۴ میلیارد تومان بودجه برای حوزه پژوهشی وزارت میراث فرهنگی

بودجه پژوهشی حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۴۰۰، ۴میلیارد تومان تعیین و موضوعات پژوهشی و مطالعاتی حوزه‌های تخصصی آن مشخص شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از میراث‌آریا، چهارمین جلسه شورای پژوهشی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ریاست علی‌اصغر مونسان وزیر و با حضور اعضای شورا برگزار و میزان بودجه حوزه پژوهشی در سال جاری ۴ میلیارد تومان اعلام شد. ۱۵ طرح مورد بررسی قرار گرفت، موضوعات پژوهشی و مطالعاتی حوزه‌های تخصصی در سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف و موضوعاتی برای تصویب و اجرا در سال جاری ارائه شد.

در این جلسه همچنین روند اجرای مصوبات شورا در سال ۹۹ نیز مورد بررسی و همچنین میزان بودجه پژوهشی سال گذشته، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شد که بر اساس آن پنج طرح پژوهشی در مرحله اجرا قرار گرفت.

اعمال برخی تغییرات ساختاری پژوهشگاه و جذب نیروهای نخبه بر اساس معیارهای مشخص، انتخاب طرح‌ها و موضوعات پژوهشی طبق اولویت‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پیگیری روند عقد قراردادها و پیشرفت طرح‌ها از سوی معاونت‌های مربوطه همچنین به‌کارگیری و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند از نکات مورد تاکید مونسان در این جلسه بود.

مدیریت طرح تعالی فناوری اطلاعات بر مبنای مدل جایزه دولت الکترونیک، طرح تنقیح قوانین و مقررات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مطالعه و تدوین سند برنامه ایجاد شبکه ترویج برند ملی گردشگری ایران با رویکرد ترویج مشارکتی، طرح ارائه راهکارهای اجرایی در راستای توسعه صادرات صنایع‌دستی ایران به بازار روسیه و تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی پنج طرح مصوب شده در دومین جلسه کارگروه پژوهشی بودند که در سال ۹۹ پس از اخذ کد سمات توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات مطالعاتی انتخاب شده از طریق فراخوان به اجرا درآمدند.

در این جلسه همچنین میزان بودجه حوزه پژوهشی در سال جاری نیز ۴ میلیارد تومان اعلام شد و در این جلسه ۱۵ طرح مورد بررسی قرار گرفت.

طرح‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

در حوزه میراث‌فرهنگی طرح ملی ایجاد سامانه GIS حریم آثار ملی که بر اساس قانون از اولویت‌های وزارتخانه محسوب می‌شود و طرح تدوین ساز و کارهای اجرایی و دستورالعمل بهره‌برداری از بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی و طرح تدوین مقررات ارتقای کیفیت و استانداردسازی مصالح سنتی در مرمت مورد تصویب شورا قرار گرفت.

طرح برنامه راهبردی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد توسعه محصولات و خدمات جدید گردشگری، برنامه راهبردی توسعه گردشگری سلامت و شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری طرح‌های تصویب شده در حوزه گردشگری بود.

همچنین در حوزه صنایع‌دستی مدل برآورد میزان فروش صنایع‌دستی در داخل و خارج از کشور، ارائه راهکارهای اجرایی در راستای تجاری‌سازی صنایع‌دستی کشور منتهی به ارائه سند رصد، شناسایی ذی‌نفعان صنایع‌دستی کشور شامل تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تامین‌کنندگان و برآورد نقش آنها در زنجیره تولید، بررسی راهکارهای ورود صنایع‌دستی در سبد سوغاتی گردشگران - مطالعه موردی شهرهای زیارتی مشهد، قم و شیراز- تصویب شد.

کد خبر 490972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.