۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
مصرف برق ادارات دولتی اعلام شد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به آغاز مدیریت و کنترل مصرف برق سیستمهای سرمایشی در وزارت نیرو و شرکتهای زیر مجموعه، سهم مصارف سرمایشی از پیک شبکه را بسیار غیرمنطقی و حدود ۲۷ هزارمگاوات ذکر کرد که ۵ تا ۶ هزارمگاوات آن به دستگاهها و ادارات دولتی اختصاص دارد.

به گزارش ایمنا، همایون حائری در جلسه مدیریت بار ادارات با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و محدودیت نیروگاههای آبی، حداکثر توان قابل تأمین شبکه در پیک تابستان را ۵۶ هزار و ۶۰۰ مگاوات مطرح کرد و گفت: گرمای زودرس و قرار داشتن واحدهای حرارتی در برنامه تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها از دلایل افزایش استفاده از ذخایر آبی برای تولید برق است.

وی توان قابل تأمین امسال را در مقایسه با پیک ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاواتی تابستان ۹۹ نیز ناکافی دانست و با توجه به رشد صنایع و پیوستن یک میلیون مشترک جدید، از جمله قابلیت‌های صنعت برق برای متوازن سازی توان تولید و مصرف در تابستان ۱۴۰۰ را مدیریت بار و مصرف انرژی عنوان کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه روش‌های مدیریت سیستم‌های سرمایشی به شرکت‌ها و سازمان‌های تحت پوشش بخش برق اعلام شده، از عزم وزارت نیرو برای گسترش این اقدام به سایر سازمان‌ها و ادارات دولتی خبر داد، بر اساس این برنامه صنعت برق کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در ساعات اداری و محدود شدن مصرف تا سقف ۱۰ درصد بعد از ساعات اداری را از طریق شرکت توانیر و با مسؤولیت مدیران عامل شرکت‌های توزیع، با قطعیت بالا، پایش و کنترل می‌کند.

طبق اعلام توانیر، حائری با ابراز امیدواری نسبت به تغییر رفتار مصرفی مشترکان در آغاز فصل گرما و نهادینه شدن اقدامات صنعت برق تصریح کرد: سیستم‌های اتوماسیون و مراکز پایش که هوشمندانه و بر مبنای ضرورت‌ها ایجاد شده، در اولویت کار ما قرار دارد و امیدواریم بتوانیم با تعامل و همگرایی، تابستان پیش رو را با حداقل مشکلات پشت سر بگذاریم.

تعامل با مسؤولان استانی، تداوم طرح تعدیل روشنایی معابر با قابلیت ۵۰۰ مگاوات پیک سایی، شناسایی مراکز تولید رمز ارز و بهره گیری از دیزل ژنراتورهای موجود در مناطق از دیگر نکات مورد تاکید معاون وزیر نیرو در این مانور بود.

تعریف ۴۰ برنامه برای رویارویی با فصل گرما در صنعت برق

همچنین محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر گرمای زودرس و کمبود آب نیروگاههای برق آبی را از مهمترین چالش‌های امسال مطرح کرد و گفت: این مساله اجرای زود هنگام برنامه‌های صنعت برق را ناگزیر ساخته و در این ارتباط ۴۰ برنامه از سوی توانیر تنظیم شده که با امضای معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در این برنامه به تفکیک وزارتخانه و شرکت‌های مادر تخصصی تقسیم کار شده و مسئولیت‌های هر یک از شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در این ارتباط ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: در این برنامه‌ها، سقف پاداش‌ها جهت اختصاص به مشترکان و یا سایر اولویت‌های استان تعیین شده که به استانداران اعلام می‌شود.

مدیرعامل توانیر تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی، ادارات باید در اولویت نخست برنامه‌های مدیریت مصرف باشند و این اقدام را باید از خودمان شروع کنیم و موضوع سیستم‌های سرمایشی و روشنایی در ادارات باید با جدیت دنبال شود.

متولی زاده تصریح کرد: این روش هم در ادارات شرکت‌های زیر مجموعه و هم در سایر بخش‌ها مثل اتاق فرمان پسته‌ها باید اجرا و به جد از استفاده از سیستم‌های سرمایشی خودداری شود.

وی مکاتبه با مراکز حساس و بیمارستانها برای اطمینان از آمادگی دیزل ژنراتورهای این مراکز را ضروری دانست و با اشاره به طراحی بروشورهای اطلاع رسانی جهت رعایت الگوی مصرف برق به مشترکان، بر لزوم هماهنگی در اطلاع رسانی به مردم تاکید کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 489928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.