فعالیت ۱۵۰۰ پرسنل بهداشت در صنایع اصفهان

مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان گفت: یک هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنایع استان فعالیت می‌کنند، کرونا یک بحران جهانی است و بسیاری از مسائل را تحت تاثیر قرار داده و برنامه‌های صنایع را نیز به سمت و سوی پیشگیری از شیوع آن برده است.

مجید مشایخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بهداشت حرفه‌ای و ایمنی و شعار روز جهانی بهداشت حرفه‌ای، اظهار کرد: "پیش‌بینی، آماده‌سازی و پاسخگویی به بحران، هم اکنون برای افزایش تاب‌آوری در نظام‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم" به عنوان شعار امسال روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای انتخاب شده و امروز _پنجشنبه ۹ اردیبهشت ماه_ به عنوان روز ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است که برنامه‌های مربوطه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: نیروهای بهداشت حرفه‌ای نزدیک به ۱۴ ماه است در زمینه کنترل همه‌گیری کرونا ویروس در صنایع استان خدمت می‌کنند و در کنار آن خدمات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را نیز ارائه داده‌اند تا به کنترل شیوع کرونا کمک شود.

مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به تعداد کارکنان بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان، تصریح کرد: حدود ۷۰۰ کارشناس بهداشت حرفه‌ای در صنایع استان داریم و این کارشناسان در تمام صنایع دارای بیش از ۲۵ کارگر مشغول فعالیت هستند، همچنین پزشکانی که در حوزه طب کار فعالیت می‌کنند و کارشناسان ایمنی و کارشناسان درمان از جمله پرستاران نیز در این حوزه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنایع استان فعالیت می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه کرونا یک بحران جهانی است و بسیاری از مسائل را تحت تأثیر قرار داده و برنامه‌های صنایع را نیز به سمت و سوی پیشگیری از کرونا برده است، در این دوران با توجه به زیرساخت‌ها و نیروهای کارشناس در سطح صنایع استان، نه تنها صنایع تعطیل نشدند، بلکه حتی توسعه داشتند و همین امر کمک فراوانی به اقتصاد استان و کشور کرده است.

جذب ۹۰ درصد کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در صنایع بالای ۲۵ نفر

مشایخ با اشاره به اینکه کنترل‌های خوبی در صنایع در راستای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا ویروس اعمال می‌شود، اضافه کرد: رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا در صنایع باعث شده تا در این همه‌گیری کمترین آسیب را در بین شاغلان صنایع استان داشته باشیم، در این دوران حمایت‌های خوبی از کارشناسان بهداشت حرفه‌ای به عمل آمده و صنایع با وجود تمام مشکلات اقتصادی به کنترل شیوع کرونا ویروس کمک کردند.

وی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۹۰ درصد کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در صنایع بالای ۲۵ نفر در استان جذب شده‌اند، تصریح کرد: با این وجود هنوز ظرفیت به کارگیری بیشتر این کارشناسان وجود دارد و صنایع می‌توانند از خدمات کارشناسان بیشتر استفاده کنند، تمام صحبت‌های مطرح شده معطوف به صنایع و کارگاه‌های دارای ۲۵ کارگر به بالا است و در کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر خودکنترلی، خود اظهاری و نظارت‌های درون سازمانی انجام نمی‌شود.

قراردادهای کوتاه مدت مهم‌ترین چالش کارشناسان بهداشت حرفه‌ای

مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: در قانون پیش‌بینی نشده که در کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر نیز ناظران بهداشت حرفه‌ای برای کنترل و ایمنی حضور داشته باشند و نیاز به قانونگذاری در این زمینه احساس می‌شود تا این واحدهای کوچک نه به شکل انفرادی بلکه به شکل گروهی و صنفی دارای تشکیلات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باشند.

وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، اظهار کرد: کارشناسان بهداشت حرفه‌ای با وجود همه زحماتی که می‌کشند، قراردادهای کوتاه مدت دارند و ارتباط شغلی دائم و ضمانت شده‌ای ندارند، همچنین دستمزدهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود جوابگوی حجم فعالیت‌های آن‌ها نیست و لازم است در این زمینه مساعدت بیشتری انجام شود.

کد خبر 489985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.