۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
چرا دچار تنگی نفس می‌شویم؟

دلایل بروز تنگی نفس شامل آسم، آلرژی، اضطراب، سرماخوردگی، بیماری کووید-۱۹، وقفه تنفسی در خواب، بیماری مزمن انسداد ریوی، نارسایی قلبی و کم‌خونی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تنگی نفس زمانی رخ می‌دهد که فرد به اکسیژن و هوای بیشتری نیاز دارد و نمی‌تواند نفس عمیق بکشد. تنگی نفس ممکن است مقطعی و خفیف یا طولانی مدت و وخیم باشد، افراد ممکن است پس از انجام تمرینات ورزشی شدید و فشرده، کوه‌پیمایی و رفتن به ارتفاعات به مدت کوتاهی دچار تنگی نفس شوند. از آنجایی که ممکن است تنگی نفس علل مختلفی داشته باشد، تشخیص و درمان آن کار دشواری است. در ادامه به بررسی تعدادی از دلایل بروز این مشکل می‌پردازیم:

آسم

مجاری تنفسی فرد مبتلا به آسم ناگهان باریک و متورم شود، بنابراین هنگام تنفس با مشکل مواجه می‌شود یا همراه با تنفس فرد، صدای خاصی شنیده می‌شود. دقیقاً مشخص نیست که چرا این اتفاق برای برخی افراد رخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد گرد و غبار، دود، ورزش کردن، هوای سرد، سرماخوردگی و استرس باعث بروز این مشکل می‌شود. پزشکان می‌توانند دلیل بروز آسم و تنگی نفس ناشی از آن را تشخیص دهند و برای اینکه فرد راحت‌تر نفس بکشد دارو تجویز کنند.

آلرژی

ممکن است گرده گیاهان، گرد و غبار، پوست مرده بدن حیوانات و دیگر موادی که وارد مجاری تنفسی فرد می‌شود، باعث بروز آلرژی شود. گاهی اوقات واکنش آلرژیک باعث بروز آسم و تنگی نفس می‌شود، البته همیشه آلرژن‌ها در هوا وجود ندارند و ممکن است فرد به ماده غذایی خاصی حساسیت داشته باشد. افراد باید در مورد نحوه کنترل آسم و آلرژی خود با پزشک مشورت کنند.

اضطراب

هنگامی که فرد از چیزی ترسیده باشد یا نگران موضوعی باشد، به سختی نفس می‌کشد. این اتفاق معمولاً مسئله مهمی نیست، اما در صورتی که فرد پیش از آن به بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) مبتلا باشد می‌تواند موضوع جدی و خطرناکی محسوب شود. احتمال دارد استرس ناگهانی مانند تصادف رانندگی، باعث بروز حمله آسم در بین افراد مبتلا به این عارضه شود حتی افراد سالم نیز هنگامی که مضطرب می‌شوند، تنگی نفس را تجربه می‌کنند.

سرماخوردگی

سرماخوردگی باعث بروز آبریزش بینی، عطسه و تب می‌شود. گاهی اوقات ممکن است ریه‌ها و مجاری تنفسی فرد مبتلا به سرماخوردگی تحریک شود در این صورت نفس کشیدن برای فرد بیمار بسیار دشوار خواهد شد. هیچ درمان خاصی برای این نوع تنگی نفس وجود ندارد، اما معمولاً پس از گذشت یک هفته یا بیشتر فرد بهبود پیدا می‌کند البته در صورتی که تنگی نفس فرد پس از گذشت زمان، بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کند.

بیماری کووید -۱۹

کووید -۱۹ که یک بیماری جدید است، ریه‌های فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از علائم رایج این بیماری تنگی نفس است. ویروس کرونا به سلول‌های موجود در مجاری تنفسی افراد حمله می‌کند و ممکن است به سرعت به ریه‌های او راه پیدا کند و به آن‌ها آسیب برساند. تا کنون هیچ درمانی برای بیماری کووید -۱۹ کشف نشده است، البته بیشتر افراد علائم خفیف آن را تجربه می‌کنند و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان بهبود پیدا می‌کنند، اما اگر فرد مبتلا به این بیماری با مشکل تنفسی مواجه شد باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

وقفه تنفسی در خواب

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب زمانی رخ می‌دهد که تنفس فرد چندین بار در حین خواب متوقف شود. حتی ممکن است فرد متوجه این اتفاق نشود، اما روز بعد به دلیل بروز آن احساس خستگی و بدخلقی داشته باشد علاوه بر این وقفه تنفسی در خواب، خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اضافه وزن نیز یکی از عوامل خطرآفرین بروز وقفه تنفسی در هنگام خواب است.

بیماری مزمن انسداد ریوی

بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، نوعی بیماری شدید ریه است که معمولاً پیش‌رونده بوده و قابل درمان نیست. این بیماری گاهی اوقات تحت عنوان آمفیزم یا برونشیت مزمن نیز شناخته می‌شود. اغلب سیگار کشیدن باعث بروز این بیماری می‌شود و فرد مبتلا نمی‌تواند به راحتی هوا را وارد ریه‌های خود کند. در این صورت نفس کشیدن بسیار دشوار می‌شود، فرد سرفه می‌کند یا قفسه سینه او خس خس می‌کند. پزشکان می‌توانند به افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی کمک کنند تا این شرایط جدی را مدیریت کنند. مهمترین اقدامی که افراد می‌توانند برای کنترل و مدیریت بیماری مزمن انسداد ریوی انجام دهند، ترک کردن سیگار است.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به این معنا است که قلب فرد به اندازه‌ای قوی نیست که بتواند خون را به درستی پمپاژ کند بنابراین اکسیژن به اندازه کافی به همه اعضای بدن نمی‌رسد. در این صورت خون در ریه‌های فرد تجمع پیدا می‌کند و باعث بروز تنگی نفس می‌شود. فرد مبتلا به نارسایی قلبی هنگامی که فعالیت‌های ساده مانند بالا رفتن از پله‌ها یا راه رفتن در یک مسیر طولانی انجام می‌دهد ممکن است دچار تنگی نفس و خستگی شود. پزشکان می‌توانند به این افراد کمک کنند علائم خود را مدیریت کنند.

کم خونی

زمانی که تعداد سلول‌های قرمز خون در بدن افراد به اندازه کافی نباشد، بافت‌های بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند. در این صورت فرد احساس خستگی و ضعف و گاهی اوقات تنگی نفس می‌کند. علاوه بر این کم خونی ممکن است باعث بروز سرگیجه، رنگ پریدگی، سردی دست و پا و افزایش ضربان قلب افراد شود. در صورتی که فرد بیش از حد احساس خستگی کند و دلیل آن را نداند باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

کد خبر 490041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.