چه ورزشی برای کودکان پیشنهاد می شود؟

امروزه با توجه به زندگی آپارتمان نشینی و تغییر سبک زندگی، همه اقشار جامعه و به خصوص کودکان دچار کم تحرکی و بی تحرکی شده‌اند که این موضوع تبعات ناگواری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داشتن فعالیت فیزیکی در کودکان به دلایل مختلفی مهم است چرا که به کاهش اضافه وزن و رفع چاقی کمک می‌کند و افزایش قدرت در ماهیچه‌ها و استخوان‌ها و حتی افزایش تمرکز را بهبود می بخشد. ورزش یک جز حیاتی از رشد هر کودکی است که پایه‌های زندگی سالم را در برمی‌گیرد در نتیجه ورزش کودکان یکی از موارد مهم برای رشد و پرورش آنها محسوب می‌شود در همین راستا گفت و گوی خبرنگار ایمنا را با هادی مرادی متخصص رشد حرکتی کودکان می‌خوانید:

ورزش کردن برای کودکان چه اهمیتی دارد؟

دوران کودکی، مهمترین دوره رشد حرکتی به حساب می‌آید. خصوصیات این دوره، رشد مداوم جسمانی، حرکتی، شناختی، اجتماعی و عاطفی است. قابلیت‌های حرکتی کودک در طول زندگی به طور مداوم تغییر می‌کند بنابراین توجه به رشد حرکتی کودک در حقیقت توجه به رشد عمومی و همه جانبه است.

تربیت ابعاد مختلف رشدی کودک ایجاب می‌کند که به فعالیت‌های جسمانی و حرکتی کودکان با توجه و حساسیت بیشتری نگریسته شود. بازی و فعالیت نه فقط یک نیاز و ضرورت فطری است و از نظر بدنی و زیستی به رشد کودکان کمک می‌کند همچنین فعالیت‌های حرکتی و بازی‌های مختلف، بسیاری از روندهای شناختی، رفتاری، هیجانی و اجتماعی کودکان را فعال می‌سازد.

ورزش چه کمکی به کودکان می‌کند و اینکه چه ورزشی برای آنها پیشنهاد می‌شود؟

ورزش و فعالیت بدنی از جمله ابزارهای تربیتی مفیدی هستند که در صورت هدفمند و مناسب بودن قادر است ضمن ایجاد سلامت جسمانی و رشد رفتارهای حرکتی، زمینه‌های کنترل و ارتقای رفتارهای احساسی و عاطفی را در کودکان پیش از پیش فراهم آورد. این ابزار مهم و سازنده تربیتی می‌تواند به رشد رفتارهای اجتماعی کودکان که لازمه سازگاری آنان با جهان پیرامون و پدیده‌های مختلف محیطی است، کمک کرده و آن‌ها را به سمت معیارهای قابل قبول و مطلوب اجتماعی سوق دهد. بدیهی است دستیابی به چنین اهداف ارزشمندی از ضروریات رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه سالم است. بسیاری از تجربیات کودکان در دوران کودکی و نوجوانی از طریق تجربیات مستقیم و ملموس به دست می‌آید به همین دلیل است که نقش تربیت‌بدنی و ورزش به عنوان یک وسیله تربیتی و تجربی بیش از هر زمان دیگر نمایان می‌شود.

در سنین پایین (۳ تا ۸ سال)، رشته ورزشی خاصی برای کودکان توصیه نمی‌شود به این معنی که کودکان نباید رشته ورزشی خاصی را در دوران کودکی به صورت حرفه‌ای دنبال کنند لذا پیشنهاد می‌شود که تمرکز بیشتر بر رشد و تقویت مهارت‌های بنیادی کودکان آن هم در قالب بازی‌های ساختارمند باشد.

نبود فعالیت بدنی در کودکان منجر به چه اتفاقاتی می‌شود؟

دست نیافتن به تبحر در مهارت‌های حرکتی، باعث جلوگیری از رشد الگوهای حرکتی می‌شود که ممکن است در فعالیت‌ها، بازی و ورزش مورد استفاده قرار گیرد.

نبود دست‌یابی به مهارت‌های بنیادی در کودکان، باعث جلوگیری از رشد الگوهای حرکتی می‌شود که ممکن است در فعالیت‌ها، بازی و ورزش مورد استفاده قرار گیرد لذا اعتقاد بر این است که دست نیافتن به تبحر در مهارت‌های حرکتی بنیادی، باعث جلوگیری از رشد الگوهای حرکتی کارآمد و مؤثر در آینده خواهد شد. مهارت‌های حرکتی بنیادی، مهارت‌های پایه‌ای هستند که به‌طور طبیعی کودک قبل از ۷-۶ سالگی باید بر آن‌ها مسلط شود. تسلط بر مهارت‌های حرکتی بنیادی به رشد شناختی و اجتماعی کودکان کمک می‌کند و ارائه دهنده پایه و اساس برای یک سبک زندگی فعال است.

بی تحرکی افراد جامعه به خصوص کودکان، چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

تغییر سبک زندگی خانواده‌ها به شکل زندگی‌های آپارتمان نشینی، باعث کاهش انجام بازی و فعالیت کودکان شده است. در واقع سبک زندگی مدرن حاضر، تمایل به زندگی در شهرها، آپارتمان نشینی و فراگیر شدن استفاده از تلویزیون، بی‌تحرکی شدید را به بسیاری از کودکان تحمیل کرده است.

این بی‌تحرکی علاوه بر بروز مشکلاتی چون چاقی و بیماری‌های ناشی از آن سبب شده تا بسیاری از کودکان و بزرگسالان نتوانند به حد کافی به فعالیت‌های بدنی بپردازند در نتیجه این بی‌توجهی به بازی و ورزش، کودکان نمی‌توانند مهارت‌های حرکتی پایه خود را به طور کارآمدی اجرا کنند. کودکانی که فضای کافی برای ورزش و فعالیت ندارند در رشد مهارت‌های حرکتی ضعیف‌تر هستند. علت بروز این مشکل را می‌توان به کمتر بودن فضاهای بازی، زندگی آپارتمان نشینی، محدود کردن کودک در بازی‌ها و البته نبود آگاهی دقیق خانواده‌ها در خصوص بازی‌های مناسب با کودکان دانست.

با توجه به مطالب بیان شده به والدین عزیز توصیه می‌شود که فرصت‌های تمرینی و آموزشی هدفمند نقش مهمی در رشد این مهارت‌های بنیادی دارد. والدین می‌توانند با درگیر کردن کودک در کلاس‌هایی که به این منظور برگزار می‌شود از رشد این مهارت‌ها و تسلط بر آن‌ها در کودکشان مطمئن شوند و شرایط مناسب برای یک سبک زندگی فعال فراهم کنند.

توصیه پایانی شما به والدین چیست؟

کودکان باید روزانه حداقل ۳ ساعت فعالیت‌بدنی انجام دهند که می‌تواند این زمان در طول روز پراکنده باشد.

کودکان نباید روزانه بیش از یک ساعت بی حرکت و غیرفعال باشند.

کودکان کمتر از ۲ سال نباید هیچ زمانی را به تماشای تلویزیون یا استفاده از دیگر رسانه‌های ویدئویی بگذرانند.

برای کودکان ۲ تا ۵ ساله، نشستن و تماشای تلویزیون باید به کمتر از یک ساعت در روز محدود شود.

گفت و گو از: عرفان غروی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 489865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.