۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
آشغال فروش!

تا نیم تنه در سطل زباله خم شده و یک به یک کیسه‌های سیاه رنگ را خالی می کند؛ بالاخره یک کیسه پر از قوطی و شیشه پیدا می‌کند تا نانی شود به قیمت جانش...

به گزارش خبرنگار ایمنا، معیشت و گذران زندگی، زباله‌گردشان کرده؛ کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد، از کودکان ۶، ۷ ساله تا پیرمردهای ۶۰، ۷۰ ساله؛ حتی طرفداران مایه‌دار هم پیدا کرده که با خودروهای لوکس شأن شبانه زباله‌دزدی می‌کنند، کاری که نه می‌توان آن را شغل نامید و نه آن را تخلف! در این میان افرادی که زور بازوی بیشتری دارند رقیب قدرتری هستند.

زباله‌دزدی با ماشین‌های گران قیمت

مهدی باغبان یکی از شهروندان بندرعباسی از مشاهده کودکانی که زباله‌ها را جمع می‌کنند، ابراز ناراحتی می‌کند و می‌گوید: دیدن این صحنه‌هایی که برخی کودکان و میانسالان با ظاهرهای ژولیده در کنار سطل‌ها، زباله جمع می‌کنند خیلی ناراحت کننده است کاش برایشان فکری اساسی بکنیم.

وی ادامه می‌دهد: بیشترشان شب‌ها که شهر خلوت است زباله‌ها را جمع می‌کنند، بعضی وقت‌ها هم فقط قوطی و شیشه بر می‌دارند و بقیه زباله‌ها را روی زمین می‌ریزند و همه کوچه را کثیف می‌کنند.

رضا موسوی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی هم در این رابطه می‌گوید: دیروز با یک صحنه عجیبی روبرو شدم، یک مرد از ماشین ۲۰۶ پیدا شد و شروع کرد به گشتن توی زباله‌ها و بعد یک کیسه قوطی و شیشه جمع کرد و رفت… عجیب‌تر آنکه آن مرد، یکی از همسایه‌هایمان بود! می‌شناختمش وضعیت مالی خیلی خوبی دارد.

وی ادامه می‌دهد: او را چند بار زیر نظر داشتم بارها دیدم که زباله‌ها را جدا می‌کرد و بازیافتی‌ها را داخل ماشینش می‌گذاشت.

خانه‌هایی که به انبار ضایعات تبدیل شده‌اند

اسماعیل موحدی نژاد، معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حوزه پسماند با دو معضل دزدی مخازن زباله و زباله‌گردی روبرو هستیم؛ طی این سال‌ها علی رغم این که ۱۰۰ مخزن را شهرداری مرکزی و تعدادی نیز توسط مناطق یک، دو و سه تهیه شده است، اما متأسفانه با حجم بالای سرقت مخازن روبرو هستیم که مشکلاتی را در خدمات رسانی به شهروندان به وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: اخیراً ضمن سرقت مخازن، چرخ‌های مخازن را به دلیل قیمت بالای آن سرقت می‌کنند تأسیسات عمومی و وسایل بازی کودکان نیز دزدیده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس با اشاره به افزایش زباله‌گردی در شهر می‌گوید: یکی از دلایل اصلی زباله‌دزدی و زباله‌گردها به موقع نگذاشتن زباله در خارج از منزل است؛ در کشور عرف شده است که زباله‌ها را به دلایلی ساعت ۹ شب بیرون بگذارند، زیرا در آن زمان هوا خنک است و ترافیک و شلوغی کمتر است، اما متأسفانه برخی شهروندان رعایت نمی‌کنند و در حالی که مخازن در سطح شهر وجود دارد هر زمانی که اراده کنند بدون توجه به اینکه چه زمانی از شبانه روز است، زباله‌ها را در مخزن‌ها می‌اندازند.

موحدی نژاد اضافه می‌کند: این موضوع سبب افزایش زباله‌گردها شده است که بیشترشان نیز اتباع بیگانه هستند. آنها کیسه‌های زباله را پاره کرده و زباله‌ها را در اطراف مخازن پراکنده می‌کنند که این کار جمع‌آوری زباله را برای کارکنان شهرداری مشکل می‌کند ضمن اینکه وجود زباله‌های اطراف مخازن، حضور حیوانات موذی، سگ‌ها و موش‌ها را افزایش می‌دهد و به سلامت شهروندان نیز لطمه می‌زند.

وی تاکید می‌کند: شهروندان حتماً در ساعت اعلام شده زباله‌ها را در مخازن قرار دهند تا از بروز مشکلات زیست محیطی جلوگیری شود.

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس در خصوص زباله‌دزدی ادامه می‌دهد: بیشترین زباله‌دزدی ها شامل زباله‌های قابل بازیافت هستند مانند پلاستیک، قوطی، کارتن، کاغذ و… زباله‌گردها زباله‌های بازیافتی را جمع‌آوری و به انبارهای غیرمجاز مراجعه می‌کنند و در آنجا می‌فروشند.

موحدی نژاد تصریح می‌کند: در برخی از محلات به صورت غیرمجاز خانه‌های مسکونی به انبار ضایعات تبدیل شده است به طوری که حدود ۲۰ تا ۳۰ انبار در برخی از محلات وجود دارد، مردم نیز به شدت از این وضعیت ناراضی هستند چرا که امنیت و بهداشت مردمی که در پیرامون انبارهای ضایعاتی زندگی می‌کنند به خطر می‌افتد، اگر آتش سوزی اتفاق بیفتد قطعاً خطرات جبران ناپذیری متوجه مردم پیرامون این محلات می‌شود.

تولید ۳۷۰ تن زباله در شبانه روز

وی در رابطه با تولید زباله خاطرنشان می‌کند: جمع‌آوری زباله‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود، زباله‌های شهر بندرعباس از طریق مأموران شهرداری و زباله‌های شهرک‌های محصور در محدوده شهر از طریق کارکنان خود شهرک جمع‌آوری می‌شود، مجموعه زباله‌های شهر حدود ۳۰۰ تا ۳۳۰ تن در روز و حدود ۴۰ تا ۵۰ تن نیز زباله‌های شهرک‌های واقع در محدوده شهر بندرعباس است که جمعاً حدود ۳۷۰ تن زباله در طول شبانه روز تولید می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز ارتباط مستقیمی با افزایش زباله‌گردها دارد، اظهار می‌کند: در عید نوروز نیز به دلیل خانه تکانی و به دنبال آن حجم بالای زباله‌ها، زباله‌گردی افزایش پیدا می‌کنند که محدود به شهر بندرعباس نیست و کل کشور با این معضل مواجه است که علاوه بر سلامت زباله‌گردها، سلامت شهر و شهروند را نیز به خطر می‌اندازند.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با زباله‌گردها نیازمند هماهنگی بین بخشی است و باید اتباع بیگانه در سطح شهر جمع‌آوری و به کشور خودشان انتقال داده شوند، اضافه می‌کند: مجوزهایی برای انبارهای ضایعاتی داده شده است در حالی که طبق قانون ماده ۱۶ مدیریت پسماند، هرگونه موضوع در خصوص پسماندها از جمع‌آوری، فروش، بازیافت به عهده شهرداری است، اما متأسفانه صنف، مجوز را مبنی بر فعالیت در این راستا صادر کرده که معضلات را دوچندان کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس ابراز می‌کند: مقابله با زباله‌گردها نیازمند همت و اراده دسته جمعی است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن گونه که انتظار می‌رود موفقیتی در این کار کسب کند. بیشترین تأثیر را در کاهش زباله‌گردی، مردم دارند که می‌توانند با گذاشتن به موقع زباله‌ها مشارکت داشته باشند.

طرح "تپش" برای مقابله با زباله‌گردها

وی می‌افزاید: بیشتر زباله‌گردها در طول روز زباله‌گردی می‌کنند، زیرا بیشتر شهروندها هنگام خروج از منزل، صبح یا عصر زباله خود را به مخازن انتقال می‌دهند همچنین مغازه دارها که بیشتر زباله‌هایشان قابل بازیافت هستند در هر ساعاتی از روز آن را در مخزن‌ها قرار می‌دهند. اگر زباله‌ها به موقع بیرون گذاشته شوند بخش زیادی از این مشکل رفع می‌شود.

موحدی نژاد در خصوص عملکرد شهرداری می‌گوید: در سال ۹۷ و ۹۸ طرح بسیار مناسبی به نام طرح تپش به گواه و ادعای مردم در شهرداری اجرا کردیم که طرح بسیار کارشناسی شده‌ای بود. بنا بر این طرح، مخازن را در محلات جمع‌آوری کردیم، زیرا یکی از عوامل وجود زباله‌گردها مخازن هستند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود مخزن‌ها، شهروند هرزمانی که بخواهد زباله خود را در آن می‌اندازد و باعث می‌شود زباله‌ها چندین ساعت در مخازن بمانند. با جمع‌آوری مخزن‌ها و گذاشتن به موقع زباله درب منزل، این مشکل تا حدودی برطرف می‌شود. بنابراین طبق طرح "تپش" مخازن را جمع‌آوری کردیم و از مردم درخواست شد که زباله‌ها را به موقع در منزل بگذارند و همچنین شهرداری مکلف است که در ساعت معین زباله‌ها را جمع‌آوری کند.

معاون خدمات شهری شهرداری می‌گوید: این طرح نهادینه شده تپش، به دلیل کرونا ادامه دار نشد، زیرا یکی از مصوبات ستاد کرونا این بود که تفکیک زباله‌های خشک و تر صورت نگیرد و بحث تفکیک از مبدأ متوقف شد. اگر این طرح ادامه پیدا می‌کرد ما حداقل در نیمی از شهر بندرعباس این طرح را انجام می‌دادیم، زیرا طرح بسیار تأثیرگذاری است.

برخورد قهری نداریم

وی در خصوص برخورد قضائی با زباله‌گردها می‌گوید: نیاز به برخورد قهری نیست چون تنش‌های اجتماعی حاصل از آن بسیار بالاست، اگر صنف مجوز انبارهای غیرقانونی را ندهد، شهروندان زباله‌های خود را به موقع بیرون بگذارند، شهرداری مکلف شود تا قبل از صبح زباله‌ها را جمع‌آوری کند و اجازه فعالیت به اتباع بیگانه داده نشود قطعاً اتفاق بسیار خوبی خواهد افتاد.

موحدی نژاد تصریح می‌کند: آمار و تعداد زباله‌گردها بسیار زیاد است، تعداد بیشتر آنها میانسال و معتادان هستند و همچنین نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال که بیشتر آنها افاغنه هستند.

وی می‌افزاید: یکی از اقدامات جدی شهرداری پلمب و تعطیلی انبارهای ضایعاتی است، ضمن اینکه پیگیری‌های لازم در حال انجام است که صنف مجوز کار را به انبارهای ضایعاتی صادر نکند.

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس می‌گوید: تقریباً بالای ۷۰ الی ۸۰ درصد زباله‌هایی که قابل بازیافت هستند خارج از چرخه قانون جمع‌آوری می‌شود، حتی کسانی که این مجوز را می‌گیرند با فروشگاه‌های مختلف قرارداد می‌بندند که زباله‌های بازیافتی شأن را از آنها تحویل بگیرند و اینها هیچ تعهدی به شهرداری ندارند. به دلیل درآمد بالای زباله‌گردی افراد با وضع مالی خوب نیز اقدام به این کار می‌کنند، به همین دلیل است که زباله را طلای کثیف می‌نامند.

گزارش از سمانه کمالی باغستانی، خبرنگار خبرگزاری ایمنا

کد خبر 490922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.