نقش فضاهای عمومی در افزایش تعاملات اجتماعی و زیست‌پذیری شهر

طراحی شهری به طور قابل توجهی در افزایش تعامل اجتماعی بین ساکنان سهیم است که این امر به سهم خود می‌تواند مزایای بسیاری برای شهرها داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تجربه نشان داده که طراحی شهری نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین شهروندان و افزایش میزان زیست‌پذیری آن‌ها ایفا می‌کند. چه بسا شهرهایی که به علت طراحی خاص خود، باعث دوری هر چه بیشتر ساکنان از یکدیگر شده، حال آن که در شهرهای زیادی از جهان نیز، فضاهای عمومی به گرد آوردن تعداد بسیاری از مردم دور هم منجر می‌شود. خیابان‌ها نیز از اهمیت زیادی در طراحی شهری برخوردار هستند چرا که بخش اعظم تردد شهرنشینان از آن‌ها صورت می‌گیرد. متأسفانه، این فضاهای عمومی در قرن بیستم به گونه‌ای طراحی شده بود که مالکیت را اغلب در اختیار وسایل حمل و نقل موتوری قرار می‌داد و عابران پیاده کمترین سهم را از آن‌ها داشتند. البته از همان آغاز قرن بیست و یکم، مردم و برنامه‌ریزان شهری از اهمیت تعامل اجتماعی آگاه شده‌اند و همین امر، آن‌ها را به اصلاح طراحی شهری در راستای دسترسی بیشتر مردم به فضاهای عمومی سوق داده است. دلایل زیادی مبنی بر اهمیت طراحی صحیح فضاهای عمومی برای حفظ جوامع شهری وجود دارد که در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها پرداخته می‌شود:

نقش فضاهای عمومی در افزایش تعاملات اجتماعی و زیست‌پذیری شهر

افزایش آزادی مردم در انتخاب نحوه تردد

اغلب در فضاهایی که مالکیت آن‌ها در اختیار وسایل حمل و نقل موتوری قرار دارد، کمترین تعامل بین ساکنان صورت می‌گیرد. این در حالی است که در مناطق دارای قابلیت پیاده‌روی، مردم فرصت بیشتری برای ملاقات یکدیگر پیدا می‌کنند و خود می‌توانند نحوه ترددشان را، خواه از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اسکوتر انتخاب کنند. در چنین مناطقی، اغلب در خیابان‌های نزدیک به هم، امکان تردد از طریق اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی نیز فراهم می‌شود در نتیجه مردم می‌توانند وسیله رفت و آمد خود به نقاط دور و نزدیک شهر را آزادانه انتخاب کنند.

حمایت از تعاملات اجتماعی

گرایش به برقراری ارتباط با سایر مردم در نهاد تمام انسان‌ها نهفته است و هر شرایطی که مانع از برآورده کردن این نیاز شود، کاهش رضایت شهروندی را در پی خواهد داشت. متأسفانه در طراحی مدرن شهری، این امکان به حداقل رسیده است چرا که وجود آسمان‌خراش‌ها و خیابان‌های وسیع، جایی برای ایجاد فضاهای عمومی و در نتیجه، برقراری ارتباط بین شهروندان باقی نگذاشته است. بسیاری از منتقدان بر این باورند که اگر برنامه‌ریزان تغییراتی مثبت در طراحی فضاهای عمومی به وجود آورند، آنگاه به طور چشمگیری فعالیت بدنی را در میان مردم افزایش می‌دهند که این امر به سهم خود، در گرد هم آوردن مردم و دوری از انزوای آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

نقش فضاهای عمومی در افزایش تعاملات اجتماعی و زیست‌پذیری شهر

اهمیت طراحی صحیح فضاهای عمومی برای ترویج سبک زندگی سالم

نتیجه تحقیقات متعدد نشان می‌دهد مردمی که در شهرهایی با امکان پیاده‌روی به میزان دست کم ۱۰ هزار قدم در روز زندگی می‌کنند، نسبت به سایر افرادی با میزان پیاده‌روی کمتر، به طور قابل توجهی از سلامت جسمی و روانی بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این در شهرهایی که از زیرساخت‌های مناسب برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برخوردار هستند مردم گرایش بیشتری به تردد پاک دارند و همین امر آن‌ها را به اتخاذ سبک زندگی سالم از جنبه‌های دیگر سوق می‌دهد.

کاهش هزینه‌های زندگی

گزارشات حاکی است در شهرهایی نظیر نیویورک، به طور میانگین هزینه استفاده از خودروها به ۹ هزار دلار می‌رسد. با این حال در شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی، این هزینه به طور قابل توجهی کاهش می‌ِیابد و حتی ممکن است به صفر برسد. تجربه نشان داده در شهرهایی که تردد وسایل حمل و نقل موتوری در سطح بسیار پایینی قرار دارد هزینه مسکن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. تحلیل‌های انجام شده در ۲۵ شهر بزرگ آمریکایی حاکی است که هزینه تهیه مسکن در شهرهای قدیمی با بیشترین امکان پیاده‌روی، حدود ۱۹ درصد کمتر از شهرهای مدرن کشور است که در آن‌ها اغلب مردم از طریق وسایل نقلیه موتوری تردد می‌کنند.

نقش فضاهای عمومی در افزایش تعاملات اجتماعی و زیست‌پذیری شهر

حفظ محیط زیست

در شهرهایی که امکان گرد هم آمدن مردم وجود دارد، محیط زیست از سلامت بیشتری برخوردار است؛ در چنین فضاهایی افراد اغلب از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به فضاهای عمومی می‌روند و در نتیجه به جای انتشار گاز کربن در هوا، چربی‌های اضافه بدن‌ها سوزانده می‌شود که این امر، به هوایی پاک‌تر و محیط زیستی سالم‌تر منجر می‌شود. از سوی دیگر گرایش بیشتر مردم به گرد هم آمدن در فضاهای عمومی، علاقه آن‌ها به هوای آزاد را افزایش می‌دهد در نتیجه این افراد، زمانی که در منزل هستند برای تنفس هوای آزاد پنجره‌های خانه خود را باز می‌گذارند که همین امر، در کاهش استفاده از خنک‌ کننده‌های هوا و در نهایت کاهش مصرف انرژی نقش مهمی ایفا می‌کند.

کد خبر 489923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.