بورس امروز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۴.۰۰۷ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۳۲ واحدی به سطح ۱۷.۶۳۶ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۵۸.۲۵۳ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۴ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت رشد ۱۵.۷۳۴ واحدی به سطح ۱.۲۰۲.۶۹۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۱۶۹ واحدی در سطح ۴۲۷.۴۵۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۱.۳ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۴ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۴.۰۰۷ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۳۲ واحدی به سطح ۱۷.۶۳۶ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۵۸.۲۵۳ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۴ میلیارد برگه سهم بود.

نتیجه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با مسئولین سازمان بورس

محسن علیزاده با اشاره به اینکه خواسته‌های اخیر فعالان بازار سرمایه در مجلس مطرح شده است، گفت: ما امروز یک جلسه مهم با همکاران سازمان بورس در کمیسیون اقتصادی داشتیم و قرار شد پیشنهاداتی در جلسه مشترک بین رئیس مجلس، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مطرح شود، این پیشنهادات بعد از اعمال نظر این افراد به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال خواهد شد.

از جمله پیشنهادات مورد نظر مجلس (به همراه نظر کارشناسی):

- اختصاص یک خط اعتباری از طرف بانک مرکزی که در اختیار صندوق‌ها قرار بگیرد. صندوق‌های بزرگ صندوق‌های بانک‌ها و صندوق توسعه بازار می‌توانند مشمول این طرح باشند. این موضوع خبر بسیار خوبی است و می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر بازار سرمایه داشته باشد زیرا بسیاری از صندوق‌ها شاهد کاهش منابع با اتمام منابع هستند.

- ارائه تخفیف ۲ تا ۵ درصدی برای خوراک پتروشیمی‌ها، این بند نیز می‌تواند منجر به رشد گروه پتروشیمی در بازار سرمایه شود زیرا تخفیف بیشتر در خوراک منجر به افزایش حاشیه سود و تعدیل مثبت پی بر ای (P/E) می‌شود.

- مالیات فعالان بازار برای یک سال به صندوق تثبیت بازار و سپس پرداخت به سازمان مالیاتی، در خصوص انتقال مالیات به صندوق توسعه واقعاً ایده بسیار خوبی است، بر اساس برخی از آمارهای حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان میزان مالیات سال ۱۳۹۹ می‌باشد که اگر این مقدار در صندوق قرار بگیرد قدرت عمل بیشتری در انجام امور دارند.

- شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه از سود انباشته دارند، معاف از مالیات شوند.

- یک درصد از صندوق توسعه به بازار اختصاص پیدا کند، این یکی از قانونی‌ترین حقوق فعالان بازار سرمایه است که اگر زودتر از این مواقع به بازار تخصیص پیدا کرده بود ما شاهده این مشکلات نبودیم.

- کاهش سود سپرده‌های بانکی، این موضوع نیز می‌تواند نرخ پی بر ای (P/E) تعادلی بازار سرمایه و بانک را در وضعیت بهتری قرار دهد و بازار بورس را نسبت به بازارهای دیگر ارزان‌تر کند.

- پیگیری رفع قیمت‌گذاری دستوری این خواسته یک ساله اخیر سهامداران

اخبار مالی شرکت‌ها

رشد ۱۶۹ درصدی فروش فولاد کاوه، نگین صنعت جزیره کیش

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۱۰,۹۹۳,۳۱۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۶۹ درصد افزایش داشته است.

کاوه با سرمایه ثبت شده ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۰,۹۹۳,۳۱۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۹ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۴۷ درصدی درآمد فروش کتوکا

شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۴۵۸,۹۱۱ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۷۴ درصدی افزایش داشته است. کتوکا با سرمایه ثبت شده ۱۵۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۴۵۸,۹۱۱ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۴ درصد رشد داشته است.

تراز مثبت ۳۵ درصدی بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ از محل سود تسهیلات خود ۲۳,۷۶۲,۲۶۷ میلیون ریال درآمد داشته و مبلغ ۱۷,۵۸۴,۳۴۹ میلیون ریال سود سپرده پرداخت نموده است. بانک در این ماه تراز مثبت ۳۵ درصدی را ثبت نموده است پاسار با سرمایه ثبت شده ۶۵,۵۲۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ از محل سود تسهیلات مبلغ ۲۳,۷۶۲,۲۶۷ میلیون ریال درآمد داشته و مبلغ ۱۷,۵۸۴,۳۴۹ میلیون ریال سود سپرده پرداخت نموده است. بانک طی عملکرد تجمیعی تراز مثبت ۳۵ درصدی را ثبت نموده است.

تراز ۳۰۰ درصدی بیمه ما

شرکت بیمه ما طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ از محل فروش حق بیمه ۱,۵۰۳,۲۵۵ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به عملکرد ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۰۹ درصد افزایش داشته داشته است.

شرکت در این ماه تراز مثبت ۳۰۰ درصدی را ثبت نموده است ما با سرمایه ثبت شده ۴,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ از محل فروش حق بیمه ۱,۵۰۳,۲۵۵ میلیون ریال درآمد داشته که نسب به مدت مشابه سال قبل ۱۰۹ درصدی افزایش داشته داشته است. شرکت طی عملکرد تجمیعی تراز مثبت ۳۰۰ درصدی را ثبت نموده است.

پتروشیمی خراسان و رشد ۱۳۷ درصدی فروش

شرکت پتروشیمی خراسان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۲,۳۵۸,۰۶۶ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۳۷ درصد افزایش داشته است.

خراسان با سرمایه ثبت شده ۱,۷۸۹,۹۱۲ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲,۳۵۸,۰۶۶ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۷ درصد رشد داشته است

بنیرو و افت ۲۷ درصد

شرکت نیرو ترانس طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ معادل ۱۲۵,۸۶۹ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش داشته است. بنیرو با سرمایه ثبت شده ۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۲۵,۸۶۹ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افت داشته است.

بازارهای جهانی

تجارت نفت می‌گوید "در خصوص اوره، برخلاف مابقی نقاط دنیا، شاهد افزایش قیمت داخلی چین بودیم. کاهش سطح فعالیت، کاهش سطح موجودی انبارها و تقاضای مطلوب از عوامل بهبود قیمت بودند. پیشنهادات قیمتی بالای ۳۴۰ دلار FOB چین بود. واردکنندگان ترکیه‌ای اعلام کردند، قیمت پیشنهادی برای محموله‌های ایرانی تحویل ماه " می " بالاتر از ۲۹۰ دلار CFR ترکیه است. این در حالی است که هفته گذشته محموله‌ی ۲۵.۰۰۰ تنی به قیمت ۳۴۰ دلار CFR فروخته شده بود. انتشار تندر (مناقصه) هندی‌ها به دلیل افزایش همه‌گیری کرونا با تأخیر مواجه شده است. به گزارش رویترز به دلیل ترس از افزایش مبتلایان COVID-19 در هند، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت، زیرا تقاضای سوخت در سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان کاهش یافته است و سرمایه گذاران پیش از افزایش برنامه‌ریزی شده تولید اوپک + از ماه مه، شرایط جدیدی را پیش رو می‌بینند. هفته گذشته هر دو معیار نفت خام حدود ۱ درصد کاهش یافتند.

قیمت سنگ آهن به دنبال تقاضای بالای مواد اولیه قبل از تعطیلات هفته کارگر در چین و همزمان با کاهش ناچیز محدودیت‌های تولید در تانگشان، حدود ۶ دلار دیگر افزایش قیمت یافت. سنگ آهن ۶۲ درصد ۱۹۰ دلار و کنسانتره ۲۲۵ دلار قیمت خورد.

در هند، تولید کارخانه‌هایی که از طریق کوره قوس الکتریکی و کوره القایی تولید دارند به علت محدودیت‌های تأمین اکسیژن و دسترسی محدود به کارگران، متوقف شده یا حتی shut down گردیده‌اند اما از طرف دیگر تقاضای داخلی فولاد هند به علت شیوع بیماری کرونا کاهش یافته که باعث کاهش شدید قیمت محصولات نیمه نهایی و نهایی طویل در بیشتر مناطق گردیده است.

رشد سود تولید میلگرد و ورق گرم توسط فولادسازان چینی طی هفته‌های اخیر عامل رشد قیمت سنگ آهن در چین بوده و آنها را مجاب به پرداخت بیشتر برای استفاده حداکثری از حاشیه سود فعلی نموده است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 489722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.