قانون مقابله با رمزارزها در ترکیه صادر شد

به دنبال بازداشت تعدادی در ترکیه به اتهام کلاهبرداری در ارتباط با دو کارگزاری «وبیتکون» و «تودکس» که در زمینه معاملات رمزارزها فعالیت داشتند، رئیس جمهوری این کشور فرمانی صادر کرد که بر اساس آن، ارائه دهندگان خدمات مالی رمزنگاری را مشمول استفاده غیرقانونی از دارایی‌های مردم می‌کند.

به گزارش ایمنا، بر اساس این فرمان که امروز -شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه- منتشر شده، ترکیه تمامی مبادلات ارزهای رمزنگاری شده را به فهرست شرکت‌های تحت پوشش قوانین تأمین مالی ترور و پول‌شویی اضافه کرده است.

این فرمان به دنبال ممنوعیت استفاده از ارزهای رمز پایه برای انجام پرداخت‌های کالا و خدمات که از دیروز در ترکیه اعمال شده، صادر می‌شود.

بانک مرکزی ترکیه در مورد هشدار ریسک بالای تراکنش با ارزهای دیجیتال برای خرید کالا و خدمات هشدار داد و این تراکنش‌ها از دیروز در این کشور ممنوع شده است.

مقامات ترکیه در ماه گذشته میلادی تحقیقات کلاهبرداری در خصوص دو صرافی ارز رمزنگاری شده به نام‌های «وبیت کوین» ( Vebitcoin ) و «تودکس» ( Thodex ) را آغاز کردند.

در پی این تحقیقات و در پی شکایت مشتریان به خاطر دسترسی نداشتن به دارایی خود، ۸۳ نفر دستگیر شدند.

مردم ترکیه برای حفظ ارزش پول خود به خاطر کاهش نرخ لیر (پول ملی ترکیه) و تورم دو رقمی در این کشور به طور فزآینده‌ای به خرید و فروش رمز ارزها روی آورده‌اند.

هفته گذشته چهار نفر در ارتباط با کارگزاری و بیت‌کوین به اتهام کلاهبرداری بازداشت شدند. این صرافی به‌طور ناگهانی اعلام کرد که معاملات در آن متوقف شده است که مقام‌های ترکیه با شروع تحقیقاتی در این زمینه حساب‌های بانکی مرتبط با این کارگزاری را مسدود کردند.

چند روز پیش‌تر هم کارگزاری دیگری با نام تودکس که سرمایه حدود ۳۹۰ هزار کاربر را در اختیار داشت، بسته شد. ترکیه برای «فاروق فاتح اوزر» مؤسس این کارگزاری حکم جلب بین‌المللی صادر کرده است. گفته شده او به آلبانی گریخته و بیش از ۲ میلیارد دلار پول سرمایه‌گذاران ترک در اختیار او است. پلیس ترکیه همچنین ۶۲ نفر را در ارتباط با این شرکت در داخل این کشور دستگیر کرده است.

پیش‌تر دولت ترکیه اعلام کرده بود از ۳۰ آوریل پرداخت کالاها و خدمات با استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌کند.

منبع: جهان صنعت
کد خبر 490617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.