حفاظت از چشمه علی ری به طرح جامع نیاز دارد

عضو شورای شهر تهران گفت: اتفاق مخدوش کردن کتیبه قاجاری در شهر ری نشان می‌دهد حفاظت از منطقه چشمه علی به طرح جامعی نیاز دارد که متولی آن سطح شهردار منطقه نباید باشد بلکه مسأله‌ای فراملی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیروز حناچی، با حضور در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران به چالش‌های و مشکلاتی که در این سال‌ها چشمه علی در ری را تحت تأثیر قرار داده است اظهار کرد: مهمترین کشفیات قرن گذشته در حوزه باستان شناسی در ری در چشمه علی انجام شده است. کنار این چشمه یک تمدن پاگرفته است اما به این سرمایه عظیم تهران خیلی توجهی نشده است.

وی افزود: اتفاق مخدوش کردن کتیبه قاجاری در شهر ری که به آن اشاره شد نشان می‌دهد حفاظت از این منطقه به طرح جامعی نیاز دارد کهمتولی آن سطح شهردار منطقه نباید باشد بلکه مسأله‌ای فراملی است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در اینجا شمشیری که با آن یحیی بن زید را کشته بودند، شستند و برای آنکه متبرک شود به آن لقب چشمه علی داند. الان نیز مردم در آستانه سال نو قالی خود را در آن می‌شویند تا تبرک شود و به منزل بیاورند.

وی افزود: با خط مترو به این چشمه آسیب وارد شد و در طرح کنونی نیز به چشمه علی با نگاه خدمات شهری پرداخته شده است و ایجاد فضای سبز شهری در آنجا با توجه به تمدن موجود در آن نگران کننده است.

مسجدجامعی گفت: لایه لایه تمدن در آنجا قرار دارد که در معرض خطر است. این مکان یک طرح ملی می‌طلبد و در حد پرداختن در سطح شهردار منطقه نیست. اینجا مکان بسیار مهمی است و باید به خوبی از آن حفاظت کرد.

محسن هاشمی، رئیس شورا که در این جلسه به صورت غیر حضوری شرکت کرده بود در پاسخ به مسجد جامعی گفت: زمانی که دستگاه‌های حفاری مترو از کنار چشمه علی عبور کرد مدتی آب آن خشک شد که این مشکل برطرف شده است اگر دوباره مترو مشکلی برای چشمه علی ایجاد کرده است بگویید تا پیگیری کنم.

در این جلسه محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در تذکری گفت: طی یک هفته گذشته سامانه شهرسازی، سامانه ماده ۱۰۰ و سامانه آرشیو اسناد قطعی مکرر داشته و در انجام خدمات شهرداری به مردم، اختلال ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مردم در این شرایط کرونایی باید ساعت‌ها در راهروهای شهرداری و یا دفاتر خدمات سرگردان باشند لذا ضرورت دارد به مدیران مربوطه تذکر لازم داده شود تا به جای پیگیری اخراج کارکنان بی دفاع، وظایف خود را به درستی انجام دهند تا بیش از این منجر به ناراحتی پرسنل بی‌دفاع و مردم نشوند.

کد خبر 489739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.