دردسرهای صوت ظریف برای جان کری

ادامه واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه و اعداد برخی تغییرات در بودجه ۱۴۰۰ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۹ اردیبهشت ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «انتشار فایل صوتی، خیانت به منافع ملی بود» به بررسی ادامه واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی وزیرامورخارجه پرداخت و نوشت: اظهارنظرها و واکنش‌های بسیاری در خصوص فایل منتشر شده و تقطیع شده وزیر امور خارجه صورت گرفته و هر کسی از ظن خود نسبت به این مساله واکنش نشان داده است. اما آنچه در قریب به اتفاق این واکنش‌ها دیده می‌شود، قضاوت این رخداد است.

چنانکه همگان به خود اجازه می‌دهند این مساله را تحلیل، قضاوت و حکم صادر کنند. جالب اینکه هیچ‌ کس به چرایی، چگونگی و اهداف منتشر کنندگان این فایل صوتی نپرداخته و گویا همه منتظر بودند چنین اتفاقی بیفتد و نوک پیکان حملات خود را متوجه ظریف کنند. هر چند ظریف طی چند مدت گذشته به این حاشیه‌ها و هجمه‌ها پاسخ نداده اما روز گذشته در پستی اینستاگرامی پاسخ بسیاری از واکنش‌ها را داد و نوشت: «‌در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام». باید دید حواشی پیرامون این مساله کی به پایان خواهد رسید.

چند روز از انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با سعید لیلاز، فعال سیاسی و اقتصادی می‌گذرد؛ فایل صوتی‌ای که بخشی از یک گفت‌وگوی هفت ساعته در قالب پروژه «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری انجام شده است. اما نکته جالب در این مدت این است که از نخستین ساعات انتشار این فایل صوتی، حجم زیادی از هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه وزیر امور خارجه به راه افتاده است و توپخانه مخالفان دولت با دستاویز قرار دادن این اتفاق، بیش از گذشته آتش خود را بر رئیس دستگاه دیپلماسی گسترانیده است. این در حالی است که در خصوص این اتفاق نیز دو گروه به موضع‌گیری پرداخته‌اند.

مخالفان دولت و وزیر خارجه که ظریف را خائن و واداده معرفی می‌کنند و معتقد به استیضاح و حتی محاکمه وی هستند و در طرف مقابل موافقان ظریف که با انتقاد از انتشار این فایل صوتی، هدف آن را تأثیر بر روند انتخابات پیش‌رو، جلوگیری از حضور ظریف در انتخابات و تأثیرگذاری بر مذاکرات وین می‌دانند.

همه این نگرش‌ها و سویه‌گیری‌ها در شرایطی است که روز دوشنبه، ربیعی سخنگوی دولت از به سرقت رفتن این فایل صوتی سخن گفته بود و رئیس‌جمهور نیز با دستور به وزیر اطلاعات خواهان پیگیری این پرونده و شناسایی منتشرکنندگان این فایل صوتی شده بود. با این حال آنچه مسلم است اینکه گویا این مساله بهانه‌ای به دست مخالفان داده تا در اواخر عمر دولت با دوگانه «میدان- دیپلماسی» به وزیر امور خارجه بتازند و او را آماج حملات خود قرار دهند.

در حالی که ظریف همواره گفته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دوستان دیرین او بوده و نقش بی‌بدیل او در صلح و ثبات در منطقه را متذکر شده است. شهید سلیمانی نیز در زمان حیات ظریف را گرامی می‌داشت و تلاش‌هایش را در راه دستیابی به منافع ملی از راه دیپلماسی ارج می‌نهاد. نکته مهم اینکه ظریف و شهید سلیمانی سرداران میدان و دیپلماسی بودند و یکدیگر را تکمیل می‌کردند؛ لذا نمی‌توان با یکی دیگری را تخریب کرد. همانطور که مقاومت برای کشور مهم است، دیپلماسی نیز اهمیت دارد و به عبارتی این دو، لبه یک قیچی هستند که باید در کنار هم باشند.

حال اینکه عده‌ای بخواهند این موضوع را دستاویز اهداف انتخاباتی خود کنند و به وزیر خارجه بتازند، مغایر با منافع ملی و اخلاق سیاسی است چرا که ظریف طی این سال‌ها همواره از موضع نظام دفاع کرده و هیچ‌گاه بر اساس نظرات شخصی یا جریانات سیاسی عمل نکرده است.

دردسرهای صوت ظریف برای جان کری

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «ده فرمان برای نجات بورس» به بررسی تأثیر بسته پیشنهادی (هفت + سه) بر بازار سرمایه پرداخت و نوشت: شاخص بورس پس از مدت‌ها ریزش روز سه‌شنبه و چهارشنبه تغییر مسیر داد و روزهای آخر هفته را با رنگ سبز طی کرد. در جریان معاملات روز گذشته شاخص در ابتدا به کانال یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد وارد شد و در پایان در کانال یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد بسته شد.

سازمان بورس روز سه‌شنبه بسته پیشنهادی (هفت‌+‌سه) بازار سرمایه را برای حمایت از این بازار به دولت اعلام کرد که سه مصوبه آن از روز سه‌شنبه اجرایی شد و هفت مصوبه دیگر نیز نیاز به تصویب سران قوا دارد. بر اساس گزارشی از تسنیم محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جلسات اخیر در مجلس شورای اسلامی و همچنین ستاد اقتصادی دولت گفته بود: «بسته حمایتی ۷+۳ به این معناست که ۳ مورد از مصوبات در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیاز به قانون نداشته و مصوب شد. سایر موارد نیاز به قانون گذاری دارد و از مکانیزم جلسه سران قوا مصوب نهایی خواهد شد. این ۷ مورد البته در دولت مصوب شده است و به عنوان پیشنهاد دولت به شورای هماهنگی سران قوا ارائه خواهد شد.»

رئیس سازمان بورس، یکی از موارد سه گانه که از روز سه‌شنبه قابلیت اجرایی داشت بحث تخصیص منابع صندوق توسعه ملی است، گفت: «صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار را به فروش می‌رساند و نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان از این محل تأمین خواهد شد. این میزان به تثبیت و آرامش در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.»

دردسرهای صوت ظریف برای جان کری

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «خاصه‌خرجی پارلمان از جیب پاستور» به بررسی اعداد برخی تغییرات در بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: ابعاد جدیدتری از جداول بودجه ۱۴۰۰ که بعد از تصویب از سوی اعضای کمیسیون تلفیق تغییر کرد، منتشر شده است. روز گذشته جدولی منتشر شد که مقدار تغییرات در برخی نهادها را نشان می‌داد؛ تغییراتی که شامل حذف یا کاهش بودجه در برخی ردیف‌ها و افزایش یا تخصیص بودجه به گروه‌ها و نهادهای مختلف است. چنین تخلفی در تاریخ بودجه‌نویسی مجلس سابقه نداشته است آن‌ هم درباره آخرین بودجه دولت حسن روحانی که یک بار کلیت آن توسط همین مجلس رد شده بود و آنچه تصویب شد با آنچه دولت ارائه داده بود تفاوت بسیار داشت.

هفته گذشته بود که بیش از صد نماینده مجلس به محمدباقر قالیباف نامه نوشتند. آنها از تغییر جداول بودجه پس از تصویب لایحه در مجلس انتقاد کردند و گفتند: «در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول فقط توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رئیس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رأی‌گیری لایحه در صحن مجلس در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹ نهایی شده است… آنچه در ضمن تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس اتفاق افتاد، به شهادت نمایندگان محترم ادوار در نوع خود بی‌نظیر بود و رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آئین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر در جا به‌ جا کردن اعداد کلان بودجه بود».

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران هم در توییتی تهدید کرد حتماً با مسئولان دست‌بردن در جداول بودجه ۱۴۰۰ برخورد خواهد کرد. علی خضریان، نماینده مجلس که به جبهه پایداری نزدیک است نیز در توییتی قالیباف، رئیس مجلس و الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس را متهم کرد ارقام و اعداد بودجه را پس از تصویب در مجلس تغییر داده‌اند. رئیس پارلمان نیز در واکنش به تغییرات پیش‌آمده در بودجه امسال گفت که شخصاً در این خصوص جلسه‌ای را برای رسیدگی برگزار می‌کند.

دردسرهای صوت ظریف برای جان کری

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «نسیم عقلانیت در ریاض» به بررسی چرخش ناگزیر بن سلمان پرداخت و نوشت: ولیعهد بلندپرواز سعودی ۶ سال بعد از رسیدن پدرش به تخت سلطنت در عربستان به تدریج در حال بازنگری در برخی سیاست‌های خود است. محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان سعودی، سه‌شنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته که «خواستار روابطی خوب با ایران» است. اظهارات تازه ولیعهد سعودی در شرایطی بیان می‌شود که در طول هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های متعددی ازگام‌های عملی عربستان برای گفت‌وگو با ایران منتشر شده است. ۳ هفته پیش روزنامه فایننشیال تامیز بریتانیا در گزارشی از برگزاری گفت‌وگوهای محرمانه میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی در عراق خبر داده بود. رسانه‌ها این گفت‌وگوها را مذاکراتی با حضور مقام‌های ارشد امنیتی دو کشور با میانجی‌گری عراق توصیف کرده‌اند.

منابع آگاه در دولت عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه انجام این نشست را تأیید و مقام‌های غربی هم تاکید کرده‌اند که پیش از این از برگزاری نشست مذکور خبردار شده‌اند. همزمان در چند روز اخیر چند روزنامه‌نگار امریکایی ادعای دیدار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا ایالات متحده در بغداد را مطرح کرده و ادعا می‌کنند که یک مقام سعودی نیز در این جلسه حضور داشته است. هر چند یک منبع آگاه درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم این خبر را رد کرده اما هنوز با قاطعیت نمی‌توان از تکذیب این خبر سخن گفت.

او که از ابتدای به قدرت رسیدن پدرش با اقدامات پر سر و صدا و جنجالی تلاش کرد تا خود را به عنوان فردی توانمند در دربار سعودی بالا بکشد و با آغاز تنش‌ها، درگیری‌ها و جنگ‌های پرهزینه از خود چهره‌ای موفق به جهانیان معرفی کند. گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه تلویزیونی العربیه به مناسبت پنجمین سالگرد انتشار سند موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» انجام شده بود. سندی بلندپروازانه که بر اساس آن قرار بود، عربستان سعودی به یک اقتصاد صنعتی بدون اتکا به نفت بدل شود.

هر چند بن سلمان در این مصاحبه تلویزیونی امیدوارانه از نزدیک شدن به اهداف سند بلندپروازانه‌اش گفت و ادعا کرد که «چیزی به نام ترس نمی‌شناسم و معتقدم که چنین کلمه‌ای در هیچ دیکشنری سعودی وجود ندارد» اما با احتیاط از کند بودن رسیدن به اهداف سند گفت و از برخی برنامه‌های اعلام شده پیشین خود مانند اخذ مالیات بر درآمد از شهروندان سعودی عقب‌نشینی کرد. به نظر می‌رسد که بعد از ۶ سال ولیعهد ۳۵ ساله پادشاهی سعودی آرام آرام و بدون سر و صدا، مواضع پیشین خود را تغییر می‌دهد و دامن خود را یکی یکی از آتش‌هایی که افروخته است، بیرون می‌کشد.

دردسرهای صوت ظریف برای جان کری

روزنامه کیهان، در صفحه نخست خود با تیتر «توافق آمریکا و اسرائیل برای تشکیل کارگروه ضد ایرانی» نوشت: کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن اعلام دیدار «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن و «مئیر بن شبات» همتای صهیونیستی او در سفارت اسرائیل در واشنگتن گفت که «مسئولان آمریکایی و اسرائیلی بر سر تشکیل کارگروه به منظور مقابله با پهپادها و موشک‌های ایرانی به توافق رسیده‌اند».

در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: «مقامات آمریکایی و اسرائیلی رفتارهای ایران در منطقه را یک «تهدید بزرگ» تلقی کرده‌اند».

کاخ سفید افزود: «دو طرف برای تمرکز روی تهدید فزاینده پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن ایرانی که در اختیار نمایندگان آن در خاورمیانه قرار می‌گیرند، کارگروه مشترک ایجاد کنند».

در ادامه بیانیه آمده که طرف آمریکایی همچنین طرف اسرائیلی را در جریان مذاکرات وین قرار داد و گفت که واشنگتن تمایل دارد با انجام رایزنی‌های نزدیک، اسرائیل را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار دهد.

از سوی دیگر، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه شب به وقت تهران در سخنانی گفت که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران «به‌منظور انجام رایزنی‌های بیشتر درباره ایران عازم خاورمیانه شده است».

ساکی افزود: «من فکر می‌کنم رابرت مالی در حال رفتن به منطقه یا اکنون آنجا است تا در دور دیگری از مذاکرات شرکت کند».

دردسرهای صوت ظریف برای جان کری

کد خبر 490074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.