۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
سرنوشت زندگی شهری در پساکرونا

کرونا جهان را متحول کرد اما با کشف واکسن کووید -۱۹ این احتمال وجود دارد که به زودی همه شرایط به روال عادی باز گردد هر چند بسیاری از مردم و محققان بر این باورند که دنیای پساکرونا دیگر مانند ما قبل آن نخواهد بود و بعضی از تغییرات روال دائمی به خود خواهد گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گسترش ویروس کرونا باعث ایجاد ترس در میان ساکنان شهری شد که مبادا زندگی در مناطق پرجمعیت، احتمال انتقال بیماری کووید -۱۹ را در آن‌ها افزایش دهد. اغلب جنبه‌های زندگی شهری تغییر پیدا کرد؛ مراکز تفریحی، ورزشی، سالن‌ها تئاتر، رستوران‌ها و موزه‌ها هر چند برای مدت زمان کوتاهی بسته شد. بسیاری از مردم به دورکاری روی آوردند، کلاس‌های درسی به صورت مجازی برگزار شد و شهرها پویایی خود را از دست دادند. اما اکنون کشف واکسن کرونا نگاه مردم را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار داده و به نظر می‌رسد جهان خوشبینانه‌تر از قبل به زندگی در شهر می‌پردازد. طی دوران کرونا، نظرسنجی‌های متعددی در میان مردم آمریکا در زمینه نگرش آن‌ها نسبت به زندگی شهری انجام شد و محققان به پیش‌بینی‌های زیادی در این مورد پرداختند.

سرنوشت زندگی شهری در پساکرونا

بر اساس نتایج حاصل از مطالعات متعدد، در دوران کرونا از هر سه نفر ساکن در شهر تنها یک مورد امنیت زندگی شهری را احساس می‌کرد اما ظاهراً با کشف واکسن کووید -۱۹ اعتماد به زندگی شهری تا ۸. ۴۵ درصد افزایش یافته است. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که پس از توزیع واکسن کرونا در میان جهانیان، نگرانی از زندگی شهری به میزان ۱. ۴۱ درصد کاهش یابد.

از سوی دیگر، تجربیات دوران کرونا نشان داد که محیط زندگی روستاها و حومه‌های شهری نقش مهمی در جذب شهرنشینان به مهاجرت از محل زندگی خود و سکونت در این مکان‌ها ایفا می‌کند. جمعیت پایین و هوای پاک چنین مناطقی شهرنشینان، به خصوص کسانی که به دورکاری روی آورده بودند را برای همیشه به سمت خود جذب کرد. گزارشات حاکی است بسیاری از مردم ساکن در مناطق شهری با تراکم جمعیت پایین، از زندگی در محل سکونت خود احساس امنیت می‌کردند حال آنکه ۶. ۵۹ درصد از شهرنشینان تنها پس از توزیع کامل واکسن کووید -۱۹ اعتماد خود به زندگی شهری را باز خواهند گرداند.

سرنوشت زندگی شهری در پساکرونا

بسیاری از ساکنان شهری بر این باورند که زندگی در حومه‌ها و روستاها برای آنان بسیار مشکل خواهد بود چرا که چنین مناطقی از امکانات لازم برای برآورده کردن نیازهای آنان برخوردار نیست. البته از نظر بسیاری نیز، زندگی در حومه‌ها و روستاها مزایای خاص خود را دارد تا حدی که حتی ممکن است آن‌ها را به مهاجرت دائمی به سمت چنین مناطقی ترغیب کند.

طبق نظرسنجی‌های متعددی که در میان شهروندان آمریکایی در دوران کرونا انجام شد، بسیاری از مردمی که تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ زندگی در شهر را بسیار مطلوب می‌دانستند اما به خاطر نگرانی از احتمال ابتلا به ویروس کرونا، زندگی در روستاها را برگزیدند، همچنان زندگی شهری را خوشایندتر از سکونت در حومه‌ها فرض می‌کنند. برای این افراد، فرصت‌هایی که شهرها در اختیار مردم قرار می‌دهد به هیچ وجه قابل مقایسه با مزایای زندگی روستایی نیست و تنها شیوع بیماری کووید -۱۹ آن‌ها را مجبور به سکونت در چنین مکان‌هایی کرده است. چنین پیش‌بینی شده که از هر ۵ نفری که طی دوران کرونا به روستاها مهاجرت کرده‌اند، پس از توزیع واکسن، چهار نفر به سکونتگاه‌های خود در شهرها بازگردند.

سرنوشت زندگی شهری در پساکرونا

از سوی دیگر، بسیاری از افرادی که در نظرسنجی محققان آمریکایی شرکت کردند، وجود رستوران‌ها در شهرها را به عنوان یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های خود برای ادامه زندگی شهری معرفی کردند. شواهد حاکی است که طی دوران کرونا اغلب رستوران‌ها در شهرهای آمریکایی، دست کم برای مدت زمان مشخصی تعطیل شد اما پس از تزریق واکسن کرونا، احتمالاً فعالیت‌های آن‌ها به روال عادی بازگردد و یک بار دیگر، پویایی را در میان شهروندان آمریکایی افزایش دهد.

طی دوران کرونا، امینت زندگی شهری بین شهروندان در بعضی از نقاط آمریکا نظیر نیویورک، حتی با وجود تراکم جمعیتی بسیار بالا قابل توجه بود. بیش از ۶. ۴۲ درصد ساکنان این کلانشهر بر این باور بودند که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان حتی در پرجمعیت‌ترین مناطق نیز احتمال ابتلا به ویروس کرونا را تا حد زیادی کاهش داد در واقع، سبک زندگی انسان را در آلوده شدن به این بیماری سهیم می‌دانستند این در حالی بود که در شیکاگو، میزان امنیت زندگی شهری در بین مردم بسیار پایین بود و طبق گزارش‌ها حتی به ۴. ۲۲ درصد می‌رسید.

سرنوشت زندگی شهری در پساکرونا

کد خبر 490995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.