بورس امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۹.۰۷۲ میلیارد ریال بود .شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۲ واحدی به سطح ۱۷.۴۱۷ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۰۰.۸۳۳ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۶۶۸ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۱۳.۵۹۰ واحدی به سطح ۱.۱۶۷.۰۷۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۴۶۶ واحدی در سطح ۴۲۳.۰۱۹ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۱۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۳۵ درصدی را تجربه کردند.

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۹.۰۷۲ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۲ واحدی به سطح ۱۷.۴۱۷ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۰۰.۸۳۳ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۶۶۸ میلیون برگه سهم بود.

جلسه سران قوا پس از هفته‌ها قرار است امروز ساعت ۱۶ برگزار شود و همه چشم‌ها به سمت مصوبات و تصمیمات این جلسه است باید دید برای حمایت از بازار سرمایه چه اقداماتی انجام می‌دهند و چه کمکی به بازار می‌کنند این مدت هرچه گفته شده است بیشتر جنبه سخن داشته است تا عمل و بازار نیازمند اقدامات عملی فوری است.

از جناب آقای دکتر روحانی درخواست می‌شود همانطور که فعالان بازار سرمایه در تأمین کسری بودجه دولت به آن کمک کردند حال نوبت دولت محترم است که برای بهبود و سامان دادن بازار سرمایه ایران به آن کمک کند و اقدامی فوری و مهم را انجام دهد از آقایان رئیسی و قالیباف هم درخواست می‌شود که موارد تخلفات بازار سرمایه را پیگیری کنند و برای سهامداران خرد مجمعی قانونی ایجاد کنند که در مواقع مختلف بتوانند از حقوق خود دفاع کنند اما از همه مهم‌تر خواستار اقدامی عملی برای بهبود اوضاع بازار سرمایه هستیم.

اخبار مالی شرکت‌ها

معافیت مالیاتی فولاژ

مدیرعامل شستا از فروش تجمیعی ۸۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های مدیریتی شستا در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد. فروردین‌ماه ۱۳۹۹ فروش تجمیعی شرکت‌های مدیریتی شستا ۳,۵۰۰ میلیارد تومان بود که رشدی ۲.۳ برابری را نشان می‌دهد.

اعلامیه پذیره نویسی عمومی شرکت داروسازی شهید قاضی

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-99A-160 مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۹و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۳۹۹/۰۹/۲۴ با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از مبلغ ۴۰۵,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۸۵۰,۰۰۰ میلیون ریال، تعداد ۴۴۱,۸۷۴,۰۰۱ سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد ۳,۱۲۵,۹۹۹ سهم ۱۰۰۰ ریالی برای پذیره نویسی عمومی عرضه می‌گردد. مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۶ لغایت تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۳۰ و شماره حساب‌های زیر جهت واریز وجوه تعیین شده ست.

بانک دی و شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده

به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو گزارش منتشر شده در پایگاه خبری بانک مرکزی ج. ا. ا (موضوع بخشنامه ۰۰/۳۷۸۷۳ مورخ ۱۴۰۰ مبنی بر اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌ها به استحضار می‌رساند حسب مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۸ هیأت عامل محترم بانک مرکزی ج. ا. ا، مقرر گردید نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ به منظور اعمال در دفاتر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و تهیه صورت‌های مالی، مبلغ ۱۹۰.۰۰۰ ریال برای هر یورو (مبلغ ۱۵۹.۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا) و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹ تعیین و اعمال شود. بدین منظور خاطر نشان می‌گردد عملیات مذکور تأثیر با اهمیتی بر صورت عملکرد دوره مالی مزبور این بانک نخواهد داشت. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود.

وآیند نیز مانند بانک دی بیان کرد که تغییر نرخ تسعیر بی تأثیر است.

عطف به بخشنامه جدید بانک محترم مرکزی ج. ا. ایران به شماره ۰۰/۳۷۸۷۳ تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۱، در خصوص مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۳۹۹، به منظور اعمال در دفاتر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و تهیه صورت‌های مالی و در اجرای ماده (۲) دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، به استحضار می‌رساند؛ با توجه به مدت اندک اخذ مجوز فعالیت ارزی توسط این بانک، بخشنامه فوق، در مقطع گزارشگری مذکور، فاقد اثر قابل توجه بر عملکرد مالی این بانک می‌باشد.

بازارهای جهانی

طی هفته گذشته محموله‌هایی از اسلب روسیه در ۸۵۰ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا معادل ۸۲۵ تا ۸۳۰ دلار هر تن فوب حمل جولای معامله شد که تا ۵۰ دلار نسبت به اواسط ماه قبل رشد داشته است.

در بازار جنوب شرق آسیا قیمت ورق گرم وارداتی طی هفته گذشته صعودی بوده و فعالیت بازار ورق گرم ویتنام با توجه به نزدیکی تعطیلات روز کارگر بیشتر هم شده بود. قیمت‌های پیشنهادی ورق گرم وارداتی به ۱۰۰۰ دلار هر تن سی اف آر رسیده و عرضه کننده ها همچنان به فکر افزایش قیمت هستند."

به‌رغم افزایش تورم و سیاست‌های انبساطی دولت‌ها، طلا در هفته گذشته، در یک محدوده خنثی نوسان کرد. فدرال رزرو همچنان حمایت از اقتصاد را در قالب سیاست‌های انبساطی می‌بیند و دولت‌ها نیز به دنبال افزایش مخارج هستند. طلا در مقابل داده‌های خوب اقتصاد آمریکا نیز مقاومت کرده و سطح ۱۷۵۷ دلار را حفظ کرده است. توجه طلا در هفته گذشته نیز به بازار اوراق قرضه بود. نرخ بازدهی اوراق قرضه بعد از چند هفته نزول به دلیل خرید اوراق توسط فدرال رزرو، هفته گذشته عملکرد مثبتی داشت که منجر به افت اندک قیمت طلا نیز شد. ذخایر طلای اس پی دی آر گلد تراست، به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در ادامه روند نزولی خود به حدود ۳۲.۶ میلیون انس رسیده که نسبت به اوج ۴۱ میلیون انس خود کاهش قابل توجهی داشته است

امیر صباغ، یکی از فعالان بازار سرمایه گفته است: "شیلی بزرگترین تولیدکننده مس دنیا می‌گوید که تولید این کشور برای دهمین ماه متولی در ماه مارس نزولی بوده و با افت منفی ۱.۳ درصدی به ۴۹۱.۷۲ هزار تن رسیده است. تولید فصل اول ۲۰۲۱ نیز با افت منفی ۲.۲ درصدی به ۱.۴ میلیون تن می‌رسد. محدودیت‌های کرونا به همراه افت عیار معادن شیلی و مشکلات تعمیر و نگهداری از عوامل افت تولید است. آمار نشان از بازگشت کامل تقاضای مس جهانی از سوی چین داشته و تقاضا بیش از دوره قبل از کرونا است. "

بازار مس در هفته‌ای که گذشت نیز با رشد قیمتی همراه بود. در چین وضعیت در بازار نقدی و آتی کاملاً متفاوت بود. علی رغم اینکه جو مثبتی بر بازار آتی حاکم بود و قیمت‌ها رشد داشتند، در بازار نقدی به سختی می‌شد خریداری پیدا کرد که قبل از تعطیلات روز کارگر چین، تمایل به خرید داشته باشد. به نظر می‌رسد قیمت‌های بالای مس، تمایلات خرید را تضعیف کرده و خریداران به دنبال منابع ارزان‌تر به جای مس هستند. کارخانه‌های ذوب چین با توجه به اینکه قیمت‌های LME نسبت به شانگهای بالاتر است، در حال صادرات بیشتری از مس کاتد به بورس فلزات لندن هستند. در آمریکا، پریمیوم‌های برای اولین بار طی یک ماه اخیر افزایش پیدا کرد. با توجه به تقاضای قوی ناشی از بهبود اقتصادی، موجودی مس در انبارها در حال کاهش است. در معاملات روز جمعه قیمت مس نیز مانند سایر کالاها در نتیجه تقویت شاخص دلار، با افت قیمت همراه شد

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 491040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.