کدام روش تعیین جنسیت جنین دقیق‌تر است؟

مسئول علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان در خصوص روش‌های تعیین جنسیت پیش از بارداری توضیحاتی ارائه داد.

عاطفه طلاکوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که انتخاب جنسیت جنین، یکی از خواست‌های قلبی بسیاری از والدین است، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که به علت بروز بعضی از بیماری‌های ژنتیکی در یک جنس خاص (مثلاً در پسران)، انتخاب جنسیت از یک خواسته قلبی فراتر رفته و تبدیل به یک ضرورت می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که هیچ روش قطعی برای انتخاب جنسیت جنین وجود ندارد و حتی با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌ها، امکان تعیین جنسیت به ۱۰۰ درصد نمی‌رسد با این حال بعضی رژیم‌های خاص یا تکنیک‌های آمیزش می‌تواند در انتخاب جنسیت جنین به والدین کمک کند.

مسئول علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان با اشاره به روش‌های تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری، تصریح کرد: از جمله روش‌های تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری می‌توان به روش PGD یا تشخیص پیش از لانه گزینی جنین، روش جداسازی اسپرم‌های حاوی کروموزوم‌های X و Y و تلقیح اسپرم شسته شده داخل رحم( روش آ یو آی)، روش رژیم درمانی و آمیزش در زمان خاص و تغییر PH واژن اشاره کرد.

روش تشخیص پیش از لانه گزینی جنین در چه شرایطی برای تعیین جنسیت استفاده می‌شود؟

وی با اشاره به روش PGD یا تشخیص پیش از لانه گزینی جنین، اضافه کرد: وقتی افزایش سن مادر و وجود بیماری‌های ژنتیکی در زوج‌های در معرض خطر، باعث افزایش خطر بروز ناهنجاری‌های کروموزومی در نوزاد می‌شود، این روش استفاده می‌شود برای مثال زمانی که بیماری‌های وابسته به جنس از جمله هموفیلی که بروز آن به خصوص در پسران بیشتر از دختران است اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: در این روش زنان دارو مصرف می‌کنند، سپس تخمک‌های آنها استخراج شده و بعد از عمل لقاح، جنین‌های تشکیل شده را در مرحله هشت تا شانزده سلولی بررسی کرده و یک یا دو سلول آن را جدا می‌کنند و مورد ارزیابی کروموزومی و ژنتیکی قرار می‌دهند به این ترتیب از تولد جنین‌های سالم با جنسیت مطلوب، بدون افزایش احتمال بروز بیماری‌های ژنتیکی اطمینان حاصل می‌شود البته این روش با دو تا سه درصد خطا همراه است.

طلاکوب در خصوص روش جداسازی اسپرم‌های حاوی کروموزوم‌های X و Y و تلقیح اسپرم شسته شده داخل رحم( روش آ یو آی)، خاطر نشان کرد: در این روش پس از تهیه اسپرم با استفاده از روش اریکسون، اسپرم‌های حاوی کروموزوم‌های X و Y از هم جدا می‌شوند و با تزریق به داخل رحم، اقدام به بارورسازی می‌شود، احتمال خطا در این روش حدود ۲۰ درصد است.

دریافت بیشتر یون‌های کلسیم و منیزیم موجب افزایش احتمال دخترزایی می‌شود

وی با تاکید بر اینکه روش رژیم درمانی و آمیزش در زمان خاص نیز یکی از روش‌های تعیین جنسیت پیش از بارداری است، گفت: در این روش به زنان توصیه می‌شود به مدت حداقل چهار تا ۶ هفته پیش از اقدام برای لقاح، رژیم غذایی خاصی را مصرف کنند و سپس در زمان‌های تعیین شده برای فرزندآوری اقدام کنند.

مسئول علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان افزود: تجربه و پژوهش‌ها نشان می‌دهد دریافت بیشتر یون‌های کلسیم و منیزیم، موجب افزایش احتمال دخترزایی و دریافت یون‌های سدیم و پتاسیم با افزایش احتمال پسرزایی می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت نکات خاصی پیش از آغاز رژیم درمانی برایی تعیین جنسیت ضروری است، اظهار کرد: باید بدانیم که مدت رعایت رژیم غذایی حدود چهار تا شش هفته پیش از اقدام برای بارداری است و به محض باردار شدن مادر باید رژیم غذایی معمولی را از سر گرفته و برای مراقبت‌های دوران بارداری، تحت نظر باشد.

طلاکوب افزود: پیش از شروع رژیم، مادر باید مطمئن شود که برای مصرف غذاهای حاوی یون‌های بالا منعی ندارد مثلاً در افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و نارسایی کلیوی رژیم پسرزایی با سدیم و پتاسیم بالا توصیه نمی‌شود و در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی و بالا بودن کلسیم خون، رژیم دخترزایی با کلسیم و منیزیم بالا توصیه نمی‌شود.

تغییر PH واژن چه تأثیری در تعیین جنسیت جنین دارد؟

طلاکوب با بیان اینکه تغییر PH واژن نیز یکی دیگر از روش‌های تعیین جنسیت پیش از بارداری است، تصریح کرد: در بعضی منابع، شست‌وشوی واژن با ترکیبات خاص مانند سرکه یا جوش شیرین توصیه می‌شود و بر این اساس در محیط قلیایی، احتمال زنده ماندن اسپرم حاوی کروموزوم Y بیشتر شده و پسرزایی افزایش خواهد یافت و در محیط اسیدی، احتمال زنده ماندن اسپرم حاوی کروموزوم X و دخترزایی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: انجام هیچ کدام از این روش‌ها، به تنهایی تضمین کننده تعیین جنسیت مطلوب جنین نیست بنابراین تعیین جنسیت جنین تنها باید در موارد ضروری و وقتی سلامتی جنین با یک جنس خاص به خطر می‌افتد و تنها با انجام مشاوره با یک فرد ماهر و آگاه، مثلاً ماما یا پزشک انجام شود.‌

کد خبر 490060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.