آغاز ثبت سفارش‌ واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: تعداد شرکت‌هایی که درخواست واردات واکسن کرونا را دارند به ۴۹ شرکت رسیده است و پس از تایید ثبت سفارش هر یک از آنان میتوان اسامی ایشان را در سایت سازمان غذا و دارو مشاهده نمود.

به گزارش ایمنا، ناصر ریاحی در مورد آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی اظهار کرد: واکسن کرونا شرایط خاصی دارد و همه انتظار دارند که واکسیناسیون با اولویت‌هایی که در اسناد ملی و بین‌المللی وجود دارد انجام شود. طبق مقررات بین‌المللی بخاطر شرایط خاص شیوع کرونا ما نامه‌ای از طرف وزارت بهداشت نیاز داشتیم که در آن ضمن موافقت با واردات، به شرکت تولید کننده نوشته شود که شرکت واردکننده معرفی شده مجاز است از طرف ما مذاکره و خرید کند. همچنین متعهد شود که تزریقات این واکسن‌ها تحت نظارت یا مباشرت وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وی افزود: ما این نامه را گرفتیم، در مرحله بعد طبق عرف موجود بازرگانی ما ابتدا قرارداد محرمانگی با فروشنده منعقد کردیم و پس از دریافت مدارک فنی ما آن را به وزارت بهداشت تحویل دادیم تا در واحد فنی بررسی شوند که مشخص شود همه موارد آن صحیح است.

ثبت سفارش‌ها تحویل وزارت بهداشت شد / از LC استفاده می‌کنیم

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران ادامه داد: چند روز پیش ثبت سفارش و پروفرمای خود را تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم و امروز نیز جلسه‌ای با ریاست سازمان غذا و دارو داریم تا مراحل آن به سرعت طی شود. مرحله بعدی نیز این است که مجوز تأیید و مهر و امضا می‌شود و نامه‌ای برای بانک مرکزی می‌رود تا ما بتوانیم سفارش خود را در سامانه نیما ثبت کنیم. بعد از تخصیص ارز نیز گشایش اعتبار انجام می‌شود. برای این کار ما فقط از LC استفاده می‌کنیم. چرا که نیاز داریم کالای مورد حمل بازرسی شود و در صورت تأیید بازرسی می‌توانند پول خود را دریافت کنند.

دارو تحریم نیست

ریاحی با اشاره به مشکلات مربوط به انتقال پول گفت: گرچه دارو تحریم نیست اما بانک‌ها تحت تحریم هستند و انتقال پول با مشکل مواجه است. بانک‌ها هم متخصص این نیستند که تشخیص دهند انتقال پول برای دارو یا کالای دیگری انجام می‌شود. برای حل این مشکل روش‌هایی وجود دارد که واردکنندگان این شیوه‌ها را می‌شناسند.

وی در مورد ارز مورد استفاده برای واردات واکسن کرونا گفت: قیمت ارز نیمایی و آزاد تقریباً یکسان است اما ما مجبور هستیم که از سامانه نیما خرید کنیم چراکه بعداً باید رفع تعهد ارزی کنیم.

در مرحله اول ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد می‌کنیم

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در پاسخ به سوالی پیرامون میزان واکسن وارداتی خاطرنشان کرد: در مرحله اول بیشتر از ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد نمی‌کنیم تا مسائلی مانند نحوه انتقال پول، شیوه حمل و نقل، محل نگهداری، متصدیان تزریق و چگونگی ثبت مشخصات گیرندگان در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو و غیره آزموده شود. از طرف دیگر کنترل دما در جریان حمل و نقل در این مورد مسئله مهمی است بنابراین به علت ریسک بالا در مرحله اول کمتر از ۱۰۰ هزار دوز وارد می‌کنیم.

ریاحی افزود: وزارت بهداشت در گمرک این واکسن‌ها را از ما تحویل می‌گیرد و در انبارهای مورد اعتماد خود می‌گذارد، بعد هم با حواله خودشان تزریق کرده و وارد سامانه ستاد مقابله با کرونا می‌کنند. برای آزمایش جزئیات این روند در گام اول ١٠٠ هزار دوز واکسن وارد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مایل هستیم که در مراحل بعد هفته‌ای یک بار محموله‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دوزی وارد کنیم. برای بیش از این میزان در حوزه‌های انبار، حمل و نقل و واکسیناسیون ظرفیت نداریم. محدودیت حمل و نقل به این علت است که ظرفیت خودروهای دارای فریزر دار و انبارهای معتبر شده محدود است و طبق مقررات وزارت بهداشت نیروی انتظامی محموله‌های واکسن کرونا را اسکورت می‌کند. در مجموع هم ۶ میلیون دوز واکسن است و امیدوار هستیم به موقع وارد کشور شود.

ادامه واردات منوط به روند تولید واکسن داخلی

وی افزود: تفاهم ما با طرف مقابل برای واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا بود اما اگر تا آن وقت واکسن داخلی آماده نشد طبعاً واردات را ادامه می‌دهیم. اما اگر واکسن تولید داخل آماده شود دیگر نیازی به واردات ما وجود ندارد و خود دولت می‌تواند واکسیناسیون را با واکسن تولید داخل تأیید شده انجام می‌دهد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو اضافه کرد: امکان تزریق مبتنی بر واقعیات است برای مثال آلمان که بیش از ۵۰ شرکت واکسن سازی و منابع مالی زیادی دارد و از قبل نیز واکسن‌های تولید شده را رزرو کرده بود تاکنون تنها ۲۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده، کانادا که ۳ برابر میزان مورد نیاز خود واکسن خریداری کرده بود و بعد از مطرح شدن انتقادات اعلام کرد که اضافه واکسن را به کشورهای فقیر می‌دهد تا چند روز پیش بیشتر از ۱۵ درصد از مردم خود را واکسینه نکرده بود. امکان واکسیناسیون و جابجایی این واکسن‌ها اهمیت دارد، دمای برخی ار واکسن‌ها تنها کمتر از -۷۰ درجه است و واکسن‌های وارداتی به ایران دمای -٢٠ درجه را نیاز دارند که این واکسن‌ها بعد از خروج از سردخانه باید سریعاً تزریق شود ولی نمی‌توان آن را بیش از ٢٤ ساعت در یخچال نگه داشت. پیچیدگی‌های خاصی در این مورد وجود دارد.

باید به زیرساخت واکسیناسیون کشور توجه شود

ریاحی تصریح کرد: کل واکسنی که قبل از شیوع کرونا به صورت سراسری در کشور تزریق می‌شده ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز بوده است، طبیعتاً تعداد انبار، سردخانه، ماشین حمل و غیره برای واکسن در کشور نیز متناسب با همین میزان است. ما نمی‌توانستیم در یک سال زیرساختی در این مورد بسازیم. علاوه بر این باید توجه داشت که تزریق آن ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز واکسن‌های دیگر هم در حال انجام است.

وی افزود: ایجاد این ظرفیت اضافه، کار مشکلی است و هر میزان که واکسن وارد کنیم نمی‌توانیم به سرعت آنها را تزریق کنیم شاهد هستیم که با وجود واردات دو میلیون دوز واکسن هنوز نتوانستیم همه آنها را تزریق کنیم بنابراین تنها مسئله در مورد واکسن نیست بلکه نگهداری، حمل و نقل و تزریق آن نیز اهمیت دارد.

دادستان هند مانع فروش دو میلیون دوز به ایران شد

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه اضافه کرد: آمریکا متعهد بود که واکسن تولیدی خود را به دیگر کشورها نیز بفروشد اما برای اینکه مردم خود را در اولویت قرار دهد این کار را ممنوع کرد، هند با اینکه دو میلیون دوز به ایران واکسن فروخته بود اما دادستان آنها جلوی حمل آن را گرفت. بنابراین اینکه ما بتوانیم زیرساخت برای تولید واکسن تولید کنیم خوب است و اگر واکسن تولیدی بتواند آزمایش‌های لازم را پشت سر بگذارد و بتوانیم آن را مصرف کنیم بسیار خوب است.

ریاحی در پاسخ به انتقاداتی در مورد اولویت‌بندی واکسیناسیون گفت: چه در سند ملی و چه در سند بین‌المللی افرادی مانند کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های خاص و افراد بالای ۶۰ سال در اولویت واکسیناسیون هستند. این بخش ٢٠ درصد از جمعیت کشورهای اروپایی که از جمعیت پیرتری هم دارد را تشکیل می‌دهند. پس از آن بین افراد دیگر و مثلاً اشخاص ۳۵ سال و ۵۵ ساله اولویتی به نسبت به یکدیگر ندارند. بلکه کسانی که مشاغل پر خطر دارند را زودتر واکسن میزند که البته در همه کشورها هم اینگونه نیست اما اگر ملاک را بر همین بگذاریم مشاغل پر خطر ما مشاغلی هستند که تعطیلی ندارند مانند قوه قضائیه یا نیروی انتظامی. بخش‌های تولیدی نیز نمی‌توانند تعطیل باشند و به همین دلیل اولویت دارند.

هیچ کسی را برای خرید واکسن مجبور نکرده‌ایم

وی افزود: کارفرماها از اتاق خواستند که چنین کاری انجام دهیم. هزینه تمام شده به کارگیری یک کارگر در یک روز کمتر از ۲۵۰ هزار تومان نیست. از طرف دیگر اگر یک کارگر بیمار شود باید از کل پرسنل تست گرفته شود که برای هر یک از تست‌ها کارفرما حدود ۳۵۰ هزار تومان هزینه می‌کند معلوم است که کارفرما از خریدار استقبال می‌کند. ما هیچ کسی را برای خرید آن مجبور نکرده‌ایم چراکه قوه قاهره برای آن نداریم.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو تصریح کرد: ۳ روز پیش جلسه‌ای با آقای رئیس جمهور داشتیم که در آن جلسه آقای خوانساری با منابع نشان دادند که کشورهایی مانند آلمان اسپانیا و چند کشور دیگر اطلاعیه داده‌اند و از شرکت‌های بزرگ خود خواسته‌اند که کارگران و خانواده‌های آنها را پوشش دهد تا باری از روی دولت برداشته شود.

ریاحی همچنین اظهار کرد: اولویت‌بندی واکسیناسیون و واکسن‌ها را هم ستاد کرونا برای ما انجام می‌دهد. ممکن است نیروگاه‌ها یا تولیدکنندگان دارو یا هر گروه دیگری در اولویت قرار بگیرند.

وی یادآور شد: اگر واکسن داخلی وارد بازار شود که به همه در حد ظرفیت واکسیناسیون تزریق می‌شود اما تا وقتی که وارد بازار نشده ما واردکنندگان به واردات واکسن ادامه می‌دهیم. اگر سازمان غذا و دارو بخواهد که ما در گمرک واکسن‌ها را به ایشان بفروشیم نیز ما با طیب خاطر این کار را می‌کنیم، چرا که کار بسیار سختی است. البته در هر صورت فقط به شرطی واکسن وارد می‌کنیم که وزارت بهداشت در گمرک داروها را از ما تحویل بگیرد.

امکان قاچاق واکسن بسیار دشوار است

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در پاسخ به سوالی در مورد قاچاق واکسن گفت: از نظر فنی قاچاق واکسن کار بسیار سختی است و کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد چرا که به دمای بسیار پایینی نیاز دارد یعنی حتی اگر ۱۰ دقیقه هم دمای واکسن از میزان تعیین شده بالاتر بیاید دیگر قابل مصرف نیست.

اولین محموله از روسیه می‌آید

ریاحی در مورد شرکت‌های مبدا واردات واکسن کرونا تصریح کرد: ۱۰۰ هزار دوز واکسنی که ما ابتدا وارد می‌کنیم روسی هستند اما بعد از آن تمرکز ما روی آسترازنکا که در هند تولید می‌شود است. چرا که شرایط نگهداری سهل‌تر و قیمت مناسب‌تری دارد تاییدیه بین‌المللی هم دارد و در همه جای دنیا و حتی در آمریکا هم در حال مصرف است. بجز آسترازنکا واکسن‌های اسپوتنیک وی روسی و سینوفارم به چینی وارد می‌شوند. البته این واکسن‌ها را ما قرار است وارد کنیم دولت و بخش‌های دیگر مانند بهارات هند یا کواکس قرارداد دارد. اما آنچه می‌توان در بازار از عمده فروش تهیه کرد همان سه نوع واکسن هستند.

وی خاطر نشان کرد: اساساً وزارتخانه‌های بهداشت در هیچ جای دنیا بخش بازرگانی ندارند و در گذشته نیز کلیه واکسن‌های مورد نیاز برای واکسناسیون‌های سراسری توسط بخش خصوصی وارد می‌شده و می‌شود و وزارت بهداشت با انجام مناقصه از ایشان می‌خرد. شرایط خاص کرونا ایجاب می‌کرد که در ابتدای کار صرفاً دولت‌ها خود وارد کننده این واکسن باشند والا اصل بر انجام واردات توسط بخش خصوصی است.

منبع: ایلنا

کد خبر 490266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.