مواضع مبهم اصولگرایان درباره لاریجانی

بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تنش‌ها بر سر برگزاری حضوری امتحانات و آزمون کنکور، دستکاری لایحه بودجه در مجلس و مواضع مبهم اصولگرایان درباره لاریجانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «پای تقلب و کنکور در میان است!» به بررسی تنش‌ها بر سر برگزاری حضوری امتحانات و آزمون کنکور پرداخت و نوشت: این روزها با پیک موج چهارم کرونا در کشور، وزارت آموزش و پرورش تاکید جدی بر حضوری بودن آزمون‌های نهم و دوازدهم در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد دارد. بعد از اعلام این موضوع توسط محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در هفته گذشته، برخی از کارشناسان بهداشتی از برگزاری این دو آزمون با حدود یک میلیون و چهارصد هزار دانش آموز ابراز نگرانی کردند و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش، خواست که در تصمیمش تجدید نظر کند.

در نامه عباس مقتدایی به وزیر در یازدهم اردیبهشت، آمده است: «با توجه به برگزاری کلاس‌های ترم جاری به صورت مجازی و تجربه موفق امتحانات غیرحضوری در ترم‌های گذشته، برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری می‌تواند مدنظر قرار گیرد. نگرانی‌های جدی موجود برای دانش آموزان و خانواده‌ها و همچنین اهتمام جدی نداشتن آن وزارتخانه بر تبیین صحیح و اقناعی تصمیمات خود و عدم اطلاع رسانی مستدل و منطقی، قطعاً باعث افزایش نگرانی‌ها خواهد شد.» با این حال حاجی میرزایی روز گذشته آب پاکی را روی دست همه ریخت و از آغاز آزمون‌های پایه نهم و دوازدهم بعد از عید فطر خبر داد.

آن‌طور که وزیر تاکید کرده است: «هر اقدامی حتماً با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا خواهد بود. اگر شرایط و فضای سلامت جامعه خوب باشد امتحانات را برگزار می‌کنیم، اما اگر زمانی کرونا شدت یابد ممکن است در زمان برگزاری امتحانات تجدید نظر کنیم.» وی با بیان اینکه اکنون برنامه ما این است که بعد از عید سعید فطر آزمون‌ها در همه پایه‌های تحصیلی آغاز شود، افزود: «امیدواریم تا قبل از ۲۸ خرداد که روز برگزاری انتخابات است به انجام رسیده باشد.»

البته سال گذشته نیز و در زمانی‌که موج سوم کرونا در کشور شیوع جدی پیدا کرد، آموزش و پرورش چند آزمون در مقاطع تحصیلی مختلف برگزار نمود که با کمترین میزان مبتلا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌هایی با سقف‌های بلند و تهو یع مناسب، پاسخ منتقدان برگزاری این آزمون را داد.

مواضع مبهم اصول‌گرایان درباره لاریجانی

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «فاجعه بودجه نویسی یواشکی!» به بررسی دستکاری لایحه بودجه در مجلس پرداخت و نوشت: بودجه‌نویسی معیوب، چیز جدیدی در تاریخ سیاستگذاری‌های جمهوری اسلامی نیست! دهه‌هاست که قانونگذار هرساله بودجه سال بعد کشور را تصویب می‌کند و هربار بی‌توجه به انتقادات جدی متخصصان، شاهد ادامه روند بودجه نویسی غیرشفاف با مشکلات بنیادی جدی هستیم! مواردی که با نیت حذف فساد و رانت تصویب می‌شوند؛ اما در عمل در خدمت صنعت ارتزاق رانت خواری هستند! نتیجه نیز با نگاهی جدی به رشد اقتصادی و نمودارهای تورم ایران، به راحتی قابل تشخیص است.

این بار اما، فاجعه بزرگ‌تر است؛ آنچه غیرمنتظره به نظر می‌رسد این موضوع است که چرا رسانه‌ها به آن‌اندازه که باید به این اتفاق حساس واکنش نشان نداده‌اند! گویی این خبر به شدت مهم در میان اخبار پر سر و صدای فایل صوتی ظریف گم شده است و یا شاید آستانه تحمل شوک رسانه‌های ایران بیشتر شده است و دیگر بیدی نیستند که با این اخبار بلرزند!

یکصد نماینده مجلس در نامه‌ای اعلام کرده‌اند که جداول، برخی مندرجات کلان و تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۰ پس از تاریخ ۲۸ اسفند ماه به طور مکرر اضافه شده و در مواردی تغییر کرده‌اند!. یکی از رسانه‌ها این تغییرات و احکام را بیش از ۲۰۰ مورد نامید.

هر ساله در اخباری پراکنده نارضایتی مسئولین کشور از فشار گروه‌هایی برای کسب منفعت بیشتر در بودجه، توسط رسانه‌ها شنیده می‌شود؛ اما آنچه که در ماه گذشته در مجلس جمهوری اسلامی اتفاق افتاد؛ یک فاجعه تمام عیار و بی سابقه در تاریخ بودجه نویسی بعد از انقلاب است.! این که افرادی خود با صلاحدید خویش، موارد مهمی از یک بودجه را بدون به اشتراک گذاری با بسیاری از نمایندگان مردم، تغییر می‌دهند. این مورد در تقابل جدی با صیانت از اعتماد و آرای ملی است.

این حرکت ناشایست، تیری نهایی بر پیکره بی جان بودجه نویسی ناکارآمد این مملکت بود؛ این اولین بار نیست که بودجه نویسی گریبانگیر نفوذ صاحبان قدرت می‌شود و از مسیر و اهدافی که برای توسعه کشور ترسیم می‌شود، فاصله می‌گیرد. طبق گزارشات ارائه شده، بسیاری از این موارد اضافه شده در رابطه با سازمان‌هایی بوده که در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند هیچ نقش و سهم مثبتی در جامعه ایفا کنند و علی‌رغم مکش بیشتر هرساله بیت‌المال، از پای فتاده‌اند و مقبولیت کافی اجتماعی را در میان بخش گسترده‌ای از جامعه ندارند.

مقامات مربوطه، موظفند در خصوص این اقدامات غیرمنتظره توضیحات شفافی را به جامعه ارائه دهند که چگونه می‌توان پس از تصویب بودجه یک مملکت، در جداول و مباحث مهم آن دست برد؟! اگر این دست بردن در جیب مردم نیست؛ چه معنای دیگری می‌تواند داشته باشد؟! در سخت‌ترین سال اقتصادی ایران که فقر تا سر سفره بسیاری در این مملکت رسوخ کرد. وعده تغییرات بزرگ و ریشه کن کردن فقر دادید. امروز اما پس از گذشت یک سال، تاریخ، چیز دیگری را به نامتان ثبت کرده است! یک کشور، با شور، هیجان و توهین و افترا به دیگر مقامات دولتی آن کشور توسعه پیدا نمی‌کند بلکه اصل اساسی آن اقدامات با منطق و بدون دورویی و تصمیمات حزبی و ایدئولوژیکی است.

دست بردن در بودجه‌ای که خود آشفته به قوانینی است که ایجاد رانت می‌کنند؛ نه تنها غمی از دوش خسته این مردم نمی‌کاهد بلکه بر آن می‌افزاید. آیا وقت آن نرسیده تا با مردم و سفره قلب و خانه آنها آشتی کنیم؟! آیا به صورت جدی قرار است تا سرمان را هر روز بیشتر از قبل در برف فرو ببریم؟ آیا اصلاً گوش‌های آن کس که باید این غم و درد مشترک ملی را بشنود، برای درک این‌اندوه، شنوا هستند؟

مواضع مبهم اصول‌گرایان درباره لاریجانی

روزنامه همدلی، در صفحه نخست خود با تیتر «مواضع مبهم اصولگرایان درباره لاریجانی» نوشت: در جبهه اصولگرایی اگر چه نام‌های ریز و درشتی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده و بیشتر از انگشتان یک دست تاکنون اعلام حضور کرده‌اند، اما بدون تردید این جناح در انتظار تصمیم دو نفر است، یکی سیدابراهیم رئیسی و دیگری علی لاریجانی. هر روزه در فضای عمومی کشور به خصوص جناح اصولگرا دعوت‌ها، شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور رئیسی در انتخابات دیده می‌شود، اما لاریجانی تاکنون نه خودش و نه نزدیکانش علامت واضحی از خود بروز نداده‌اند که نشان‌دهنده حضور یا غیبتش باشد. با این همه بخش زیادی از نامزدهای احتمالی جناح اصولگرا نیز به تصمیم او چشم دوخته‌اند.

روز گذشته محمدرضا باهنر یکی از اعضای بانفوذ جناح اصولگرا درباره وی سخنانی گفت که مهم‌ترین واکنش این جناح به وضعیت علی لاریجانی است؛ واکنشی که البته چندان شفاف نیست و بیشتر به ابهام پهلو می‌زند. وی در مصاحبه با سایت مدارا گفت: «اواخر ماه شعبان من با آقای لاریجانی ملاقات داشتم، ایشان به صورت جدی می‌گفت «من نامزد نیستم». شورای وحدت تا جایی که ما اطلاع داریم، سراغ کسانی رفته که این‌ها خودشان اعلام کردند «ما نامزد هستیم» یا یکی از نزدیکانشان گفته ایشان نامزد هست و آن فرد هم موضوع را تکذیب نکرده، ولی آقای لاریجانی هر کسی از ایشان سوال می‌کند، می‌گوید «نه، من نیستم». باز می‌گویم در عالم سیاست معنایش این نیست که ایشان متعهد است، قسم خورده است یا به کسی امضا داده است که نیاید، اما در فضای سیاسی ایشان الان خودش که اعلام کند «جز کاندیداها نیستم».

وی در پاسخ به این سوال که چرا شورای وحدت اصولگرایان به آقای لاریجانی حتی یک تعارف خشک و خالی هم نکرد؟ و آیا واقعاً شورای وحدت از آقای لاریجانی عبور کرد؟ گفت: «خیر این طور نیست، از روز اول که شورای وحدت راه افتاد، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یک بی‌معرفتی کرد و گفتند «این شورای وحدتی‌ها دنبال نامزدی آقای پورمحمدی هستند و اگر نشد، آقای لاریجانی نامزد شورای وحدت می‌شود». به همین دلیل شاید شورای وحدت یک مقدار محتاطانه دارد برخورد می‌کند، اما این رویکرد نه له آقای لاریجانی و نه علیه آقای لاریجانی است.

باهنر شایبه‌های عدم حمایت شورای وحدت از لاریجانی به واسطه تصویب برجام در مجلس و حمایت‌های بی‌دریغی از دولت روحانی را تکذیب کرد و گفت: «خیر اینطور نیست، من به جلسات شورای وحدت می‌روم و شرکت می‌کنم. زمان برجام ما در مجلس بودیم و مواضع ما با مواضع آقای لاریجانی تفاوتی نداشت. البته شاید در برخی موضوعات دیگر من با آقای لاریجانی اختلاف‌نظرهایی هم داشته باشیم. در کل شورای ائتلاف خیلی آبش با آقای لاریجانی در یک جوی نمی‌رود؛ نه، شورای وحدت. شورای وحدت نه صددرصد رد و نه صددرصد تأیید می‌کند، بلکه مثل بقیه به آقای لاریجانی نگاه می‌کند البته اگر یک زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم می‌تواند جز افرادی باشد که در شورای وحدت بررسی می‌شود. الان یک تعداد از عزیزان نامزدهای ریاست جمهوری هستند که به شورای وحدت پیغام دادند «شما چرا ۱۰ نفر را دعوت کردید، چرا ما را دعوت نکردید؟». گفتیم فعلاً ما این ۱۰ تا را گفتیم و پس فردا شاید پنج نفر دیگر را هم اضافه کنیم.»

باهنر درباره دلخوری لاریجانی از جامعه روحانیت و جبهه پیروان نیز گفت: «خیر مسئله خاصی نیست. من در جلسه‌ای که اواخر شعبان با آقای لاریجانی داشتم از ایشان سوال کردم و گفتم «شما برای ریاست جمهوری می‌آیی؟» گفت «من نمی‌آیم»؛ البته من یک شوخی طنز سیاسی با او کردم و گفتم «آره، مگر این‌که چی بشه». این چی بشه یک واژه عرفی است. بقیه را هم من سوال می‌کنم و می‌گویند ما نیستیم، این را می‌گویم که «مگر چه اتفاقی بیفتد».

مواضع مبهم اصول‌گرایان درباره لاریجانی

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «بولتن امنیتی علیه رئیس‌جمهور» به بررسی اظهارات کریمی قدوسی علیه رئیس جمهور پرداخت و نوشت: کافیست نام او را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی و گوگل جست‌وجو کنید تا با هزار و یک اظهارنظری مواجه شوید که اکثر قریب به اتفاق‌شان با مُهر رد نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و اجرایی و قضائی و نظارتی مواجه شده‌اند؛ «جواد کریمی قدوسی»، یکی از جنجالی‌ترین نمایندگان ادوار مجلس! نگاه خاص کریمی‌قدوسی به سیاست و اظهارات به‌زعم مسؤولان امر، عمدتاً خلاف واقعش طی سالیان گذشته، سبب شده تا برای خود اسم و رسمی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دست و پا کند و همزمان چهره‌ای محبوب برای طیفی به شمار آید که در مشی و مرام سیاسی به تندروی شهره‌اند، همان‌طور که او به چنین صفتی متصف بوده و هست.

مساله شنود رئیس‌جمهوری توسط سپاه که از سوی این نهاد تکذیب شد یا ارتباط مسؤولان دولتی با چهره‌های اروپایی و بعضاً رژیم صهیونیستی که هرکدام در زمان خود از سوی نهادهای مربوطه تکذیب شده تنها بخشی از اظهارات این نماینده عضو جبهه پایداری مشهد در مجلس است؛ اظهاراتی که تاکنون موجبات برخورد نهادهای قضائی با او را فراهم نیاورده و از قرار معلوم تنها اوست که تمام و کمال از مصونیت پارلمان مدنظر قانون اساسی و حتی از مصونیتی فراتر از این حد و حدود قانونی برخوردار است وگرنه افکار عمومی فراموش نکرده تلاش شبانه مأموران را برای بازداشت نماینده‌ای که همین چند سال پیش، صرفاً سوالی را درباره موضوعی در صحن علنی مجلس مطرح کرده بود.

حالا ظاهراً همین مصونیت آهنین و رسوخ‌ناپذیر کریمی‌قدوسی سبب شده تا او بار دیگر از «نفوذ» بگوید و انگشت اتهام را به سوی شخص رئیس‌جمهوری و البته اعضای خانواده‌اش بگیرد.«سیر تا پیاز نفوذ در نهاد ریاست‌جمهوری» تیتری است که وب‌سایت «بولتن‌نیوز» یکی از رسانه‌های مطلوب اصولگرایان تندرو برای گفت‌وگوی خود با کریمی قدوسی انتخاب کرده است. چه آنکه او، رسماً حسن روحانی را به «خط گرفتن» از سرویس جاسوسی MI6 متهم کرده و گفته است: «یکی از پرونده‌های مهم در نهاد ریاست‌جمهوری نفوذ ام‌آی‌سیکس انگلستان از طریق اسماعیل سماوی خواهرزاده رئیس‌جمهور بود. این سرویس جاسوسی مرتب به خواهرزاده روحانی زنگ می‌زد و خط و مشی و مواضع رئیس‌جمهور را به خواهرزاده‌اش دیکته می‌کرد. پرونده این فرد همچنان در دادسرای رسانه در جریان است. امیدواریم قوه قضائیه در خصوص این پرونده به مردم اطلاع‌رسانی کند و بگوید که چگونه رئیس‌جمهور برای بازداشت خواهرزاده خود، قوه قضائیه را تهدید می‌کرد.»

او در شرایطی تهدیدهای حسن روحانی را دلیل رسیدگی نشدن به پرونده مورد ادعایش اعلام کرده که اگر قرار بر تهدید باشد، منطقی‌تر آن بود که روحانی از آن برای جلوگیری از بازداشت برادرش استفاده کند، نه خواهرزاده‌اش؛ به بیان دیگر در شرایطی که روحانی ظاهراً از جایگاه خود به نفع حل و فصل پرونده حسین فریدون استفاده نکرده، فشار به قوه قضائیه، آن‌هم به زبان «تهدید» برای ممانعت از بازداشت خواهرزاده‌اش، تا حدودی باورناپذیر است. ادعاهای کریمی قدوسی، اما منحصر به رئیس‌جمهوری نبوده و در ادامه محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری را نیز در بر گرفته است.

او صراحتاً این مقام مسؤول دولتی را به حمایت از رسانه‌ای متهم کرده که مؤسس و مدیرش همین چند ماه پیش به نحوی که هنوز برای افکار عمومی ناروشن مانده، به ایران بازگردانده شد و درنهایت محکوم و اعدام شد: «زمانی که آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود از ادمین‌های کانال معاند آمدنیوز حمایت می‌کرد و بعد دیدیم که نه‌تنها برخوردی با واعظی نشد، بلکه او در نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری مشغول به کار شد.» این اظهارات حداقل تا زمان نگارش این گزارش با پاسخی همراه نشده ولی فارغ از محتوای ادعاهای کریمی‌قدوسی و صرفاً با توجه به پیشینه و کارنامه نماینده‌ای که از آن گفته و البته رسانه‌ای که منتشرشان کرده، حتی اگر به‌صورت رسمی هم تکذیب نشود، بسیار سخت باورپذیر خواهد بود.

مواضع مبهم اصول‌گرایان درباره لاریجانی

روزنامه کیهان، در صفحه نخست خود با تیتر «برخی درباره سیاست خارجی و نیروی قدس حرف آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنند» به بررسی اظهارات شب گذشته رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ ایران با تشریح جایگاه مهم معلمان و کارگران در پیشرفت کشور، انتخابات را به معنای واقعی کلمه فرصتی مهم برای ایران عزیز و عاملی بی‌بدیل برای استحکام پایه‌های نظام خواندند و با انتقاد از برخی تلاش‌ها برای دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات تأکید کردند: داوطلبان وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه ندهند و با ارائه برنامه‌های واقعی با مردم سخن بگویند.

ایشان همچنین با ابراز تأسف و تعجب از سخنان نادرست برخی مسئولان در خصوص سیاست خارجی تأکید کردند: نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل مؤثر جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در غرب آسیا است و نباید به‌گونه‌ای سخن گفت که حرف‌های بیگانگان را به اذهان متبادر کند.

ایشان افزودند: در جمهوری اسلامی همه انتخابات‌ها سالم برگزار شده است. ممکن است تخلفات کوچکی روی داده باشد اما در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نداشته و همواره انتخابات در جمهوری اسلامی همراه با امانت بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته برخی‌ها هنگامی که نتیجه مورد نظر آنها در انتخابات حاصل می‌شود آن انتخابات را سالم می‌خوانند اما اگر نتیجه مورد نظر آنها به‌دست نیاید یا برگزارکنندگان را متهم می‌کنند و یا همانند سال ۸۸ اغتشاش به‌پا می‌کنند که آن متهم کردن‌ها بی‌انصافی است و اغتشاش به‌راه‌انداختن جرم است.

ایشان در یک توصیه مهم به افرادی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، گفتند: این افراد از سخنان و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه فکری و بدون در نظر گرفتن امکانات و یا بدون اطلاع از آنها حتماً پرهیز کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: کسانی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند باید یک برنامه واقعی ارائه دهند به‌گونه‌ای که کارشناسان با شنیدن این برنامه، آن را تصدیق کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: البته برخی اوقات هم از برخی افراد حرف‌هایی صادر می‌شود که گویا قانون اساسی را قبول ندارند، در حالی‌که کسی که می‌خواهد وارد عرصه انتخابات شود باید معتقد به اسلام، قانون اساسی و رأی مردم باشد لذا مطالبه جدی داریم که این موضوع رعایت شود.

مواضع مبهم اصول‌گرایان درباره لاریجانی

کد خبر 490929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.