خشونت خانگی صدرنشین گزارش‌های اورژانس اجتماعی اصفهان/افزایش ۲۷ درصدی کودک آزاری

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: بیشترین گزارش رسیده در سال ۹۹ شامل خشونت‌های خانگی بوده که از میان آنها همسرآزاری رشد فزاینده‌ای داشته و این در حالی است که کودک آزاری حدود ۲۷ درصد، سالمند آزاری ۲۰ درصد، سایر خشونت‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته است.

افسانه میرزائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال گذشته تقریباً ۲۳ هزار و ۵۵۲ تماس تلفنی با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی گرفته شد که این تماس‌ها از طرف همه گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی بوده است. اما در تماس‌ها چیزی که بیشتر نمایان بوده و اخیراً هم مقداری افزایش پیدا کرده بالا رفتن میزان خشونت‌ها، مخصوصاً موارد کودک آزاری و همسرآزاری و خشونت‌های خانگی است.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونا که از سال ۹۸ تاکنون ایجاد شده به دلیل قرنطینه مشکلاتی برای بازار اقتصادی ایجاد شد و بسیاری از مشاغل مانند گذشته فعالیت ندارند که این باعث افزایش اختلافات در سطح خانواده‌ها شده به همین دلایل تماس‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده و میزان خشونت‌ها هم افزایش یافته است.

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: عواملی که به خشونت‌های خانگی دامن می‌زند فقر اقتصادی، اعتیاد، فقر فرهنگی و عدم مهارت‌های لازم در افراد است همچنین کاهش آستانه تحمل مردم هم به نوعی خشونت را افزایش داده است، بالا بردن تاب‌آوری باعث مقاوم شدن افراد می‌شود و باعث می‌شود انسان‌ها در شرایط دشوار بتوانند به رشد بیش از پیش دست پیدا کنند.

خطوط ۱۴۸۰ و ۱۲۳ بهزیستی آماده مشاوره و مداخله در خشونت‌های خانگی

وی اظهار کرد: وجود مسئله تاب‌آوری در کاهش خشونت‌های خانگی تأثیر بسیاری دارد فعالیت همه دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌تواند برای تاب آوری در زندگی بسیار مهم باشد و نقش مشارکت افراد را بالا برد و امیدواریم که با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تورم و واکسینه شدن افراد جامعه تا حدی از سطح خشونت‌ها کاهش یابد.

میرزائیان اظهار کرد: مرکز اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مواردی چون کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، فرار از منزل و سایر خشونت‌ها فعال است و افراد می‌توانند با اورژانس اجتماعی در این موارد تماس بگیرند، وظیفه اورژانس اجتماعی مداخله در بحران است و کارشناسان به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی افراد تماس گیرنده هستند.

وی افزود: اورژانس اجتماعی با داشتن تیم‌های سیار و ون‌هایی تحت عنوان ۱۲۳ در سطح شهر فعال هستند و با وجود تیم تخصصی دارای روانشناس در موارد آسیب‌های اجتماعی بلافاصله به محل اعزام می‌شوند و در بحران‌ها مداخله می‌کنند. خط دیگری با شماره ۱۴۸۰ در سازمان بهزیستی در حال ارائه مشاوره است، افرادی که نیاز به خدمات مشاوره دارند و نمی‌توانند به صورت حضوری مراجعه کنند با خط ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند که ارائه خدمات این خط در خصوص ارتقای سطح سلامت و بهداشت روانی افراد جامعه و کاهش آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

بیشترین موارد گزارش شده به اورژانس اجتماعی در سال ۹۹

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص بیشترین موارد گزارش شده به اورژانس اجتماعی در سال گذشته، گفت: بیشترین گزارش رسیده در سال ۹۹ شامل خشونت‌های خانگی بوده که همسرآزاری رشد فزاینده‌ای داشته همچنین کودک آزاری حدود ۲۷ درصد، سالمند آزاری ۲۰ درصد، سایر خشونت‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته است که بیشترین میزان افزایش‌ها مربوط به همسرآزاری است.

وی در خصوص چگونگی مداخله در بحران‌ها اظهار کرد: اگر کارشناس تشخیص دهد فردی که تماس گرفته ممکن است امنیت جانی نداشته باشد همکاران سریعاً دستور قضائی می‌گیرند و اگر در ساعات اداری نباشد از قاضی کشیک دستور می‌گیرند و پس از گرفتن دستور فرد را از محل جدا می‌کنند و به پیگیری‌های مددکاری، روانشناسی و ارتباط با خانواده ادامه می‌دهند.

کد خبر 489683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    آمار رشد همسرازاری چرا در متن خبر نیست؟!!!!