همت بلند معلمان روشنایی‌بخش شب‌های تار جهالت

معلم کوه مهربانی که وسعت قلبش سرشار از عشق و محبت است، اسوه‌ای که در انتهای آسمان وجودش قاصدک‌های مهربانی نقش بسته‌اند و در سیمای صورتش صبر و شکیبایی خودنمایی می‌کند، در پهنای محبتش هنر علم آموزی گنجانده شده و شاگرد با آموختن از معلم جان گرفته و ریشه‌های جهل او پاک می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قریب به دو سال است که با همه‌گیری ویروس کرونا از شور و شوق دانش آموزان در آستانه روز و هفته بزرگداشت مقام والای معلم و بردن شاخه گل برای تقدیر از آموزگاران زحمتکش خود در مدارس و هیاهوی آنها در کلاس درس خبری نیست، اما این اتفاق ناخوشایند و ناخواسته مانع از این نمی‌شود که قلم از نوشتن ایثار و فداکاری‌های این قشر زحمتکش و جملات در وصف تلاش‌های آنها و ستودن این حرفه مقدس باز بمانند.

آموختن و کسب تجربه شاگردان با سال‌ها تلاش معلم جان می‌گیرد و همت بلند او روشنایی‌بخش شب‌های تار جهالت و نادانی شاگردان می‌شود، آموزگار با گذشتی که دانش آموز را به نور دانایی می‌برد با انبان مهر و عطوفت ظلمات جهل را پاک می‌کند. در حقیقت معلمی شغل نیست و عشق است.

عطوفت، مهربانی، چگونه زیستن، درس انسانیت، فداکاری، صداقت، دینداری، بزرگ منشی در فضای آموزشی کلاس درس تو ای آموزگار مهربان به دانش آموزان آموخته شده و چه زیبا عطوفت و مهربانی به هم پیوند می‌خورد و در این فضای مقدس آرزوها، علایق و هدف‌ها مشترک است.

در کنار هر آموختن، پیوسته وجود معلم را حس می‌کنیم، مهربانی که می‌سوزد تا سیاهی جهالت شاگرد نورافشان شود، معلم همواره بستر رشد و پویایی انسان‌ها و جامعه را فراهم می‌کند و در حقیقت باید گفت آنچه را خود آموخته و تجربه کرده در روان، ذهن و اندیشه دانش آموزان خود می‌دمد و آنها را آماده تلاش و خدمتگزاری و قبول مسئولیت در جامعه می‌کند که نتیجه آن در آینده به ثمر می‌نشیند.

همت بلند معلمان روشنایی‌بخش شب‌های تار جهالت

داوود اکبری، معلم نمونه، مدرس دانشگاه فرهنگیان، مؤلف و پژوهشگر و دارای دکترای برنامه‌ریزی آموزشی متولد دی ماه ۱۳۶۷ در روستای قورتان نزدیک شهر ورزنه از توابع شهرستان اصفهان است که از همان دوران راهنمایی تحصیل خود را در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان آغاز می‌کند.

وی درباره کارنامه آموزشی و تدریس خود در حرفه مقدس معلمی در دبستان‌های اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سال ۱۳۸۶ با وجود به اینکه رتبه خوبی در کنکور سراسری داشتم اما به دلیل هدف و علاقه‌ام تربیت معلم را انتخاب کردم و به عنوان آموزگار ابتدایی در مرکز تربیت معلم پذیرفته شدم و بعد از دو سال تحصیل سال ۱۳۸۸ اولین تجربه معلمی را در منطقه جی اصفهان روستای برسیان در مقطع دبستان آغاز کردم.

این معلم نمونه به هفت سال معلمی خود در منطقه جی اصفهان اشاره کرده و ادامه می‌دهد: بعد از هفت سال تدریس در این منطقه و بعد از ازدواج به دلیل سکونت در شهر اصفهان به ناحیه پنج اصفهان منتقل شدم و به مدت چهار سال در این ناحیه معلم بوده و یکسال هم معاونت مدرسه را بر عهده داشتم.

اکبری همزمان با تدریس در حرفه معلمی از ادامه تحصیل غافل نشده است و در این زمینه، تاکید می‌کند: برای ادامه تحصیل کارشناسی ناپیوسته را خواندم و بعد از آن در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شدم و دفاع ارشد را انجام دادم به دلیل داشتن رزومه خوب در دانشگاه فرهنگیان به عنوان مدرس انتخاب شدم و از سال ۱۳۹۳ در این دانشگاه مشغول تدریس به دانشجویان هستم، در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان تدریس دارم.

وی می‌افزاید: دو سالی می‌شود که در کنار دانشگاه فرهنگیان، در دانشگاه‌های اصفهان و خوراسگان به عنوان مدرس علوم تربیتی فعالیت دارم و تدریس در سه دانشگاه مادر اصفهان را علاوه بر حرفه معلمی بر عهده دارم. علاوه بر این قریب به ۹ ماه است که در اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان کارشناس ارتباط با پردیس‌های دانشگاهی و متعهدین خدمت، مشغول فعالیت هستم.

این مؤلف و پژوهشگر، اظهار می‌کند: آثاری در مقطع دبستان با عنوان کتاب‌های ریاضی، جغد دانا، ماجراهای من و درس‌هایم و سه کتاب برای دانشجویان با نام‌های الگوهای تدریس، اندازه‌گیری و ارزشیابی در آموزش و پرورش و تکنولوژی آموزشی را به چاپ رساندم.

خاطرات یک معلم نمونه

اکبری درباره یکی از خاطرات شیرین دوران تدریس در حرفه معلمی، می‌گوید: یکی از شیرین‌ترین خاطراتی که در ذهنم دارم از پاک و زلال بودن دانش آموزان است که دل‌های پاک و باور سفیدی دارند، این خاطره به طور دقیق مربوط به اولین سال معلمی من است که در مقطع چهارم دبستان در روستا آموزگار بودم و در درس جغرافیا در خصوص ابزارهایی شامل نقشه، کره زمین، ماکت و موارد دیگر برای دانش آموزان تدریس داشتم. زنگ اول کلاس جغرافیا داشتم و در دفتر مدرسه دنبال کره جغرافیا برای تدریس به دانش آموزان بودم مدیر مدرسه گفت روز قبل مدیر مدرسه راهنمایی مدرسه مجاور کره زمین جغرافیایی را به امانت برده است، به همین دلیل یکی از دانش آموزان را به مدرسه راهنمایی برای آوردن کره جغرافیا فرستادم و شروع به تدریس در کلاس کردم، همزمان از پنجره کلاس حیاط مدرسه را نظاره می‌کردم و منتظر بازگشت او بودم.

وی اضافه می‌کند: کاربرد جغرافیا و تدریس را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دادم تا اینکه دیدم علیرضا به آرامی وارد شده و با همان آرامش در حال آمدن به سوی کلاس است، این حرکت او بسیار تعجب آور بود، از کلاس بیرون رفتم و او را صدا کردم که سریع کره را بیاور، اما او باز هم به آرامی در حال قدم برداشتن بود و به من گفت "آقای شهیدی" مدیر مدرسه به من گفته خیلی آرام راه برو تا آب‌های کره زمین نریزند، از این حرکت دانش آموز بسیار خنده‌ام گرفت، مدیر مدرسه برای مزاح این سخن را به او گفته بود و جالب اینجاست که دانش آموز کلاس چهارم من آن قدر در عمق صحبت مدیر مدرسه فرو رفته بود که زمان از دست او خارج شده بود و برای من آموزگار آن لحظه و دیدن دنیای پاک و زلال کودکانه این دانش‌آموز شیرین‌ترین خاطره بود که احساس می‌کرد آب‌های ماکت کره زمین متحرک است و می‌تواند با حرکت سریع او بر زمین بریزد.

این معلم و مدرس دانشگاه فرهنگیان در خصوص شاگردانی که تربیت کرده و به درجه علمی بالایی رسیده‌اند، اظهار می‌کند: اولین سری دانش آموزان من در سال دوم دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و دانش‌آموری داشتم که با رتبه ۳۰۰ کنکور وارد دانشگاه اصفهان شد، در این ایام بنده داور یکی از پروژه‌های انتخاب معلمان نمونه استان بودم و در این بین به طور اتفاقی نام دو نفر از دانش‌آموزان خودم را دیدم که به عنوان معلم نمونه استانی و کشوری انتخاب شدند و این افتخار بزرگی برای من بود و روز ۱۱ اردیبهشت ماه امسال این دانش‌آموزان بنده از طریق استانداری اصفهان تجلیل شدند همچنین دو ترم گذشته در دانشگاه فرهنگیان برای تدریس رفتم و در اولین جلسه یک نفر از دانشجویان جلو آمد و سلام کرد و بعد از صحبت با او متوجه شدم که از دانش آموزان کلاس پنجم من در سال ۱۳۸۹ بوده است، علاوه بر این موارد یک پدر و پسر از دانشجویان من در دانشگاه فرهنگیان بودند و این اتفاق‌ها از موارد خوشایند دوران تدریسم بوده است.

همت بلند معلمان روشنایی‌بخش شب‌های تار جهالت

دغدغه‌های آموزش آنلاین برای معلمان

بیش از یک سال از جولان اپیدمی کرونا در کشور می‌گذرد و این معلم باتجربه و نمونه با صدایی بغض آلود، می‌گوید: ما به واسطه این اپیدمی و شیوع بیماری کرونا بسیاری از افراد فرهیخته، بزرگان، جوانان، هنرمندان، عزیزان، کادر درمان و معلمان را از دست دادیم، این ویروس ناخوانده تهدیدهای زیادی برای سلامت مردم داشت، اما در کنار همه تهدیدها فرصت‌هایی هم داشت تا افراد بتوانند نگرش‌ها و مهارت‌های خود را اصلاح کنند و منطبق بر نیازهای جامعه بتوانند در زمینه آموزش و پرورش خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهند.

اکبری ادامه می‌دهد: یکی از نکته‌هایی که همواره در دانشگاه فرهنگیان به دانشجویان معلم خودم می‌گویم اینکه اکنون فرصت خوبی دست داده تا شما به طور کامل با نرم افزارها و رویکردهای نوین و جدید آموزشی مانند یادگیری معکوس آشنا شوید، رویکردی که می‌تواند کمک کند معلم تحول آفرین باشد و نگرش‌ها را تغییر دهد، بتواند همه کاستی‌هایی که در کلاس درس وجود دارد از نظر کمبود امکانات و زمان را بتواند با رویکرد یادگیری معکوس جبران کند.

این معلم پژوهشگر، اظهار می‌کند: چند مورد از کارهای معلمان نمونه کشوری را برای آنها فرستادم تا به آنها نشان دهم در گذشته برای معلم نمونه استانی و کشوری شدن شاید ۲۵ سال سابقه کار نیاز بود، اما در حال حاضر به این نوع رزومه نیازی نیست و آنها می‌توانند منطبق بر شرایط فعلی جامعه و رویکرد یادگیری معکوس و آموزش مجازی حتی در اولین سال معلمی خود به عنوان معلمان نمونه استانی و کشوری انتخاب شوند و لازمه این اتفاق به روز بودن معلمان است.

این معلم نمونه در خصوص دغدغه‌های آموزش آنلاین، می‌گوید: یک مورد نبودن امکانات کافی برای آموزش است و هنوز هم بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان امکانات کافی و لازم را برای آموزش آنلاین ندارند، اتصال آنها به بستر پیش‌بینی شده برای کلاس آنلاین، با محدودیت مواجه است، مورد بعدی اینکه کلاس به صورت تعاملی نیست و کار معلم چند برابر سخت‌تر شده است و خود معلم باید به تنهایی نقش مربی و دانش‌آموز را بازی کند و مدام برای دانش آموزان فراخوان بزند و آنها را درگیر یادگیری کند، به دلیل اینکه بعضی‌ها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند میکروفن خود را متصل کنند و این اتفاق یکی از دغدغه‌های من در آموزش آنلاین است و مجبور هستم به صورت متکلم وحده پیش بروم ولی خلاقیت کمک می‌کند با نمایش و به کارگیری پاورپوینت‌ها و ویدئوهای جذاب و تولید محتوا، فراگیری را برای دانشجویان و دانش‌آموزان جذاب‌تر کنم تا کلاس درس برای آنها کسل کننده نباشد.

اکبری در وصف بهترین جمله خطاب به همکاران فرهنگی خود در آستانه روز معلم، اظهار می‌کند: برای همکاران خودم آرزو دارم بتوانند به خوبی در این راه و مسیر مقدس آموزش دادن درخشیده و تلاش کنند همیشه معلمان به روز، متفاوت و اثربخشی باشند، از همه معلمانی که در پرورش انسان‌های کامل نقش داشتند قدردانی می‌کنم و دو بیت را به آنها تقدیم می‌کنم: از کمال همنشینی با تو ای گلچین علم، خرمنی از خوشه‌های معرفت شد حاصلم

کودکی گم کرده ره بودم که نزدت آمدم، چون چراغ راه گشتی رهنمون منزلم

می‌زنم گل بوسه بر دستت اگر در بزم انس، لطف دیدار تو شود بار دیگر شاملم

گزارش از اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 490639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.