بورس امروز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۲۲.۳۷۳ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۰۲ واحدی به سطح ۱۷.۴۷۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۶.۸۵۷ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۵۴۰ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۱۳.۶۲۷ واحدی به سطح ۱.۱۸۰.۷۱۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۱۹۷ واحدی در سطح ۴۲۴.۴۸۲ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۱.۱۴ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۸ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۲۲.۳۷۳ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۰۲ واحدی به سطح ۱۷.۴۷۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۶.۸۵۷ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۵۴۰ میلیون برگه سهم بود.

بورس امروز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نرخ تسعیر ارز بانک‌ها رشد قابل توجهی را کسب کردند و پیش بینی می‌شد که در روز جاری بتوانند همگی به صف خرید برسند اما در کمال ناباوری مجدد شاهد فشار فروش و فشار عرضه سنگین توسط برخی از نهادهای حقوقی بودیم و برخی از این نمادها نیز در دامنه نوسان قیمتی منفی نیز معامله شدند مانند تجارت، صادرات، پارسیان و بانک ملت با داشتن بیشترین ذخایر ارزی می‌توانست رهبری رشد بازار را در دست بگیرد که مجدد شاهد عرضه سنگین حقوقی‌ها بود.

امروز شاهد عرضه ۱۷۶ میلیون برگه سهم توسط حقوقی بانک ملت، بودیم، مشخص نیست حقوقی‌ها در بازار چه می‌کنند؟ آن هم پس از این ریزش سنگین؟!!!

بورس امروز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

رشد ۴۴ درصدی نرخ تسعیر بانک‌ها

تسعیر ارز بانک‌ها بر اساس دلار ۱۵.۹۰۰ و یورو ۱۹.۰۰۰ تومان اعلام شد که دلاری ۴۴.۵ درصد رشد داشته اما یورویی رشد بیشتری داشته است. بانک‌های ملت، تجارت، وپاسار، ونوین، وخاور، سامان تراز ارزی مثبت دارند اما بر اساس گزارش ۱۲ ماهه می‌توان گفت که آن میزان تراز مثبت با چه تغییری مواجه بوده است.

تسعیر ارز بانک‌ها

۱) بخش اعظم تراز ارزی مثبت بانک‌ها، یورویی است. برابری یورو به دلار طی ماه‌های اخیر تقویت شده و به بیانی این مساله به نفع بانک‌ها شده لذا در محاسبات باید تسعیر یورویی را لحاظ کرد. از این زاویه یورو ۱۹.۰۰۰ تومانی مبنای محاسبه بهتری است و تقویت یورو به نفع بانک‌هایی شده که تراز ارزی مثبت دارند.

۲) بخش‌های بلوکه شده یا مشکوک الوصول مطالبات تسعیر نمی‌گردد از این زاویه طبق آنچه در ضمائم ترازنامه آمده می‌توان بخشی که پیش تر با نرخ دلار ۱۱.۰۰۰ تومان تسعیر شده را، قابل تسعیر دانست اما در صورت لغو تحریم‌ها ممکن است بخش‌هایی که پیش تر تسعیر نشده‌اند، در آینده تسعیر شوند که با اهمیت است.

۳) تسعیر ارز جریان ورود پول به بانک ایجاد نمی‌کند اما تصویر شفاف‌تری را نشان می‌دهد. تسعیر ارز، منجر به شناسایی سود حسابداری می‌گردد و طبعاً کیفیت افشا را افزایش می‌دهد اما بانک‌ها، بابت سود تسعیر ارز مالیات می‌دهند. این در صورت مالی بانک‌ها شفاف نشده که آن‌ها مالیات را در صورت سود و زیان خود پیش تر بر اساس نرخ سامانه نیما لحاظ کرده‌اند یا تا رقم اعلامی بانک مرکزی مالیات پرداخته‌اند. به طور مثال مالیات پرداختی بانک ملت بابت تسعیر ارز در سنوات ۹۸ و نیمه نخست ۹۹ تناسب منطقی با سود شناسایی شده ندارد و رقم بسیار بالایی است.

۴) برخی بانک‌ها در زمان شناسایی سود تسعیر ارز، بخشی از دارایی‌های ارزی را مشکوک الوصول تلقی می‌کنند و ذخیره می‌گیرند. این مساله نیز دلایل مختلفی دارد.(هلالات)

بورس چگونه سپر تورمی شد؟

همایون دارابی در یادداشتی نوشته است: " رونق گرفتن بازار سرمایه در ابتدای این سال و تأمین مالی دولت از این طریق را نمی‌توان نادیده گرفت چه بسا که اگر این ۲۳۰ همت از مصارف دولتی از طریق بازار سرمایه تأمین نشده بود، دولت بنا به سنت همیشگی خود، ناچار به دست بردن در جیب بانک مرکزی و بانک‌ها می‌شد که همین امر منجر به افزایش حدود ۵۰ درصدی پایه پولی، رشد هفت برابری نقدینگی و نهایتاً منجر به تورمی افسارگسیخته‌تر از ۳۶ درصد سال ۱۳۹۹ می‌شد.

همچنین اگر چیزی جز این روش نبود، تمام بار کسری بودجه سال ۹۹ دولت را بانک مرکزی و بانک‌ها به دوش کشیده و در نتیجه با افزایش بیش از پیش مطالبات بانک‌ها از دولت، وضعیت نابسامانی در صورت‌های مالی آنها به وجود می‌آمد.تجربیات جهانی نیز نشانگر این بوده که هرگاه رکودی در بخشی از اقتصاد ایجاد می‌شود (مثل رکود بزرگ دهه ۳۰ میلادی، بحران ۲۰۰۸ و رکود ناشی از کرونا ویروس) بلافاصله بخش‌های دیگر اقتصادی از جمله بازار پول به کمک بخش‌های درگیر رکود شتافته و با سیاست‌های اقتصادی مناسب سعی در کاهش بحران دارند.

یکی از راهکارهایی که اخیراً به منظور تعادل بخشی به بازار سرمایه مطرح شده، ارائه تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری در آن است؛ این راهکار می‌تواند به دلایل مختلف نقش مناسبی در جهت بهبود وضعیت بازار سرمایه، بازار پول و حتی کاهش تورم ایفا کند. نخست آنکه ارائه تسهیلات و تحریک تقاضا در بازار سرمایه بر مبنای مفاهیم اقتصاد رفتاری منجر به انتظار رشد در این بازار می‌شود و همین امر، عاملی برای جذب نقدینگی و سرمایه گذاری بیشتر شده و می‌تواند شروع کننده حرکتی باشد که علاوه بر رشد این بازار، امکان تأمین مالی برای انواع سرمایه گذاری را نیز فراهم آورد و تا حدودی از رشد نقدینگی و تورم بکاهد.

از سوی دیگر از آنجایی که سهام اغلب بانک‌ها در بورس داد و ستد می‌شود، بهبود بازار سرمایه منجر به ایجاد بستر مناسب برای افزایش سرمایه و بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها می‌شود و از این طریق نیز بر بهبود وضعیت بازار پول تأثیر می‌گذارد. همچنین با توجه به ارزندگی قیمت سهم‌های بنیادی موجود در بازار و پیش بینی کسب سود مناسب این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰، به نظر می‌رسد ارائه تسهیلات به منظور سرمایه گذاری در بازار سهام عایدی مناسبی را نصیب مشارکت کنندگان از جمله بانک‌ها و سپرده گذاران می‌کند.

در نهایت نیز دریافت سپرده‌ها و ارائه تسهیلات به وسیله بانک‌ها جز فعالیت اصلی این واسطه‌های مالی به شمار می‌رود و مادامی که استقراضی از بانک مرکزی صورت نگرفته و پول پرقدرت جدیدی ایجاد نشود نه تنها منجر به ایجاد تورم نمی‌شود بلکه با تخصیص بهینه منابع به سمت سرمایه گذاری مولد در بازار سرمایه اثر ضد تورمی نیز دارد. "

اخبار مالی شرکت‌ها

توضیح چادرملو در مورد عرضه سنگ آهن در بورس کالا در پی پذیرش عرضه محصول سنگ آهن و کنسانتره چادرملو در بازار اصلی شرکت بورس کالای ایران، مدیر امور بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اعلام کرد با موافقت مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران، امید است ۵۰ هزار تن کنسانتره و۵۰ هزار تن سنگ آهن در این بازار عرضه می‌کنیم.دکتر اطمینان همچنین پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری حداقل ۱۵۰ هزار تن سنگ آهن و۲۰۰ هزار تن کنسانتره آهن از سوی چادرملو در بورس کالا عرضه می‌شود.

مدیر بازرگانی چادرملو در خصوص اهمیت این کالا برای اقتصاد کشور گفت: سنگ آهن به عنوان ماده اولیه کارخانجات فولاد سازی همواره به عنوان یک ماده استراتژیک شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر با توجه به کاهش یافتن ذخایر معادن سنگ آهن فعال، خصوصاً معادن بزرگ، این شرکت‌ها برای تأمین مواد اولیه خود به خرید سنگ آهن از سایر معادن و بازار رو آورده‌اند.

سفاسی:

شرکت فارسیت اهواز در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۴۱ ریال سود محقق کرده است. این درحالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۴۵ ریال زیان شناسایی کرده بود.

سفاسی با سرمایه ثبت شده ۶۶۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۲۷,۳۷۹ میلیون ریال سود محقق کرده است.

تماوند:

شرکت تأمین سرمایه دماوند طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ از محل واگذاری پروژه‌های خود درآمدی نداشته است که نسبت به عملکرد ۱ ماهه مشابه سال قبل تغییری نداشته است تماوند با سرمایه ثبت شده ۲,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۷ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ از محل واگذاری پروژه‌های خود مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال درآمد داشته که نسب به مدت مشابه سال قبل ۹۹ درصد افت داشته است.

دارو:

اعلامیه پذیر نویسی عمومی شرکت کارخانجات دارو پخش

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-۹۹A-۱۴۸ مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۲و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۳۹۹/۰۹/۲۳ با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از مبلغ ۷۵۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، تعداد ۷۳۷,۶۱۰,۸۴۱ سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد ۱۲,۳۸۹,۱۵۹ سهم ۱۰۰۰ ریالی برای پذیره نویسی عمومی عرضه می‌گردد. مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ لغایت تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۹ و شماره حساب‌های زیر جهت واریز وجوه تعیین شده ست

بازارهای جهانی

بازار متانول چین همچنان با محدودیت دسترسی به محموله‌های لحظه‌ای و موجودی کم در سواحل شرقی و جنوبی چین دست و پنجه نرم می‌کند، اما فعالیت تجاری در طول هفته پر جنب و جوش بود و حداقل ۳ محموله ۵ هزار تنی برای بارگیری در ماه می معامله شد. رنج قیمت این محموله‌ها ۳۲۷-۳۳۰ دلار در تن CFR چین بود. هلدینگ متانول که یکی از شرکت‌های تابعه گروه سوئیسی پرومان می‌باشد، از اول آوریل به دلیل انقضای توافق‌نامه گازرسانی با شرکت ملی گاز ترینیداد ناچار به تعطیلی دو واحد خود با ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون تن متانول در سال شد.

در نظرسنجی رویترز از ۴۹ تحلیلگر پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۶۴ دلار و ۱۷ سنت می‌رسد که بالاتر از پیش بینی ۶۳ دلار و ۱۲ سنت در ماه گذشته و ۶۲ دلار و ۳۰ سنت میانگین قیمت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون است.

دولت چین قانون بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان فولاد را حذف کرد و مالیات بر واردات مواد اولیه تولید فولاد را به صفر کاهش داد. بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده‌ی صادرات ۱۴۶ قلم از محصولات فولادی حذف خواهد شد. اقدامی که بازار از اواسط زمستان ۲۰۲۱ انتظار آن را می‌کشید.

شاخص حمل دریایی بالتیک همچنان رکوردهای جدیدی بر جا می‌گذارد. در هفته گذشته، در پی افزایش قیمت نفت و رشد تقاضا برای کشتی‌های سوپرامکس و کیپ سایز، هزینه حمل دریایی مجدداً افزایش یافت. انتظار می‌رود در هفته آینده نیز شرایط مشابهی بر بازار حمل حاکم باشد. هزینه اجاره روزانه کشتی‌های سوپرامکس برای مسیر خلیج فارس به شرق آسیا حوالی ۳۲۰۰۰ دلار گزارش می‌شود که رشد ۳۰ درصد طی دو هفته اخیر داشته است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 490817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.