بورس امروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۳ واحدی به سطح ۱۷.۶۶۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۰.۱۲۲ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۸۴۳ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت رشد ۵.۰۶۵ واحدی به سطح ۱.۲۰۷.۶۹۵ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۰۸ واحدی در سطح ۴۲۷.۲۵۴ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۴۲ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۵ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۴.۰۸۷ میلیارد ریال بود.

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۳ واحدی به سطح ۱۷.۶۶۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۰.۱۲۲ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۸۴۳ میلیون برگه سهم بود.

دلیل این حجم از عرضه حقوقی بانک ملت چیست؟ حقوقی‌ها باید حمایت کننده بازار باشند یا ترمز رشد آن هم بعد از این حجم از ریزش.

بورس امروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نتیجه قیمت گذاری دستوری

مدتی قبل خبر گم شدن ۳ میلیون تن فولاد در رسانه‌ها پیچید. ۳ میلیون فولاد از ۳۰ میلیون فولاد تولیدی کشور گم شده و این یعنی مشخص نیست ۱۰ درصد از فولاد تولیدی کشور به چه سرنوشتی دچار شده است. فولادی که نه سر از زنجیره تولید در آورده و نه صادر شده، سرنوشت نامعلوم حجم عظیمی از فولاد که هیچ فرد یا گروهی حاضر به پاسخگویی درباره آن نیست. در کمترین حالت با در نظر گرفتن قیمت ۴۰۰ دلار برای هر تن شمش فولاد در بازارهای جهانی این ۳ میلیون فولاد گم شده می‌تواند بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

با احتساب قیمت حدود ۲۳ هزار تومان برای نرخ ارز این مقدار را می‌توان حداقل ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری کرد. متوسط قیمت بورس کالا برای اقلام فولادی ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان برای هر تن فولاد است؛ با در نظر گرفتن قیمت ۱۱ میلیون تومان برای هر تن فولاد این حجم فولاد گم شده می‌تواند بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان ارزش داشته باشد.

رقم چشمگیری که مسئولان ساده‌تر از آنچه که تصور می‌کنید از کنار آن گذشتند. نتیجه قیمت گذاری دستوری همین است، زمانی که قیمت داخل از خارج کشور کمتر باشد این اتفاقات شکل می‌گیرد بخشی از محصولات تولیدی به دست واسطه‌ها و دلالان از مرزهای کشور خارج و با قیمت‌های بالاتر فروخته می‌شود، قیمت گذاری دستوری به معنای انتقال سود از جیب سهامداران به رانت خواران است.

رئیس سازمان بورس و عرضه واحد پالایش یکم به مردم

دارا یکم هنوز هم در سود است و ضرر نکرده است. اما پالایش یکم در زمان اوج بازار عرضه شد و خریداران آن زیان کردند. مردم توقع ندارند در معامله با دولت ضرر کنند. ما از همه ناشرانی که عرضه اولیه دارند، توقع داریم تا یک سال اجازه کاهش قیمت تا زیر عرضه ندهند. ما به افرادی که در پالایش یکم ضرر کردند به اندازه زیانشان واحدهای جدید خواهیم داد تا زیان آن‌ها جبران شود.

لازم است اقدامات فوری مانند بیمه سهام سهامداران خرد و الزام پرداخت یک درصد منابع صندوق توسعه ملی و واقعی کردن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اجرایی شود. همچنانکه اقدامات موازی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، حذف قیمت گذاری دستوری و مسدود نمودن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های غیر مجاز فروش رمز ارز باید در مجلس و دولت و دستگاه قضائی در دستور کار قرار گیرد.

صحبت‌های رئیس بانک مرکزی؛ آیا حمایتی در راه است؟

اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است. تصمیمات اتخاذ شده در جهت حمایت از بورس خصوصاً سهامداران خرد بود. مجاز بودن بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، پیشنهاد مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولید در خرید سهام بورسی غیر مدیریتی، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام و نیز اصلاح نرخ تسعیر دارای‌های ارزی بانک‌های مواردی از موافقیت‌های بانک مرکزی بود." صحبت از حمایت بازار سرمایه زمانی گفته می‌شود که در زمان خود آقای همتی هنگامی که بازار روند صعودی به خود گرفته بود نرخ بهره بین بانکی افزایش چشمگیری را داشت و یکی از علل ریزش بر اساس نظر اکثر کارشناسان است.

هم اکنون ۲۷۰ نماد دارای ۳.۵ همت صف فروش هستند. تعداد صفوف خرید هم اندک است اما تعداد نمادهای مثبت، قابل قبول است. این مساله نشان می‌دهد که دامنه نوسان بالا باعث عدم تشکیل صف می‌شود و آن رفتار توده‌وار را تا حدی خنثی می‌کند.

باید بپذیریم که تعدد صفوف فروش مانع از تعادل کلیت بازار می‌شود، حتی نمادهای ارزنده و از طرفی حرکت‌های برگشتی تند و تیز نمادهای ارزنده و مجدداً اصلاحی شدن آن‌ها، باعث افزایش فشار فروش و حجم صفوف فروش کل بازار می‌شود. شرایط اکنون اینگونه است که سهم‌های نقد شونده از سهم‌های درگیر در صف فروش تأثیر منفی می‌گیرند و سهم‌های درگیر صف فروش با منفی شدن نمادهای بزرگ دچار افزایش حجم صف فروش می‌شوند.

باید این رابطه را قطع کرد. به لحاظ تحلیلی قابل اثبات است که از میان این ۲۷۰ نماد دچار صف فروش قطعاً بخشی از آن غیر ارزنده و بخشی ارزنده است. باید از منابع در جهت نقد شونده کردن بازار آن هم روی نمادهای ارزنده بهره برد. این ارزنده بودن لزوماً به معنای نمادهای بزرگ نیست! این لزوماً به معنای نمادهای کامودیتی محور یا مشابه آن نیست.

ارزنده بودن، فقط P/E هم نیست بلکه می‌توان به نسبت‌های دیگری هم توجه کرد. از این زاویه معتقدم اگر یک خط کش داشته باشیم و نقدینگی را جهت تعادل بخشی به آن قسمت از نمادهای دچار صف فروش که ارزنده هستند هدایت کنیم، قطعاً این به نفع تمام بازار خواهد بود لذا هر حمایتی باید به دو مساله توجه کند نخست اینکه معطوف به بخش خاصی از بازار نباشد. یعنی حمایت از شاخصی ها، حمایت از دلاری‌ها، حمایت از یک صنعت خاص و نظایر آن تأثیر گذاری حمایت از بازار را تضعیف می‌کند. باید توزیع مناسب و منطقی صورت گیرد.

علاوه بر این بر اساس ارزندگی در تمام بازار توزیع شود و نگاهش تعادل بخشی به نمادهای ارزنده باشد. ارزندگی نسبی است لذا از میان ۲۷۰ نماد دچار صف فروش قطعاً می‌توان بخشی از آن را ارزنده نامید و به تعادل بخشی در آن کمک کرد. هم اکنون مشکل بازار سهام نبود تعادل است! هدف‌گیری باید به سمت تعادل بخشی باشد. تعادل بخشی در شرکت‌هایی که به شکل نسبی ارزنده هستند. در صورتی که منابع صندوق توسعه بازار فراهم شود که عبارت است از ۱ درصد از صندوق نیاز است که صورت همگن در بازار توزیع شود و صرفاً فقط نگاه به صنایع خاصی نباشد.(هلالات)

اخبار مالی شرکت‌ها

کسرا و رشد ۱۸۴ درصدی فروش

شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۱۸۵,۲۰۳ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۸۴ درصد افزایش داشته است. کسرا با سرمایه ثبت شده ۱,۲۷۹,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۸۵,۲۰۳ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸۴ درصد رشد داشته است.

پاکشو و رشد ۴۰ درصدی فروش

شرکت گروه صنعتی پاکشو طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۲,۲۰۶,۹۶۴ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است. پاکشو با سرمایه ثبت شده ۴,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲,۲۰۶,۹۶۴ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است.

بپاس و تراز ۵۶۵ درصدی!!!

شرکت بیمه پاسارگاد طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ از محل فروش حق بیمه ۴,۰۶۵,۶۰۹ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به عملکرد ۱ ماهه مشابه سال قبل ۷۹ درصد افزایش داشته داشته است.

شرکت در این ماه تراز مثبت ۵۶۵ درصد را ثبت نموده است. بپاس با سرمایه ثبت شده ۱۰,۲۰۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ از محل فروش حق بیمه ۴,۰۶۵,۶۰۹ میلیون ریال درآمد داشته که نسب به مدت مشابه سال قبل ۷۹ درصد افزایش داشته داشته است. شرکت طی عملکرد تجمیعی تراز مثبت ۵۶۵ درصد ذرا ثبت نموده است.

کاذر و رشد ۵۶ درصد

شرکت فرآورده‌های نسوز آذر طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۲۶۵,۹۷۳ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۵۶ درصد افزایش داشته است. کاذر با سرمایه ثبت شده ۸۰۴,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۶۵,۹۷۳ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

بازارهای جهانی

موجودی انبار سنگ آهن در هفته گذشته نیز با رشد ۲۰۰ هزار تنی مواجه شد اما موجودی انبار فولاد که در یک مسیر کاهشی در حال حرکت است بدون تغییر باقی ماند. علی رغم بالا بودن موجودی انبار سنگ آهن در بنادر چین، قیمت این محصول در بازار نقدی چین با توجه به بالا رفتن تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا، افزایش پیدا کرده است.

فولادسازان چینی در آستانه تعطیلات روز کارگر در اوایل ماه می اقدام به ذخیره سازی سنگ آهن کرده‌اند و عمدتاً به دنبال محموله‌های فاین عیار متوسط و بالا در میان حاشیه سود مطلوب فولاد هستند. بهای هر تن سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با افزایش ۳.۹ درصدی در محدوده‌ی ۱۹۳.۶ دلاری قرار گرفت که بالاترین سطح تاریخی نرخ این کامودیتی می‌باشد. بالاترین قیمت ثبت شده پیش از این به فوریه ۲۰۱۱ با نرخ ۱۹۰ دلاری می‌باشد. شمش فولاد در Cis به ۶۰۰ دلار رسید. شمش داخلی چین ۷۹۰ دلار با مالیات است. میلگرد ترکیه ۶۴۸ دلار معامله شد.

بانک آمریکایی JP.Morgan امروز در گزارشی به مشتریان خود اعلام کرد که به رغم احتمال بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت، دنیا تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۶۰۰ میلیارد دلار از سرمایه گذاری عقب بوده و این موضوع شرایط را برای کاهش عرضه ۳ میلیون بشکه در روز نسبت به تقاضا و تشکیل یک سوپرسایکل فراهم می‌آورد! "

جلسه اوپک پلاس بدون هیچ تغییر و توصیه‌ای به اتمام رسید. برخی گمانه‌زنی ها وجود داشت که ممکن است اوپک به دلیل کاهش تقاضای هند و ژاپن تغییراتی در روند افزایش تولیدات بدهد. اما افزایش تقاضا در ایالات متحده مانع این کار شد.

قیمت مس تحت تأثیر انتظارات برای کمبود عرضه در بحبوحه شتاب گرفتن روند احیای اقتصاد جهانی، به بالاترین رکورد در یک دهه گذشته صعود کرد. برخی تحلیلگران حوزه این روند صعودی را ادامه دار می‌دانند و برخی دیگر معتقدند قیمت مس در کانال ۱۰ هزار دلار مقاومت خواهد کرد. دکتر مشکانی، عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران دو سناریو برای قیمت این فلز استراتژیک در نظر دارد. مدیر ارشد گروه معدنی و بازرگانی زرمش اظهار کرد: قیمت فلزات همیشه تحت تأثیر عرضه و تقاضا و مسائل سیاسی-اقتصادی است.

در حال حاضر بازار جهانی فلزات از جمله مس در بهترین شرایط ممکن قرار گرفته است. روند صعودی قیمت فلز مس از ابتدای سال ۹۹ شروع شده و همچنان ادامه دارد. اگر به روند قیمت جهانی مس در طول سال‌های قبل نگاه کنیم تاکنون سه بار مرز ۹۰۰۰ دلار را پشت سر گذاشته و معمولاً در این شرایط نرخ صعودی قیمت مس با شیب تند بوده و در ادامه نرخ نزولی آن با شیب ملایم اتفاق افتاده است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 489936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.