۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
افتتاح ۱۴ بوستان در بیرجند

شهردار بیرجند گفت: عملیات اجرایی ۱۴ بوستان در دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند آغاز شد که تمامی این بوستان‌ها در همین دوره به بهره‌برداری رسیده است یا افتتاح می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمدعلی جاوید عصر چهارشنبه در آئین افتتاح سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند که با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رئیس جمهوری در آستانه روز شوراها برگزار شد، اظهار کرد: بزرگترین این پروژه‌ها ساماندهی بوستان جنگلی بیرجند با وسعت ۴۰ هکتار است که خرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد و فضای تفریحی مناسبی برای شهروندان است.

وی با بیان اینکه ۳۲ میلیارد تومان برای ۶ ماه اول سال جاری و اجرای ۳۲۰ هزار متر مربع آسفالت در نظر گرفته شده است، افزود: نباید نگاه تک بعدی به شهر داشته باشیم و نگاه به توسعه شهرها باید همه‌جانبه و در همه زمینه‌ها باشد.

شهردار بیرجند گفت: در حوزه برنامه‌ریزی شهری، شهر یک موجود زنده و یک ظرف است که باید مناسب با مظروف آن ساخته و ساماندهی شود و لذا متناسب با موجودات آن یعنی انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید بهترین‌ها را پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: در شهر بیرجند که چهره‌های نخبه و فرهنگی بسیار زیادی دارد و چهار پدر علم ایران نیز از این دیار هستند، باید یک فرهنگسرای متناسب با این چهره‌های شاخص ایجاد می‌شد.

جاوید گفت: عملیات اجرایی فرهنگسرای بیرجند سال ۱۳۹۵ شروع شد اما به دلیل عدم تأمین اعتبار از اوایل سال ۱۳۹۷ کار را به صورت جدی آغاز کردیم، این مجموعه در تلاقی ۲ بافت جدید و قدیم شهر بیرجند احداث شده و دسترسی تمامی محلات شهر به این نقطه یکسان است.

شهردار بیرجند اضافه کرد: فرهنگسرای بیرجند ۲۳ هزار متر مربع مساحت دارد که سالن اصلی دارای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا با هزار و ۸۵۰ نفر گنجایش است، ساختمان‌های الحاقی خدماتی و پشتیبانی چند منظوره در این پروژه طراحی شده که عملیات عمرانی آن تمام شده است.

جاوید خاطرنشان کرد: در محوطه ۱۵ هزار متر مربع فضا داریم که فضای آمفی تئاتر روباز به ظرفیت ۳۰۰ نفر و فضای نمایشگاهی به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است تا در کنار برگزاری همایش‌ها بتوانیم متناسب با همایش‌ها، نمایشگاه مربوطه را هم برگزار کنیم.

وی افزود: از باکیفیت‌ترین و استانداردترین مصالح ساختمانی در این پروژه استفاده شده و سیستم‌های تاسیساتی از به‌روزترین و باکیفیت‌ترین سیستم‌ها است، اعتباری که هزینه شده ۴۸۵ میلیارد ریال است که از محل منابع داخلی شهرداری اختصاص داده شده است و اگر اعتبارات دولتی برای این پروژه وجود داشت در این شرایط تحریم امکان ساخت کمتر بود و شاید ۱۰ سال طول می‌کشید اما تدبیر شد که کار با این عظمت در سه سال انجام شود.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه سالن همایش این پروژه یکی از ۱۰ سالن همایش برتر کشور از لحاظ تعداد ظرفیت، کیفیت ساخت و سیستم است ادامه داد: مجموعه فرهنگسرا بزرگترین مجموعه فرهنگسرای شرق کشور است.

جاوید تصریح کرد: برخی می‌گویند مبلغ ۴۸۵ میلیارد ریال برای احداث این فرهنگسرا شاید برنامه‌ریزی صحیح نبوده که در این بخش هزینه شده و باید در بخش‌های دیگر از جمله آسفالت معابر هزینه می‌شد اما باید بگوییم که شهرداری یک نهاد خدماتی و اجتماعی است که در حوزه‌های مختلف شهر وظیفه دارد و باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

وی گفت: اینکه تصور می‌شود شهرداری یک نهاد خدماتی است تفکر درستی نیست و ناآگاهی است لذا ما در حوزه‌های مختلف شهر وظیفه داریم؛ هیچ منتی شورای شهر در حوزه فرهنگ ندارد و این سهم فرهنگ از عوارضی بوده که در این حوزه اخذ شده است.

جاوید خاطرنشان کرد: در حوزه معابر شهری، بازگشایی محور فرزان از دغدغه‌های شهروندان به شمار می‌رفت که به رؤیا تبدیل شده بود و در ادامه آن پل موسی بن جعفر (ع) قرار دارد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام و این محور بازگشایی شد و همچنین سالن‌های آرامستان بیرجند تخریب و مجدد بزرگ‌تر احداث شد و دیوار یخدان که جز تاریخ و فرهنگ این شهر بود را ساماندهی کردیم و تا ماه آینده کارخانه تولید کمپوست نیز ایجاد خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 490079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.