۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
آخرین وضعیت برق در کشور

هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله آن میتوان به اعلام وزرات نیرو مبنی بر پیش رو بودن تابستان سخت و اضافه شدن تعداد شهرهای دچار تنش آبی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا تقریباً از ابتدای هفته گذشته بود که هشدارهای وزارت نیرو مبنی بر تابستان سخت پیش رو در بین اخبار خود نمایی کرد به طوری که مدیرعامل توانیر گفت: با توجه به گرمای زودرس ۴۰ برنامه از سوی توانیر تنظیم و از سوی معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

همایون حائری با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و محدودیت نیروگاههای آبی، حداکثر توان قابل تأمین شبکه در پیک تابستان را ۵۶ هزار و ۶۰۰ مگاوات مطرح کرد و گفت: گرمای زودرس و قرار داشتن واحدهای حرارتی در برنامه تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها از دلایل افزایش استفاده از ذخایر آبی برای تولید برق است.

نیروگاه‌ها توان تأمین برق مورد نیاز امسال را ندارند

وی توان قابل تأمین امسال را در مقایسه با پیک ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاواتی تابستان ۹۹ نیز ناکافی دانست و با توجه به رشد صنایع و پیوستن یک میلیون مشترک جدید، از جمله قابلیت‌های صنعت برق برای متوازن سازی توان تولید و مصرف در تابستان ۱۴۰۰ را مدیریت بار و مصرف انرژی عنوان کرد.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق در ادارات

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه روش‌های مدیریت سیستم‌های سرمایشی به شرکت‌ها و سازمان‌های تحت پوشش بخش برق اعلام شده، از عزم وزارت نیرو برای گسترش این اقدام به سایر سازمان‌ها و ادارات دولتی خبر داد، بر اساس این برنامه صنعت برق کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در ساعات اداری و محدود شدن مصرف تا سقف ۱۰ درصد بعد از ساعات اداری را از طریق شرکت توانیر و با مسؤولیت مدیران عامل شرکت‌های توزیع، با قطعیت بالا، پایش و کنترل می‌کند.

تعریف ۴۰ برنامه برای رویارویی با فصل گرما در صنعت برق

همچنین محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر گرمای زودرس و کمبود آب نیروگاههای برق آبی را از مهمترین چالش‌های امسال مطرح کرد و گفت: این مساله اجرای زود هنگام برنامه‌های صنعت برق را ناگزیر ساخته و در این ارتباط ۴۰ برنامه از سوی توانیر تنظیم شده که با امضای معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در این برنامه به تفکیک وزارتخانه و شرکت‌های مادر تخصصی تقسیم کار شده و مسئولیت‌های هر یک از شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در این ارتباط ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: در این برنامه‌ها، سقف پاداش‌ها جهت اختصاص به مشترکان و یا سایر اولویت‌های استان تعیین شده که به استانداران اعلام می‌شود.

تابستانی بسیار سخت پیش روی صنعت برق است

غلامعلی رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت:

تابستان امسال سخت نیست، بسیار سخت است چرا که علاوه بر کاهش بارندگی‌ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه‌های برق آبی، شاهد افزایش دما، شرایط کرونایی کشور، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز هستیم که همگی باعث شده تا تراز تولید و مصرف بهم خورده و منفی باشد.

وی ادامه داد: امسال شاهد کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش‌ها هستیم که همین موضوع باعث شده تا به همین مقدار نیز از ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برق آبی کاهش یابد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطرنشان ساخت: از هم اکنون در حال آماده شدن برای گذر از تابستان سخت امسال هستیم، برنامه‌ریزی‌ها به این منظور از سال گذشته انجام و پیش بینی‌ها بر اساس سنجش شاخص‌ها صورت گرفته است.

رخشانی مهر با بیان اینکه نیازمند برنامه‌ها و اقدام‌های فراگیر برای مدیریت بار تابستان هستیم، افزود: در قدم نخست، به مبارزه با رمز ارزهای غیرمجاز رفته و همه تلاش خود را برای جمع آوری مراکز و دستگاه‌هایی که در منازل به صورت فردی به کار گرفته شده و از برق غیرمجاز برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند، بکار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به تعدیل روشنایی معابر و جاده‌های بین شهری پرداخته‌ایم البته تعدیل روشنایی‌ها به معنی خاموش کردن همه روشنایی‌ها نیست و به طور مشخص در این طرح، به دنبال یک در میان کردن روشنایی‌ها خواهیم بود.

وی در مواجهه با این پرسش که آیا با توجه به این شرایط سخت، در تابستان دچار خاموشی خواهیم شد یا خیر؟ پاسخ داد: از آنجا که ۲۴ هزار مگاوات از مصرف ۶۰ هزار مگاواتی برق کشور در اوج تابستان به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد، در صورتی که مشترکان تنها دو نکته تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد ۲۴ و استفاده از دور کند کولرهای آبی را در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند، دچار خاموشی نخواهیم نشد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر همچنین به سایر راهکارهای مدیریت مصرف برق در تابستان نیز پرداخت و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های گرم روز و به کار گرفتن این دستگاه‌ها در ساعت‌های پایانی شب یا ابتدایی صبح و بهره‌گیری از نور طبیعی روز را از دیگر عوامل مهمی برشمرد که می‌تواند در کاهش مصرف بسیار مؤثر باشد.

ممنوعیت استفاده از کولرگازی در مناطق غیر گرمسیری

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به محدودیت تولید برق نیروگاه‌های برق آبی و تداوم آن در ماه‌های آینده وزارت نیرو به شرکت‌های آب و برق سراسر کشور ابلاغ کرده تا میزان مصرف خود را به ۵۰ درصد ماه‌های مشابه در سال گذشته برسانند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف استفاده از وسایل سرمایشی و کولرهای گازی در استان‌های گرمسیری فقط با تنظیم دما بر روی ۲۶ درجه مجاز است. استفاده از کولرگازی در مناطق عادی غیر گرمسیری برای همه زیر مجموعه‌های وزارت نیرو و صنعت برق ممنوع است.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: ضرورت دارد این شرکت‌ها و اداره‌ها پس از اتمام کار نسبت به از مدار خارج کردن وسایل سرمایشی، روشنایی‌های غیرضروری و سایر وسایل برقی بدون کاربرد اهتمام جدی داشته باشند.

افزایش شهرهای دچار تنش آبی به علت کاهش بارش‌ها

بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در فصل تابستان به دلیل کاهش بارشی که اتفاق افتاده شرایط متفاوتی خواهیم داشت. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده نسبت به متوسط دوره درازمدت ۴۰ درصد کاهش بارش تاکنون رخ داده است. البته وزیر نیرو در این باره گفته است: برنامه‌ریزی‌هایی از قبل صورت گرفته تا در تأمین آب شرب و بهداشت مردم در شرایط کرونا مشکلی ایجاد نشود. وی بر اعمال روش‌های مدیریت مصرف به صورت جدی‌تر تاکید کرد تا در این شرایط، مردم و بخش درمان با مشکل روبرو نشوند.

تابستان سال ۱۳۹۹ با اقدامات گسترده‌ای که انجام شد شهرهای دارای تنش آبی به ۱۷۰ شهر کاهش یافت، اما به دلیل کاهش بارش باران و برف در سال آبی جاری تعداد شهرهای دارای تنش آبی افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ شهر دارای تنش شود. شهرهایی که وضعیت قرمز تنش آبی دارند یعنی بیش از ۲۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز کمبود در آن مناطق وجود دارد، در وضعیت تنش نارنجی ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز کمبود دارند و به کمتر از ۱۰ درصد کمبود نسبت به نیاز نیز وضعیت زرد گفته می‌شود.

کد خبر 490250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.