دستکاری مجلس در جداول بودجه ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۳۱ فروردین

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوالات نمایندگان از فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، گزارش عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس در مجلس یازدهم و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

درخواست قالیباف از دولت برای قرنطینه و اجرای کامل محدودیت‌های کرونایی

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی صبح سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با تسلیت شهادت سردار محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایشان را از سال ۱۳۶۲ می‌شناسم و باید بگویم که فردی متدین و انقلابی بود که حتی قبل از انقلاب در مبارزات حضور داشت. با آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به سپاه پاسداران وارد شد و در دوران دفاع مقدس در جبهه جنگ حضور کامل داشت.

قالیباف ادامه داد: سردار سید محمد حجازی در دهه ۷۰ در راستای شکل‌گیری نیروی مقاومت بسیج تلاش کرد و زمانی رئیس ستاد و زمان دیگری جانشین بودند. می‌توان گفت که سازمان بسیج امروز را به نوعی مدیون زحمات این عزیز هستیم. ایشان این توفیق را پیدا کرد که در ماجرای داعش و مدافعین حرم به نیروی قدس وارد شد و در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار ایشان بودند. متأسفانه این دوست عزیز و ارزشمند خود را از دست دادیم و پیکر این شهید عزیز در استان اصفهان تشییع شد به همه مردم شهیدپرور و ولایتمدار اصفهان نیز عرض تسلیت و تعزیت دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها وضعیت قرمز دارند و در شرایط سختی هستیم. از دولت می‌خواهم که در بحث کنترل، قرنطینه و اجرای محدودیت‌ها کوشا باشد. امیدوارم با اجرای کامل محدودیت‌ها بتوانیم روند رشد این بیماری و آسیب را متوقف کنیم.

وی ضمن درخواست از مردم برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: ما متوجه وضعیت سخت اقتصادی هستیم و باید بگویم که همه توان مجلس و دولت حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا خواهد بود. امیدواریم حمایت‌های خوبی از این مشاغل داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد تعطیلی دو هفته مجلس گفت: من در رسانه‌ها دیدم که گفتند مجلس در هفته آینده تعطیل است، باید بگویم مجلس در حقیقت تعطیل نیست ماجرا این است که ما در هفته آینده به خاطر شرایط کرونایی تنها جلسات علنی صحن مجلس را تعطیل کردیم تا از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنیم، اما نمایندگان در تهران حضور دارند و هم به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم رسیدگی به امور قوه مقننه سفر نخواهند کرد و در مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

قالیباف در پایان اظهار کرد: کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اقتصادی، انرژی و بهداشت و درمان جلساتی برای رسیدگی به امور کشور با رعایت کامل پروتکل بهداشتی خواهند داشت.

علیرضا بیگی: واگذاری ایران ایرتور خطاهایی فاحش دارد

احمد علیرضا بیگی در جلسه علنی صبح سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص ابهامات در واگذاری ایران ایرتور اظهار کرد: از ابتدای مجلس دهم برخی موارد خصوصی سازی که به طریق ناصواب صورت گرفته بود را پیگیری کرده و موجب ابطال آن شدیم، در همین راستا واگذاری ایران ایرتور هم دارای خطاهای فاحشی بوده و چپاول از بیت‌المال است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها در خصوص تخلفات مربوط به واگذاری ایران ایرتور در سال ۱۳۹۸ هیئت واگذاری ابطال واگذاری را به هیئت داوری ارجاع کرد اما در مردادماه سال ۱۳۹۹ بر اساس لابی‌های صورت گرفته مقرر کرد که ارائه این دادخواست منتفی شود آیا طبق قانون چنین اختیاری داشته است؟

این عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در نامه سوم شهریورماه سال ۱۳۹۹ معاونت حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد گفته شده به دلیل عدم وجود ایراد قابل اتکا، هیئت داوری از نظر خود عدول کرده و مزایده یک مرحله و دو مرحله‌ای قابل اجراست. این در حالی است که قانون ارجح در واگذاری‌ها، قانون مناقصات مجلس است. همچنین بر اساس نامه معاونت حقوقی شما اعلام شده که مزایده برگزاری شده با شرایط عمومی مزایده مغایرت داشته است. آیا همین ایراد قابل اتکاء محسوب نمی‌شود؟

علیرضا بیگی ادامه داد: رئیس سازمان خصوصی سازی هم گفته بود به استناد امر مکتوب قضائی در تاریخ ۱۸ خردادماه سال ۱۳۹۹ از سوی بازپرسی شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت به رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفته به خاطر ایراد در واگذاری ایران ایرتور از هرگونه اقدام خودداری شود در حالی که معاون اول رئیس جمهور به وزرای اقتصاد و دفاع اعلام کرده بود باید به تمام تعهدات خود به بخش خصوصی عمل کنید. توضیح دهید که ایفای تعهدات از سوی شما شامل چه مواردی بوده و آیا ناقض نظر مقام قضائی بوده است؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واگذاری ایران ایرتور در حالی که مالکیت آن به صاایران واگذار شده بود بدون تشریفات قانونی انجام شده بود، گفت: همچنین قرارداد واگذاری لغو و شرکت ایران ایرتور در اختیار صاایران باقی بماند.

وی اضافه کرد: همچنین سهام ۲۱ شرکت به وزارت دفاع واگذار شده، اما برخی شرکت‌ها مثل ایران ایرتور واگذار نشده است.

علیرضا بیگی با اشاره به دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیارد ریالی از سوی ایران ایرتور برای خرید بوئینگ اظهار کرد: این تسهیلات باید بازپرداخت می‌شد ولی تا مرداد ماه سال گذشته پرداخت نشده و به عنوان مطالبات مشکوک الوصول محسوب شده است، همچنین با توجه به نوسانات قیمت دلار چنانچه بدهی پرداخت شود سهم دولت ۶۳ میلیارد خواهد بود و سازمان خصوصی سازی ۵۰۰ میلیارد تومان به دست می‌آورد.

این عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی همچنین یادآور شد: یکی از مفسده‌های واگذاری همین واگذاری‌های وکالتی بوده است، همچنان که شرکت ماشین سازی را هم به وکالت واگذار کردند و بحمدالله ما آن را ابطال کردیم.

وی خطاب به دژپسند گفت: آیا اینکه مانع از ارجاع ایران ایرتور به هیئت داوری شدید، بازی آشنایی نیست؟

زارعی: تفکر انقلابی هرگز مردم را رها نمی‌کند

نصورعلی زارعی کیاپی نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز گفت: ملت بزرگ ایران مجلس را باید در میدان عمل ببیند، میدان عمل مجلس، قانون گذاری کارآمد و نظارت میدانی بر حسن اجرای قوانین است، میدان عمل مجلس شفافیت امور اداره کشور است، مجلس باید شفافیت را از خود شروع کند و با تصویب قوانین کارآمد همه اقدامات هر سه قوه را شفاف کند، شفافیت مهمترین ابزار مبارزه با فساد و اصلی ترین مؤلفه ایجاد ارتباط برای ملت بزرگ ایران است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس انقلابی به واسطه تدوین قوانین شفاف و کارآمد باید از همه ظرفیت‌های مردم در اداره کشور استفاده کند، مجلس در انجام وظایف نظارتی خود در سال گذشته در تراز مجلس انقلابی عمل نکرده و وضعیت معیشت مردم نگران کننده است و مجلس سنگین‌ترین مسئولیت را در این حوزه دارد، مجلس یازدهم هم انقلابی است و هم قوی. تفکر انقلابی هیچ مشکلی را لاینحل نمی‌داند، تفکر انقلابی، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و جنگ با استکبار جهانی را اداره کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تفکر انقلابی دشمن را سر جایش نشاند و راهی جز تسلیم شدن در مقابل ملت بزرگ ایران ندارد و این تفکر حتماً می‌تواند مشکل تولید، توزیع، تورم، کنترل نظام پولی و وابستگی اقتصاد کشور به نفت را حل کند، تفکر انقلابی هرگز مردم را رها نمی‌کند و همواره منافع ملی را بر منافع فردی و حزبی و جریانی ترجیح می‌دهد.

زارعی در ادامه با انتقاد از شیوه دولت در حل مشکلات اقتصادی تصریح کرد: ملت انقلابی ایران در انتخابات آینده تصمیم درست و انقلابی را خواهد گرفت.

وی خطاب به فتاح رئیس بنیاد مستضعفان گفت: بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان حوزه انتخابیه در اختیار شما قرار دارد، مردم حوزه انتخابیه از شما به عنوان مدیری جهادی یاد می‌کنند، برای حل مشکلات شأن خواستار ایجاد مراکز عام المنفعه و همچنین اشتغال هستند.

هشدار یک نماینده نسبت به فربه کردن ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس

مهدی عسگری در تذکری در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: ضمن تشکر از گزارش آقای زاکانی در ارتباط با فعالیت‌های مرکز پژوهش‌ها. ما انتظار داریم مرکز نقش فعال‌تری در استفاده از خرد جمعی داشته باشد که لازمه اش فربه‌تر کردن ساختار نیست.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید حلقه وصلی به شبکه نخبگانی اندیشکده و پژوهشکده‌ها باشد، افزود: اگر با این روش ادامه یابد هر قدر هم مرکز پژوهش‌ها توسعه یابد، پاسخگوی نیاز مجلس نیست.

عسگری یادآور شد: نیاز است در مرکز پژوهش‌ها از شبکه نخبگانی استانی استفاده شود و متمرکز در تهران نباشد.

نماینده کرج همچنین خاطرنشان کرد: همچنین لازم است مرکز از نقش انفعالی به نقش فعال برسد و منتظر نباشد طرح و لایحه بیاید که نظر بدهد بلکه باید مسائل را شناسایی کند و راهکارها را به کمیسیون‌ها ارجاع کند.

الهیان: طبق طرح جوانی جمعیت غربالگری اختیاری است

زهره الهیان در تذکری شفاهی در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس اختیار قانون گذاری در عموم مسائل را دارد.

وی ادامه داد: اخیراً هجمه‌های هدفمندی در فضای مجازی و رسانه‌ها علیه مجلس شروع شده مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی حق ورود به قانون گذاری در حوزه جمعیت را نداشته است که درست نیست؛ ما به سرعت به سمت پیری جمعیت می‌رویم اگر اروپا این مسیر را طی ۱۰۰ طی می‌کند جمعیت ما در طول ۳۰ سال آینده سالمند خواهد شد.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: ما در طرح جوانی جمعیت، وزارت بهداشت را متولی سلامت مشخص کردیم که منافاتی با تولی گری و تولیت وزارت بهداشت ندارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز جایگاه نظارتی دارد که طبق نقشه مهندسی کشور و راهبردهای کلان است لذا به نظر می‌آید که روایات غلطی از این طرح به مردم منتقل می‌شود.

به گفته وی مصوبات مجلس شورای اسلامی در طرح جوانی جمعیت برای رفع موانع پیش روی مردم در بحث فرزند آوری، معیشت، مسکن، درمان ناباروری، رایگان شدن زایمان و تسهیلات آموزشی و گسترش خوابگاه‌های دانشجویی و تسهیلات ازدواج است پس اگر روایت صحیحی از این طرح به اطلاع مردم داده شود مردم از آن استقبال می‌کنند.

الهیان گفت که در طرح جوانی جمعیت، غربالگری اختیاری لحاظ شده که منطبق با استانداردهای تعیین شده وزارت بهداشت و تشخیص پزشک متخصص خواهد بود. از طرف دیگر سالانه بیش از ۶۰۰ هزار سقط وجود دارد که یک نسل کشی محسوب می‌شود. دراین‌باره هم شورایی برای تصمیم‌گیری درباره سقط در نظر گرفته شده است.

نادران: تغییرات در بودجه با هماهنگی شورای نگهبان بوده است

الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه دستکاری نشده است و همه تغییرات اعمال شده بر بودجه، با هماهنگی شورای نگهبان انجام گرفته است.

او ادامه داد: شورای نگهبان بر روی برخی اعداد و ارقام و جداول نظر داشتند که نظرات آنها در کمیسیون تلفیق و هم در صحن علنی مجلس باید مورد اعمال نظر قرار می‌گرفت.

آقای نادران تصریح کرد: متأسفانه در روزهای اخیر در فضای مجازی بی اخلاقی‌هایی صورت گرفت مبنی بر اینکه مجلس مصوبه‌ای داشته و کمیسیون تلفیق، مصوبه مجلس را تغییر داده است.

رئیس کمیسیون تلفیق افزود: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسانم که آنچه در فضای مجازی پخش شده کذب محض است اطمینان می‌دهم آنچه انجام می‌شود در چارچوب اختیارات قانونی بوده است.

اعتراض ۱۰۰ نماینده به دستکاری جداول بودجه‌ای ۱۴۰۰

جمعی از نمایندگان مجلس در اعتراض به دستکاری جداول بودجه‌ای ۱۴۰۰ در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار پیگیری موضوع شدند.

علی خضریان نماینده مردم تهران اظهار کرد: جمعی از نمایندگان مجلس در اعتراض به دستکاری جداول بودجه‌ای ۱۴۰۰ نامه‌ای را خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتند و خواستار پیگیری موضوع شدند، متن نامه به شرح ذیل است:

«جناب آقای قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان؛ همانطور که مستحضرید یکی از شعارهای مجلس یازدهم شفافیت بوده است. فقدان شفافیت می‌تواند خواستگاه بی‌عدالتی و حتی در سطوحی بالاتر موجبات فساد را فراهم سازد.

شفافیت ضمن آنکه امری مطلوب است، اما در برخی حوزه‌ها مهم‌تر و ضروری‌تر می‌نماید. یکی از آن حوزه‌ها و بلکه اصلی‌ترین حوزه برای مجلس و دولت، شفافیت در تنظیم، بررسی و تصویب بودجه سالانه به عنوان عالی‌ترین برنامه و سند مالی کشور است.

حساسیت مجلس یازدهم بر شفافیت تصویب بودجه در مجلس به حدی است که رئیس سابق کمیسیون تلفیق در مجلس دهم را مستحق نشستن بر کرسی نمایندگی مردم ندانست و اهم ایرادات وارده از سوی نمایندگان محترم هم عدم شفافیت عملکرد ایشان در تنظیم ردیف‌ها و جداول بودجه بود.

بر این اساس انتظار می‌رفت که این شفافیت در تصویب بودجه و بخصوص تهیه و تصویب جداول و ردیف‌ها که اصلی‌ترین بخش بودجه است، در عالی‌ترین سطح مورد اهتمام هیئت رئیسه محترم کمیسیون تلفیق و نیز ریاست محترم مجلس قرار گیرد.

اما آنچه اتفاق افتاد نه تنها این انتظار را محقق نکرد بلکه نمره‌ای به مراتب کمتر از سال‌های قبل در شفافیت و قانونمداری کسب نمود.

هرچند برخی نمایندگان مجلس در جلسه مورخ ۱۳۹۹.۱۲.۲۶ و در هنگام رأی به اصلاحات نهایی ماده واحده، نسبت به عدم ارائه جداول از سوی کمیسیون تلفیق تذکر دادند، اما این امر مورد توجه ریاست وقت جلسه قرار نگرفت و باعث شد تا لایحه بودجه بدون اطلاع نمایندگان از کم و کیف جداول و مبلغ ردیف‌ها بخصوص در بخش هزینه و مصارف، رأی‌گیری شود.

بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارائه شده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول صرفاً توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رئیس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رأی‌گیری لایحه در صحن مجلس در ۹۹.۱۲.۲۹ نهایی شده است؛ و البته تأسف بار تر اینکه این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ ۱۴۰۰.۱.۲۱ نیز به کرات تغییر نموده است و در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است؛ و متأسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آن‌ها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.

جنابعالی مستحضرید که بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، کلیه ردیف‌ها و جداول و پیوست‌ها و نیز تغییرات مد نظر شورای محترم نگهبان بایستی به تصویب صحن مجلس برسد و در این خصوص حق نماینده قابل واگذاری به غیر نمی‌باشد.

نکته دوم رعایت شأن مجلس است. آنچه باعث تأسف بیشتر گردید این است که رئیس محترم کمیسیون تلفیق در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در خصوص ضرورت ارائه جداول و ردیف‌ها از سوی هیئت رئیسه، عنوان نمود که جداول نهایی در اتوماسیون بارگذاری و مدعی ارسال جداول همزمان با ارسال ماده واحده و تبصره‌ها در قیل از تاریخ ۹۹.۱۲.۲۶ به شورای نگهبان شد درحالیکه حسب اطلاع‌رسانی دبیر محترم هیئت رئیسه جداول اولیه سه روز بعد و در تاریخ ۹۹.۱۲.۲۹ نهایی و اعلام گردیده و تا ۲۱ فروردین نیز مرتب در حال تغییر بوده است و این‌ها همه توسط رئیس تلفیق و یکی دو نفر از اعضا کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفته است.

این‌ها همه در حالی است که این مجلس اصلاح ساختاری بودجه را در صدر اهداف خود اعلام نموده و عدم شفافیت و شیوه تأیید بودجه در مجالس قبل، بارها توسط شخص جنابعالی و رئیس محترم کمیسیون تلفیق به نقد کشیده شده است.

جناب آقای دکتر قالیباف آنچه در ضمن تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس اتفاق افتاد به شهادت نمایندگان محترم ادوار در نوع خود بی نظیر بود و رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آئین نامه و ایجاد رانت برای چند نفر در جابجا کردن اعداد کلان بودجه بود ضمن آنکه چنانچه در برابر اصلاح رویه غلط مجالس قبلی در بسط ید رئیس و کمیسیون تلفیق بودجه در تغییر و تصویب جداول و ردیف‌ها و یا افزودن ردیف‌های جدید و ابلاغ آنها، خارج از چارچوب آئین‌نامه داخلی و بدون رأی و تصویب ۲۹۰ نماینده، از سوی ریاست محترم مجلس سکوت گردد، مطمئن باشید طی سه سال آینده کسب کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه و به دست آوردن ریاست آن به یک رانت بزرگ تبدیل شده، رقابت‌های شدیدی را برای تصاحب آن به دنبال خواهد داشت و در این میان آنچه ذبح خواهد شد قانون‌گرایی، شفافیت، شایسته‌سالاری و مصالح عالیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

از جنابعالی انتظار داریم نسبت به این امر، اهتمام لازم از سوی شما مبذول و تصمیمات لازم اتخاذ گردد».

کد خبر 490319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.