آیا تغییرات ناشی از کرونا بر فضاهای عمومی دائمی است؟

فضاهای عمومی طی دوران کرونا، تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده‌اند؛ فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین اصولی به شمار می‌رود که بر تحولات مکان‌های عمومی طی این دوران حاکم بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، سازمان بهداشت جهانی هر روز بر توصیه‌های خود برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس می‌افزود. یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین این توصیه‌ها، رعایت فاصله حداقل یک متر و ۵۰ سانتی‌متری بین افراد بوده که نقش مهمی در حفظ آن‌ها از آلوده شدن به کووید -۱۹ ایفا کرده است. در این راستا، اغلب مکان‌های عمومی و فضاهای سبز تغییرات قابل توجهی را متحمل شده و فضاهای آن‌ها به روش‌های مختلف، به قسمت‌هایی جدا از هم تقسیم شده است به عنوان مثال در بسیاری از پارک‌های جهان، محدوده نشستن هر فرد یا افرادی از یک خانواده به وسیله دایره‌هایی رنگی مشخص شده و کسی حق ورود به دایره مجاور خود را ندارد حتی در بسیاری از شهرهای جهان، خروج افراد از دایره‌های مخصوص خود در پارک‌ها مستلزم استفاده از ماسک است و بدون آن، پیگردهای قانونی نگهبانان را در پی خواهد داشت.

گزارشات حاکی است که طی دوران کرونا، مردم در سراسر جهان بیش از گذشته قدردان فضاهای باز محل سکونت خود هستند و گرایش بیشتری به گذراندن لحظاتی از روز خود را در این مکان‌ها دارند. از طرفی، مقامات محلی نیز از مردم خواسته‌اند به منظور پیشگیری از انزوا و تبعات منفی ناشی از آن، ساعات بیشتری از روز را در فضاهای سبز طی کنند به همین منظور، زمینه را برای ایمن‌سازی هر چه بیشتر شهروندان فراهم آورده‌اند در نتیجه، مکان‌های عمومی و پارک‌ها، طی این دوران تغییرات قابل توجهی را متحمل شده و به نظر می‌رسد که بعضی از این تحولات دائمی باشد.

آیا تغییرات ناشی از کرونا بر فضاهای عمومی دائمی است؟

گروهی از پژوهشگران دانشگاه بوستون، واقع در ماساچوست آمریکا، پس از انجام یک نظرسنجی بین ۱۳۰ شهردار از ۳۸ ایالت کشور به این نتیجه رسیدند که از هر چهار نفر مقام ارشد، سه نفر از شهروندان خود خواسته بودند زمان بیشتری را در فضاهای عمومی بگذرانند و دو سوم آن‌ها مدعی شده بودند که اغلب شهروندان به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در فضاهای عمومی می‌پردازند علاوه بر این دو سوم شهردارهایی که به نظرسنجی فوق پاسخ داده بودند خواهان تداوم تغییرات اعمال شده در زیرساخت‌های فضاهای عمومی برای حفظ فاصله در دوران کرونا بودند. نتایج این نظرسنجی نشان داد که حدود ۵۲ درصد مقامات شهری بر این باور بودند که فضاهای عمومی از کیفیت بسیار بهتری نسبت به دوران ماقبل کرونا برخوردار شده‌اند و تغییرات اعمال شده برای حفظ فاصله اجتماعی را مثبت فرض کردند.

فضاهای عمومی طی دوران کرونا و به خصوص قرنطینه‌های اعمال شده مبنی بر ماندن در خانه، به حدی از اهمیت در میان شهرنشینان برخوردار شدند که در بسیاری از مناطق مختلف شهرهای جهان، خیابان‌هایی برای همیشه یا دست کم روزهای خاصی از هفته، روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته شده و مردم در آن‌ها، با رعایت فاصله معین از یکدیگر، به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود پرداخته‌اند.

آیا تغییرات ناشی از کرونا بر فضاهای عمومی دائمی است؟

با وجود اینکه تغییرات تحمیل شده در فضاهای عمومی اغلب مثبت در نظر گرفته می‌شود، با این حال ظاهراً بسیاری از مردم و به خصوص مقامات شهری خواهان بازگشت به سبک زندگی ماقبل کرونا و پایان تغییرات کاربری فضاهای عمومی هستند در واقع از افرادی که در نظرسنجی محققان دانشگاه بوستون ماساچوست شرکت کردند تنها یک سوم مایل به ایجاد فاصله اجتماعی بین مردم در پارک‌ها بودند با این حال حدود ۶ درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی، ادعا کرده بودند که بعضی تغییرات زیرساختی نظیر وسیع‌سازی پیاده‌روها و بستن بعضی از خیابان‌ها به روی خودروها را به روندی دائمی در طراحی شهرهای خود تبدیل خواهند کرد.

شهردارانی که در نظرسنجی محققان دانشگاه بوستون ماساچوست شرکت کرده، اغلب مدعی شده بودند که ارزش فضاهای عمومی در نگاه آن‌ها نسبت به دوران قبل از شیوع بیماری کووید -۱۹ به طور چشمگیری افزایش یافته و در همین راستا تلاش خواهند کرد به گسترش این مکان‌های عمومی در سراسر شهر بپردازند تا تمام مردم به طور برابر از مزایای آن‌ها برخوردار شوند. البته این کار به تدریج انجام خواهد شد چرا که هزینه بسیار بالایی در بر دارد و رکود اقتصادی ناشی از کرونا، مانع از پیاده‌سازی فوری آن‌ها می‌شود با این حال سبزسازی شهر، به تدریج و به طور گسترده در شهرهای آمریکایی پیاده خواهد شد تا در نهایت، شهرهایی پاک و پایدار به وجود آید.

آیا تغییرات ناشی از کرونا بر فضاهای عمومی دائمی است؟

کد خبر 490501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.