خوشچهره: تنش زدایی میان ایران و عربستان به نفع منطقه است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: تنش زدایی بین ایران و عربستان به نفع منطقه است و ثباتی را هدیه می‌دهد که ده‌ها کشور از آن منتفع می‌شوند و بر عرصه‌های مختلف حیات جامعه تأثیر می‌گذارد.

جلال خوش‌چهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد چرخش رویکرد عربستان سعودی در برابر ایران اظهار کرد: وضعیتی که امروز به وجود آمده مذاکراتی موازی بین ایران و ۶ کشور در وین و بین ایران و کشورهای منطقه به صورت موازی در جریان است و تلاش گسترده‌ای شکل گرفته تا تنش‌ها کاهش یابد. محوریت مذاکرات منطقه‌ای عراق بوده و این گامی رو به جلو است که با واقع گرایی همراه بوده و باید این اتفاق را به فال نیک گرفت.

وی افزود: مذاکراتی که امروز در بغداد جریان دارد همسنگ با آن چیزی است که در وین انجام می‌شود و با یکدیگر همپوشانی دارند. یکی از دستاوردهای برجام مشخصاً می‌تواند تنش‌زدایی از خلیج فارس و به دنبال آن خاورمیانه باشد. بازیگران اصلی این دستاورد احتمالی، ایران و عربستان هستند که امروز در بستری واقعی با وجود یک اراده در تلاش هستند تا تنش‌های سال‌های اخیر را کنار بگذارند و به سمت راه‌حلی دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها حرکت کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: باید به این نکته اشاره کرد که تهران و ریاض هیچ کدام از سال‌ها تنش سود نبرده‌اند و دود تنش به چشم سایر کشورهای منطقه هم رفته است. در حال حاضر این دو کشور تصمیمی اتخاذ کرده‌اند که رابطه مستقیم با برجام و مذاکرات وین دارد و شاید رفع تنش‌ها به یکی از دستاوردهای اصلی گفت‌وگوهای وین و برجام بدل شود.

خوش‌چهره تاکید کرد: در این عرصه عربستان با اشتیاق بیشتری حرکت می‌کند و در حال برداشتن گام‌هایی در راستای تنش زدایی است و ایران نیز باید از این روند استقبال کند. این دو کشور تا عادی سازی کامل روابط فاصله زیادی دارند و باید برخی موانع در این عرصه برطرف شود. باید تلاش کرد روابط دو کشور به سمت عادی شدن حرکت کند و مسائل رقابتی را در جای خود پیگیری کرد.

وی تصریح کرد: تنش زدایی بین ایران و عربستان به نفع منطقه است و ثباتی را هدیه می‌دهد که ده‌ها کشور از آن منتفع می‌شوند و بر عرصه‌های مختلف حیات جامعه تأثیر می‌گذارد. باید همزمان با توافق‌هایی که در وین صورت می‌گیرد، گام‌هایی نیز در منطقه برداشته شود. باید به این سمت حرکت کرد که کشورها همدیگر را به رسمیت شناخته و در ادامه منافع یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: باید ایران و عربستان به سمت ایدئولوژی زدایی از سیاست خارجی خود گام بردارند. آنچه که در حال رخ دادن است این بوده که هر دو کشور در حال تن دادن به دیپلماسی و پیگیری کردن منافع خود از این طریق هستند که این فرایند می‌تواند دامنه تنش‌ها را کمتر کند. در آینده می‌توان قدرت‌های دیگر مثل مصر و اردن را نیز وارد این دایره کرد تا دست‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه کاهش یابد.

کد خبر 490932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.