اپدیم شکاف‌های دانش را برای دستیابی به اهداف توسعه در آسیا پر می‌کند

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس شورای حکام اپدیم گفت: اپدیم قادر به پر کردن شکاف های برجسته دانش و اطلاعات کافی در کاهش خطر بلایا و پشتیبانی از انعطاف پذیری ساختمان در برابر بلایا و در نتیجه کمک به دستیابی به اهداف توسعه پایدار در آسیا و اقیانوسیه است.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، پورمحمدی درآیین افتتاحیه هفتاد و هفتمین جلسه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه که با حضور مجازی ۶۵ کشور عضو برگزار شد به بیماری همه گیر کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: این بیماری یکبار دیگر به ما یادآوری می‌کند هرگونه واکنش مؤثر در برابر یک فاجعه نیاز به پاسخ یکپارچه از همه کسانی که در معرض خطر ابتلاء هستند، ندارد.

وی ادامه داد: با این همه گیری جهانی که خسارات انسانی و خسارات اقتصادی – اجتماعی بی سابقه‌ای به ملت‌ها و جوامع تحمیل کرده است باید با مسئولیت مشترک و تلاش‌های مشترک در سطح منطقه‌ای و بین المللی برخورد شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه تا زمانیکه همه در امنیت نباشند، هیچکس در امان نخواهد بود، گفت: ضروری است که کشورها و سیستم‌ها ظرفیت، منابع و دانش خود را به ویژه با آسیب پذیرترین جوامع و افراد نیازمند برای غلبه به این بحران جهانی به اشتراک بگذارند.

پورمحمدی با اشاره به اهداف کمیسیون اسکاپ یکبار دیگر بر پیام کمیسیون مبنی بر باز سازی بهتر بحران‌ها از طریق همکاری‌های منطقه‌ای در آسیا و اقیانوسیه تاکید کرد.

وی افزود: تجارب موجود از حوادث و بحران‌های مختلف از جمله بیماری همه گیر COVID-۱۹، پتانسیل و احتمال خطر ابتلاء به بلایایی را که کشورها و مردم به ویژه در آسیا و اقیانوسیه در معرض آن هستند، نشان می‌دهد.

رئیس شورای حکام اپدیم توسعه توان مقابله با چالش‌های مهم مانند تأثیرات تغییرات آب و هوا، شهرنشینی سریع و بیماری‌های همه گیرو گنجاندن آن در برنامه‌های توسعه‌ای را ضرورتی اساسی و پیش نیاز دستیابی به اهداف توسعه پایدار توصیف کرد.

وی در ادامه اقدام‌های کشورمان در این خصوص را بر شمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با آموختن از چنین تجاربی، اقدامات اساسی برای کاهش خطر و تأثیرات منفی بلایا مانند قانون جدید جامع و استراتژی ملی مدیریت کاهش ریسک بلایا در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه را انجام داده است، از جمله در برنامه هفتم توسعه ملی، بهبود سرمایه گذاری و تخصیص بخش بیشتری از بودجه و منابع ملی برای کاهش و مدیریت ریسک حوادث و گسترش همکاری‌های منطقه ایی و بین المللی را پیش بینی کرده است.

رئیس شورای حکام اپدیم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران متعهد به همکاری چند جانبه، منطقه‌ای و بین المللی با هدف ارتقا توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و ایجاد مقاومت در برابرکشورها در مواجه با بلایا و بحران هاست، افزود: با این وجود مایه تأسف فراوان است که تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، استفاده از ثمرات تعامل فعال در این همکاری‌های بین المللی را برای کشور ما بسیار دشوار و بعضاً غیر ممکن کرده است.

وی ادامه داد: ایران گام‌های مؤثری درخصوص تهیه و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹، از جمله تهیه واکسن کواکس ( COVAX)برداشته است.

پور محمدی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به ادامه پشتیبانی از برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه به عنوان یک نهاد منطقه‌ای از اسکاپ ادامه دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های اپدیم از زمان آغاز به کار تاکنون گفت: در مدت کوتاهی از تأسیس، اپدیم توانسته است با موفقیت فعالیت‌ها و خدمات خود را در سطح منطقه گسترش دهد و من از این فرصت استفاده کرده تشکر و قدردانی صمیمانه خود را به دبیر اجرایی و کارکنان دبیرخانه برای حمایت بی به دلیل آنها از توسعه ابراز می‌دارم.

کد خبر 489797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.