به گزارش ایمنا، محمد اسلامی با بیان اینکه ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشورها محسوب میشود، اظهار کرد: بنابراین با تسهیلگری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار میتوان باعث توسعه آن شد.
وی ادامه داد: با توجه به رشد تکنولوژی و بزرگ شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم که البته در سالهای اخیر معادلات بیرونی در این بخش تأثیر داشته به طوری که بسیاری از کشورها اجازه ندارند با ما معامله کنند.
پروازهای عبوری به ۴۰۰ پرواز کاهش یافته است
وی گفت: فشارها به گونهای شده است که یک مقام بزرگ خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور کرده اما به هیچ عنوان اجازه سوختگیری نمیدهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.
اسلامی با اشاره به اینکه قبل از تحریم و ایجاد این مزاحمتها، حدود ۱۲۰۰ ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور میکرد اما هم اکنون به ۴۰۰ ناوگان رسیده است، تصریح کرد: در این زمینه متغیرهای بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار مؤثر هستند.
رشد ۳۱ درصدی ترانزیت ریلی
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: با اجرای معاهده دو جانبه و چند جانبه ترانزیت ریلی را ۳۱ درصد افزایش دادیم و با امضای رویه و تعرفهها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد.
اسلامی تصریح کرد: دیپلماسی و رایزنی در روند امور مؤثر است به طوری که واگنهای ریلی پیش از این ۶۰ روز در مرز میماندند اما با تسهیلگری و روانسازی به حداکثر هفت روز رسیده است.
وی با بیان اینکه باید در بحث ترانزیت، برخورد تعاملآفرین و فعال داشته باشیم، افزود: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی کردهایم در این دوره دو ساله، فعالترین دیپلماسی حمل و نقل را تجربه کنیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ایران در این مدت با ۱۲ کشور از جمله ارمنستان، اوکراین، هندوستان، روسیه، ازبکستان و … برای اولین بار موافقت نامه امضا کرده و تمام تلاش ما آن بوده به صورت کاملاً واقعی این بحثها را عملیاتی کنیم.
اسلامی با اشاره به اینکه در کریدور شمال و جنوب حجم جابجایی بار به هندوستان و روسیه به ۹۰ میلیون تن رسیده و میزان جابجایی بار سایر کشورها از طریق دریا و ریل افزایش پیدا کرده است، گفت: هم اکنون سهم ما از جابجایی بار هندوستان با روسیه ۱۰ تا ۱۵ درصد است و ما سعی داریم با کشورهای مقابل از جمله افغانستان که تفاهمنامههای سه جانبه و ۴ جانبه منعقد کردهایم، جذابیتهای لازم را ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از مهمترین بنادر کشور به شمار میرود که یک میانبر اساسی اقتصادی و کوتاه در بین کشورهای همسایه است، افزود: هم اکنون میزان جابجایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رساندهایم این در حالی است که در سال ۹۶ میزان جابجایی کالا در این بندر ۹۶۰ هزار تن بود و در سال ۹۸ این حجم از کالا را به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساندیم.
اسلامی تصریح کرد: خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این حوزه فراهم شد و با برقراری خطوط منظم در این بخش، فرصتهای اقتصادی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.
پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه راه آهن چابهار زاهدان
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به کار گیری اپراتور بینالمللی را در بنادر جنوبی و شمالی به کار گرفتهایم، افزود: به کارگیری اپراتور بینالمللی باعث افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر از جمله بندر چابهار شده است چراکه در سالهای گذشته حجم جابجایی کالا در بندر چابهار صفر بود، اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابجایی کالا را به سه میلیون تن رساندهایم.
اسلامی ادامه داد: در حال تکمیل خط راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این خط را تا پایان سال تکمیل خواهیم کرد. راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای ریلی به طول ۷۲۰ کیلومتر با خطوط فرعی است که تا پایان دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیک شهر به بهره برداری میرسد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۶۰ درصد رسیده است.
وی افزود: چین مبتکر طرح یک کمربند یک راه است که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود اما با رایزنیهای صورت گرفته و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بسیاری از پایانههای مرزی به دلیل آشفتگی عمیقی که وجود داشت همواره کامیونهای ترانزیتی روزها و هفتهها معطل بودند که پیش از اتمام سال ۹۹ توانستیم مصوبه و ابلاغیه را از هیئت دولت دریافت کنیم که پایانهها را هم همانند ترمینال و فرودگاهها تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم.
جذب سرمایهگذاری خارجی در بنادر جنوبی و شمالی کشور
اسلامی بیان کرد: توسعه دیپلماسی حمل و نقل ضروری و لازم است و کمیسیون و کشورهای کلیدی نقش مؤثری در این امر دارند. پیشنهاد دادهایم که کشورهای خارجی در بنادر شمالی و جنوبی سرمایه گذاری کنند و در آستانه کار عملیاتی آنها هستیم. موانع برای واردات کامیونهای وارداتی را برطرف کردهایم و هم اکنون در مرحله شماره گذاری و پلاک گذاری هستند.
پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد
وزیر راه و شهرسازی به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم طرح جامع مسکن وزارت راه شهرسازی در قالب دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تعریف شد، در دولتهای قبلی ۷۶۰ هزار واحد تحویل داده شد، اما اکنون کمتر از ۳۰ هزار واحد باقی مانده و پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد.
اسلامی اظهار کرد: در طرح اقدام ملی مسکن ۵۳۰ هزار واحد در سراسر کشور در حال ساخت است و بخشهایی از آن زود هنگام به متقاضیان تحویل داده خواهد شد اما به این شرط است که متقاضیان آورده خود را به موقع واریز کنند.
منبع: ایرنا
نظر شما