برنامه‌های یکساله نهضت آسفالت در اراک

فرسودگی آسفالت خیابان‌ها و معابر از معضلات همیشگی شهرها است، رسیدگی به این معضل نیز از مطالبات همیشگی شهروندان بوده، چرا که بی کیفیتی سطح معابر و ترک‌ها و شکستگی‌های آسفالت خیابان‌ها علاوه بر اینکه زیبایی و منظر شهری را تحت تأثیر می‌گذارد تهدیدی برای سلامت خودروهای شهروندان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سال‌های گذشته مشکلات مربوط به معابر شهری در شهرهای کشورمان از جمله مسائلی بوده که همواره شهرداری‌ها با آن دست به گریبان بوده است. یکی از موضوعات اساسی آسفالت خیابان‌ها و معابری شهری است که کیفیت، دوام و پایداری لازم را نداشته و علاوه بر تخریب طبیعی آسفالت معابر شهر، شرکت‌های حفار نیز سهم زیادی در این بخش دارند. با گشت و گذاری در سطح شهر می‌توان تخریب آسفالت در خیابان‌ها و ایجاد چاله‌های عمیق، جدا شدگی قیر از مصالح سنگی و چاله‌های کوچک و بزرگ را مشاهده کرد.

در تخریب آسفالت خیابان‌ها عمدتاً بسیاری از ادارات نقش پر رنگ و قابل قبولی را ایفا می‌کنند. از سازمان آب گرفته تا مخابرات. اما نتیجه حاصل از این اتفاق دوباره به شهر و اجتماع شهری باز می‌گردد. در این رابطه شهردار اراک به شهروندان قول داده است که تا پایان سال ۱۴۰۰ در خیابان‌های اصلی شهر شاهد هیچ چاله‌ای نباشیم. به منظور بررسی روند پیشرفت پروژه‌های شهری اراک با علیرضا بیاتیان، شهردار اراک به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

نهضت آسفالت که با توزیع ۱۵ هزار تن آسفالت در شهر آغاز شده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ این میزان با آسفالت کل سال‌های ۹۷ و ۹۹ و ۹۸ برابری می‌کند.

طی سال‌های گذشته در شهرداری از نهضت آسفالت صحبت شده، اما در حال حاضر من و همکارانم با نگاهی مبتنی بر عمل گرایی این نهضت را آغاز کرده و در حال اجرای آن هستیم؛ حوزه عمران و بازآفرینی شهرداری از دوم فروردین مشغول به کار شدند چرا طبق برنامه قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ در خیابان‌های اصلی شهر شاهد هیچ چاله‌ای نباشیم.

رویکرد شورا در سال ۱۴۰۰ یک رویکرد محل محور است به این شکل که در تمامی محلات به خصوص در مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار عملیات جدول گذاری، پیاده‌رو سازی و آسفالت را اجرایی می‌کند. در سال جاری منطقه قنات ناصری جزو اولین مناطقی بود که آسفالت شد و در حال حاضر هم کوی علی ابن ابی طالب در دستور کار قرار دارد و بعد از آن هم در مناطق شهرک ولی عصر و کشتارگاه و داوران انجام خواهد شد و با توجه به اینکه هوا رو به گرم شدن می‌رود کار آسفالت را در شب ادامه خواهیم داد، تمام این زحمات به دوش پرسنل زحمت کش شهرداری و مدیران این مجموعه است که من از تمامی این افراد تشکر و قدردانی می‌کنم.

پروژه تقاطع غیر همسطح میدان مقاومت که در ابتدا قرار بود طی ۸۴۰ روز انجام شود، اما با انتصاب شما در شهرداری مقرر شد طی ۱۸۰ روز به اتمام برسد در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به معضل ترافیکی بلوار شهید آنجفی و تقاطع قائم مقام طرح احداث تقاطع غیر همسطح میدان مقاومت پیش بینی شد؛ بلوار شهید آنجفی به دلیل عریض بودن معبر جزو پرترددترین معابر شهر اراک است، در همین راستا با مطالعات انجام شده، این محور برای ایجاد تقاطع غیر همسطح در نظر گرفته و طراحی آن هم انجام شد، اعتقاد من این است که سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی و شهری یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که رضایتمندی مردم را به همراه دارد، از همین رو با همت همکارانم در شهرداری، طی هماهنگی‌هایی که با قرارگاه خاتم الانبیا داشته‌ایم برنامه زمانبندی ۱۸۰ روزه‌ای را جایگزین برنامه زمانبندی ۸۴۰ روزه‌ای که این پیمانکار برای پروژه تقاطع غیر همسطح شهید آنجفی در نظر گرفته بود، کردیم که در این خصوص همراهی بسیار خوبی از طرف استاندار و معاون عمرانی شأن و همچنین شورای شهر و دستگاه‌های اجرایی مثل آب و فاضلاب، شرکت برق، شرکت گاز و شرکت مخابرات شکل گرفت که جای تشکر دارد.

در خصوص مشخصات فنی این پل می‌توان گفت که این پل با عرشه‌ای به ابعاد ۲۵ در ۱۰۰ متر با مساحتی معادل دو هزار و ۵۰۰ متر مربع با نسبت یک و نیم متر به ارتفاع ساخته می‌شود. برای احداث این پل تعداد ۸۲ شمع به عمق ۱۸ متر کار می‌شود که بحمدالله امروز طی آخرین آمار گرفته شده ۷۸ شمع آن اجرا شده است؛ همزمان با این پروژه عملیات لوله گذاری در مسیر کنار بلوار هم در حال انجام است و خط انتقال لوله قسمت‌های اصلی آب انجام شده است.

تعداد ۵ تقاطع غیر همسطح و طرح اجرایی منطقه گردشگری گردو هم طی قراردادی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده و همچنین تقاطع میدان امام حسین و تقاطع میدان امام خمینی هم طرح نهایی شأن به تصویب رسیده که امیدواریم این تقاطع‌ها به طور همزمان شروع به کار کنند و امیدواریم لوپ راست گرد پل شهید صیدی که به صورت نیمه کار باقی مانده بود همزمان با تقاطع مقاومت به بهره برداری برسد، در سال جاری اگر مشکلی پیش نیاید علاوه بر تقاطع میدان مقاومت، تقاطع میدان امام و تقاطع میدان امام حسین هم به بهره برداری خواهد رسید.

برای اجرای طرح پیاده راه در هسته مرکزی شهر چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

تصمیم اجرای طرح پیاده راه در هسته مرکزی شهر در شورای پنجم گرفته شد که در بخشی از خیابان امیرکبیر و خیابان محسنی نیز این طرح اجرا شده و مناقصه جدیدی را اجرا کرده‌ایم؛ در این پروژه قصد داریم حدفاصل میدان هفت تیر تا میدان شهدا، خیابان مخابرات، ابتدای خیابان شهید رجایی، خیابان محسنی و خیابان حصار و بخشی از میدان ارگ را در قالب پیاده راه داشته باشیم و پل خیبر را هم در یک برنامه زمان بندی شده پس از اینکه عملاً آزادسازی‌ها انجام شد و تردد خودروها محدود شد، پل را جمع آوری کرده و آن را با یک جانمایی به محل مناسبی انتقال داده و نصب می‌کنیم.

در این طرح صرفاً تردد دو سامانه بی. آر. تی امکانپذیر خواهد بود و مسیر تنها به عبور عابران پیاده تبدیل خواهد شد. در واقع در نظر داریم هسته مرکزی به منطقه تفرجگاهی، تجاری تبدیل کنیم.

برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در شهر چه برنامه‌ای دارید؟

دوچرخه سواری یکی از اصلی‌ترین رویکردهای مجموعه شهرداری و شورای پنجم بوده که برای آن کمیته‌ای هم تشکیل داده‌ایم در این راستا تاکنون مسیر ۲۸ کیلومتری در سطح اراک اجرا شده است؛ رویکرد شهرداری این است که دوچرخه را از فاز ورزشی خارج کرده و به وسیله حمل و نقل عمومی تبدیل کنیم و البته این امر زمانی محقق می‌شود که بتوانیم ایمنی لازم را برای تردد دوچرخه سواران فراهم کنیم؛ در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و با مجموعه کارگری و شرکت‌های بزرگ نظیر آلومینیوم سازی گفتگو کرده‌ایم که کارگران این شرکت‌ها جهت تردد از دوچرخه استفاده کنند و در قبال آن بسته‌های تشویقی دریافت کنند.

شهرداری هم با هماهنگی شورای شهر بسته تشویقی را برای کارکنان خود در نظر گرفته که به زودی اجرا می‌شود، با توجه به اینکه کلان شهر اراک از لحاظ آب و هوایی در منطقه سردسیر قرار دارد و عموماً فصول استفاده از دوچرخه محدود است، اما همچنان روی ایستگاه‌های دوچرخه سواری فکر می‌کنیم و سرمایه گذار هم انتخاب شده است، برای مناطق ممنوعه تردد خودرو قبل از اینکه بخواهیم طرح را اجرا کنیم، پارکینگ‌ها و ایستگاه‌های دوچرخه را در نظر گرفته‌ایم.

طرح‌هایی که شهرداری برای بازگشایی معابر در نظر گرفته چه میزان از عبور و مرور شهر را کاهش می‌دهد؟

یکی از رویکردهای اصلی شهرداری در برنامه عمران شهری "بازگشایی معابر" است، با توجه به اینکه طرح پیاده راه را در هسته مرکزی شهر داریم باید رینگ‌های جانبی لازم را نیز فعال کنیم در حال حاضر می‌توان به بازگشایی خیابان دانشگاه و سیدالشهدا و امتداد آن به خیابان هپکو، بازگشایی خیابان ادبجو به سمت خیابان شهدا، معبر ۲۴ متری که در طرح جامع جدید جایگزین طرح ۵۸ متری قرار دارد و خیابان شریعتی که بیش از ۱۴ مورد تخریب در این خیابان داشته‌ایم، اشاره کنیم و دقیقاً مواردی که در نظر شهروندان است به عنوان اولویت‌ها شناسایی شده است.

پروژه آفتاب چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

پروژه آفتاب طبق قراردادی که شهرداری با جهاد نصر دارد و با توجه به اینکه این پروژه ۲ ساله بوده باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، اما متأسفانه یک موضوعی در برآورد اولیه اختلافی با پیمانکار و شهرداری ایجاد شده و ما تلاش کرده‌ایم که کار پروژه متوقف نشود و مجموعه نظارتی قطعاً به موضوع ورود خواهد کرد و تلاش ما این است که تا پایان سال به بهره برداری برسد.

شهرداری در خصوص مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار چه تمهیداتی را اندیشیده است؟

شهرداری به این مناطق نگاه ویژه‌ای دارد به طوری که در سال جاری به صورت ویژه در منطقه کوی ولی عصر منطقه پله گذاری در حال انجام است و ما برای مناطق ۲ و ۳ شهری ۵۰۰ میلیون تومان مازاد بر مناطق دیگر اعتبار بر قالب پیاده راه سازی پیش بینی کرده‌ایم به انضمام اینکه سازمان عمران و بازآفرینی در تلاش است که ساختمان شهرداری در منطقه کوی علی ابن ابی طالب را نیز به بهره برداری برساند.

هدف از احداث بلوار تازه تأسیس خیابان سید الشهدا تا خیابان مصطفی خمینی چیست؟

ادامه بلوار سیدالشهدا تقریباً آزادسازی شده و عملیات آسفالت این منطقه هم آغاز شده است؛ محور سیدالشهدا تا مصطفی خمینی یک محور شرقی و غربی است که شرق اراک را به غرب آن متصل می‌کند و درواقع بر روان سازی ترافیک کمک کرده و از حجم ترافیک هسته مرکزی شهر می‌کاهد؛ عملاً خیابان سیدالشهدا کمربندی مقابل آرامگاه را به خیابان هپکو متصل می‌کند.

طرح ۲۴ متری هم که در مسیر ۵۸ متری ولی با متراژ ۲۴ متر انجام می‌شود؛ در این راستا عکس برداری طرح انجام شده و مشاور هم طرح آن را ارائه کرده است، این محور محل تلاقی سه محور پل موسوم به فرنگی، خیابان شهید رجایی و میدان ولی عصر است که طرح‌های ترافیکی برای آن در نظر گرفته شده است؛ این قول را به مردم اراک می‌دهم که سرنوشت ۵۸ متری با ۲۴ متری متفاوت است و شهرداری امتیازات خوبی هم برای آن در نظر گرفته است این معبر ۱۸ ملک را در مسیر تعریض دارد که ما آمادگی امتیاز دادن و یا تملک آن را هم داریم و امتیازهای خوب و تشویقی هم برای این طرح در نظر گرفته‌ایم.

وضعیت سرویس‌های بهداشتی عمومی شهر در حال حاضر چگونه است؟

در سطح شهر جایگاه‌هایی چند منظوره در ۱۱ نقطه جانمایی شده و به تأیید رسیده‌اند که با وضعیت استاندارد و با اتصال به فاضلاب و استفاده از آب شهری مورد استفاده شهروندان قرار گیرد همچنین در محل‌هایی که قصد ایجاد پارکینگ‌ها داریم اتاق‌هایی برای تعویض لباس، سرویس‌های بهداشتی و اتاق شیر مادران در دستور کار قرار داده‌ایم که اولین آن هم در پروژه آفتاب در حال انجام است.

کد خبر 490109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.