تلاش جهان برای پایداری شهرها در پساکرونا

گسترش ویروس کرونا لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر بر کره خاکی و ساکنانش وارد کرده، با این حال، پیامدهای مثبتی نیز از خود بر جای گذاشته است؛ مقامات در اغلب نقاط دنیا متأثر از شرایط ناشی از شیوع این بیماری همه‌گیر در تلاشند شهرهایی پایدارتر و هوشمندتر از قبل طراحی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واژه "پاندمی" به گسترش چشمگیر یک بیماری یا ویروس در محدوده جغرافیایی گسترده اشاره دارد که جمعیت زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پاندمی‌ها همیشه در مناطقی با بیشترین جمعیت، از سرعتی باورنکردنی در شیوع برخوردار بوده‌اند و به همین دلیل، حضوری همیشگی در تاریخ شهرهای بزرگ جهان داشته‌اند. از سوی دیگر، وجود این بحران‌های همه‌گیر در طول تاریخ، آمادگی شهرها را برای مهار آن‌ها به تصویر کشیده و رویکردهای جدیدی پیش روی مقامات برای ایجاد تغییرات هر چه مفیدتر قرار داده است. همیشه برنامه‌ریزان در مواجهه با یک پاندمی تلاش کرده‌اند تحولاتی در زیرساخت‌های شهری و تکنولوژی به وجود آورند و آن‌ها را با بحران به وجود آمده سازگار کنند تا اثرات پاندمی را بر شهر و شهروندی به حداقل برسانند. در نتیجه این تلاش‌ها، همیشه دوران پس از پاندمی‌ها با روزهای قبل از ظهور آن‌ها متفاوت بوده و کیفیت زندگی ساکنان کره خاکی را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

جهان در تلاش برای پایداری بیشتر شهرها در پساکرونا

به عنوان مثال، شیوع وبا و حصبه در قرن نوزدهم اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها گذاشت، با این حال، مدرن‌سازی شبکه‌های آب و فاضلاب در اغلب شهرهای جهان نظیر لندن و نیویورک را در پی داشت همچنین، آنفلوآنزای اسپانیایی که در قرن بیستم در جهان گسترش یافت، منجر به بهبود استانداردهای تهویه هوا در سازه‌ها و در نتیجه، هوای پاک در جهان شد. شیوع بیماری کووید -۱۹ از همان ابتدای ظهور، تغییرات زیادی در طراحی شهرهای و رفتارهای انسانی به وجود آورد، با این حال، پیش‌بینی می‌شود این ویروس نیز مانند سایر بیماری‌های مشابه خود در طول تاریخ، اثراتی درازمدت در شهرنشینی ایجاد کند که در ادامه به شرح چند نمونه پرداخته می‌شود:

جهان در تلاش برای پایداری بیشتر شهرها در پساکرونا


محلی‌سازی زندگی شهری

تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ جوامع اغلب در مراکز شهری پرتراکم متمرکز می‌شدند و به همین دلیل، اهمیت سایر مناطق بر شهرنشینان و مقامات پوشیده بود. از سوی دیگر، تمام دفاتر اداری، خدماتی، سرگرمی و فضاهای عمومی در مراکز شهرها احداث می‌شد به همین دلیل، مردم از هر نقطه‌ای مجبور بودند به منظور برآورده کردن نیازهای خود با این مراکز در ارتباط باشند اما با اعمال مقررات سخت‌گیرانه کرونا در اغلب نقاط جهان و محدودیت تردد، شهرنشینان به برآورده کردن ملزومات خود در مناطق محل سکونت شان بیش از پیش روی آوردند و همین امر، مدیران را به ایجاد تحولاتی در آن‌ها سوق داد.

در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور، مناطق شهری هر یک از امکاناتی ویژه مختص خود برخوردار باشند و مردم از رفت و آمد به نقاط دورتر خودداری کنند در نتیجه، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از اسکوتر بیش از گذشته در میان شهرنشینان ترویج خواهد یافت و استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری به حداقل خواهد رسید. در واقع، در دوران پساکرونا، زندگی محلی بیشتر از مرکزی در میان شهروندان گسترش می‌یابد و ترس از ابتلا به بیماری‌های واگیر در مناطق پرتراکم، جذابیت مناطق شهری را برای زندگی، بازی، کار و فعالیت در نگاه شهرنشینان افزایش می‌دهد.

جهان در تلاش برای پایداری بیشتر شهرها در پساکرونا

استمرار سبک زندگی کرونایی در دوران پس از مهار

بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که بعضی از تغییرات نظیر شستشوی مرتب دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی، که طی دوران کرونا در رفتارهای انسانی به وجود آمده، به روندی دائمی در زندگی شهرنشینی تبدیل شود. بدون شک، در این صورت زیرساخت‌های شهری نیز تغییرات قابل توجهی متحمل می‌شود و فضاهای عمومی نیز سازگار با سبک زندگی جدید، از نو طراحی خواهد شد. مثلاً، تعداد ایستگاه‌های ضدعفونی دست‌ها در مکان‌های عمومی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و فضاهای عمومی نظیر پیاده‌روها و کوچه‌ها نیز برای ایجاد فاصله بین عابران پیاده، وسیع‌تر از قبل ساخته خواهد شد. علاوه بر این، هر روز بر تعداد پیاده‌راه‌های شهری و مسیرهای دوچرخه‌سواری افزوده خواهد شد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به حداکثر خواهد رسید.

جهان در تلاش برای پایداری بیشتر شهرها در پساکرونا

برخی برنامه‌ریزان شهری نیز بر این باورند که در دوران پساکرونا، بخش اعظمی از پارکینگ‌های امروزی به نگهداری از دوچرخه‌ها و اسکوترها اختصاص داده می‌شود و سازه‌های جدید مجهز به پلکان وسیع‌تری خواهد بود تا از تجمع مردم در بالابرهای برقی جلوگیری شود و امکان تردد با فاصله معین را برای آن‌ها فراهم آورد.‌

تحولات تکنولوژیک شهری

بدون شک، مدیران شهری، تحت تأثیر شیوع بیماری کووید -۱۹ تلاش خواهند کرد از فناوری املاک گرفته تا استفاده از سنسورهای هوشمند، ربات‌ها و خودروهای بدون راننده به کاهش حداکثری خطرات ناشی از پاندمی‌های احتمالی در آینده کمک کنند. در این راستا، پیش‌بینی می‌شود سازه‌های شهری و زیرساخت‌ها به سنسورهای هوشمندی مجهز شوند که امکان تخمین تاریخ دقیق شیوع یک بیماری را فراهم می‌آورند. به عنوان مثال، نصب سنسورهایی در فاضلاب منازل می‌تواند تمرکز شیوع یک بیماری در محل خاصی از شهر را تشخیص دهد و مقامات را به اعمال مقررات زودهنگام در آن‌ها سوق دهد از سوی دیگر، احتمال تردد از طریق خودروهای بدون سرنشین، تاکسی‌های پرنده، قطارها، ترامواها و سایر وسایل حمل و نقل الکتریکی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

جهان در تلاش برای پایداری بیشتر شهرها در پساکرونا

کد خبر 490028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.