۸۳ تصفیه خانه فاضلاب در دولت روحانی به بهره‌برداری رسید

وزیر نیرو گفت: در ۹۳ ماه گذشته و از شروع به کار دولت تدبیر و امید ۸۳ تصفیه‌خانه فاضلاب در سراسر کشور افتتاح شده است.

به گزارش ایمنا، رضا اردکانیان امروز در مراسم بهره‌برداری از چهار طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه‌گذاری ۲۶ هزار میلیارد ریال با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری، اظهارکرد: سه هفته از پویش #هرهفته- الف- ب- ایران در سال جاری را پشت سر گذاشتیم و در این مدت ۲۱ طرح با سرمایه‌گذاری ۶,۱۰۰ میلیارد تومان افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه امروز در استان‌های هرمزگان، مازندران و خوزستان چهار طرح عمده با سرمایه‌گذاری بیش از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود، گفت: این طرح‌ها در یکی از خشک‌ترین سال‌ها که با کم بارشی قابل ملاحظه‌ای مواجه هستیم و این کم بارشی هم در بخش آب به طور مستقیم و هم بخش برق اثر می‌گذارد افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: خوشبختانه با اتکا به همراهی مردم در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن ان‌شاء الله بدون اختلالی در زنجیره تولید کشور با مشکلات حداقلی تابستان را سپری خواهیم‌کرد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه امروز طرح فاز نهایی آب شیرین کن بندرعباس افتتاح می‌شود که دو فاز آن در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ در مجموع ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز افتتاح شده‌اند، گفت: فاز نهایی امروز به ۶۰ هزار مترمکعب رسیده است و موجب می‌شود آب رسانی به بندر خمیر، پل، تازیان و بندرعباس، ۹ شهرک و ۲۵ روستا با کیفیت خوب انجام شود و جمعیتی حدود یک میلیون نفر از مردم بندرعباس مشروب شوند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این در استان هرمزگان تصفیه خانه آب سرنی که پنجاهمین تصفیه خانه‌ای است که در دولت تدبیر و امید به مدار بهره برداری رسیده است، ادامه داد: جمعیتی ۸۶۴ هزار نفر را در شرق بندرعباس، خمیر و روستاهای اطراف مشروب خواهد کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در استان مازندران نیز هشتاد و سومین تصفیه خانه فاضلاب که در این دولت به مدار بهره‌برداری می‌آید، گفت: با توجه به اینکه سه ماه از دوره هشت ساله دولت باقی است ۸۳ تصفیه خانه فاضلاب به مدار بهره‌برداری رسیده است که این یکی در شهر ساری واحد دومی است که جمعیتی بیش از یکصد هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و از پساب تصفیه در صنعت و کشاورزی استفاده می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه وزارت نیروی همچون سایر بخش‌های دولت مسؤولیت ریل گذاری فعالیت‌ها برای دولت بعد را برعهده دارد، گفت: در کنار طرح‌هایی که افتتاح می‌شود طرح‌هایی نیز کلنگ زنی می‌شود و امروز سد زارن رود در شهرستان ساری کلنگ زنی می‌شود که آب شورب ساری و میانرود و ۸۰ درصد روستاها را مشروب خواهد کرد.

وی بابیان اینکه در استان خوزستان نیز پنجاه و سومین سد مخزنی با اعتبارات ملی که از ابتدای دولت کار ساختمانی آنها به اتمام رسیده و افتتاح شدند، اظهار کرد: امروز سد بالارود در شهرستان اندیمشک که ۶۵۰۰ هکتار را آبرسانی خواهد کرد و آب شرب حسینیه و مناطق اطراف را تأمین می‌کند و برای گردشگری منطقه مستعدی است و مهمترین هدف کنترل سیلاب است که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیرد و مردم از مواهب آن بهره‌مند شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال رئیس جمهوری در این خصوص آبی که در خلیج فارس برای بندرعباس شیرین می‌شود امروز یک مترمکعب به چه قیمتی است، گفت: در خود مناطق ساحلی قیمت کمتر از آبی است که شیرین می‌کنیم و به مناطق مرکزی منتقل می‌کنیم و در این حالت دو یورو هزینه می‌برد.

اردکانیان با بیان اینکه در مناطق ساحلی قیمت کمتر از آن می‌شود و کمتر از یک دلار است منتها با یارانه دولت و خرید تضمینی آب را قیمت متعارف در اختیار مردم قرار می‌دهیم، گفت: هم کنون هزینه تولید یک مترمکعب آب کمتر از ۲۰ هزار تومان است.

چهار طرح بزرگ صنعت آب با سرمایه‌گذاری ۲,۶۰۰ میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی سد "زارم‌رود" در سه استان هرمزگان، مازندران و خوزستان به بهره‌برداری رسید. "فاز سوم سامانه نمک زدایی بندرعباس، خط انتقال آبرسانی به بندرعباس از آب شیرین‌کن" و تصفیه‌خانه آب سرنی" به ارزش ۱,۲۸۵ میلیارد تومان دو طرح افتتاح شده در استان هرمزگان است که به بهره‌برداری رسیدند. "واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ساری" با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان نیز یکی دیگر از طرح‌های افتتاح شده در استان مازندران است. آخرین طرح نیز "آبگیری سد بالارود" با سرمایه‌گذاری ۶۴۵ میلیارد تومان در استان خوزستان است که امروز با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی آبگیری شد.

همچنین در ادامه پویش هفته چهارم، رئیس جمهور دستور آغاز عملیات اجرایی "سد زارم‌رود" با سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومان در استان مازندران را صادر کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 490149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.