استراتژی‌هایی برای کاهش تصادفات مرگبار در تایلند

تایلند یکی از کشورهای جهان با بیشترین نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات خیابانی است؛ گزارشات حاکی است که میزان تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای در این کشور به مراتب بیشتر از مرگ‌های کرونایی بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر روزه بسیاری از مردم جهان در غم از دست دادن عزیزان خود بر اثر سوانح خیابانی به سوگ می‌نشینند و تعداد زیادی نیز آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر را بر بدن و مال خود متحمل می‌شوند. نرخ این لطمه‌ها در بعضی از نقاط دنیا به مراتب بیشتر از سایر قسمت‌های جهان است و این رویداد تا حد زیادی به فرهنگ مردم و رانندگان در عبور و مرور بستگی دارد. به عنوان مثال، تایلند از جمله کشورهایی است که در آن مردم هر ساله به خصوص در ایام سال نو جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند. گزارشات حاکی است که نرخ مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای این کشور طی روزهای تعطیل و برگزاری جشن‌های مختلف به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و بسیاری از خانواده‌ها را عزادار می‌کند.

با وجود اینکه تا کنون دولت تایلند اقدامات زیادی را برای به حداقل رساندن تصادفات خیابانی اعمال کرده است اما همچنان این رویداد به طور چشمگیری در حال اتفاق است و به طور مرتب قربانی می‌گیرد. به عنوان مثال، روزهای آخر سال ۲۰۲۰ تایلند عنوان "هفت روز مرگبار" را از آن خود کرد چرا که طی تنها یک هفته، تعداد دو هزار و ۷۴۸ تصادف به ثبت رسید و ۳۱۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند. این آمار افزایش ۹ درصدی تصادفات و ۱۶ درصدی مرگ و میر ناشی از آن را نسبت به سال گذشته همین موقع نشان داد.

استراتژی‌هایی برای کاهش تصادفات مرگبار در تایلند

البته در گذشته، کشورهای بسیاری از جهان با مشکلاتی نظیر تصادفات تایلند دست و پنجه نرم کرده‌اند، با این حال با اتخاذ تدابیر صحیح توانسته‌اند نرخ این سوانح را به طور قابل توجهی کاهش دهند. در واقع، مقامات ارشد در چنین کشورهایی از طریق ترویج فرهنگ تردد ایمن و همچنین افزایش امنیت مسیرهای رفت و آمد توانسته‌اند هر ساله جان بسیاری از شهروندان خود را از سوانح خیابانی نجات دهند به عنوان مثال، در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، استراتژی‌های کارآمد دولت توانست طی کمتر از دو سال، نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات را به میزان ۳۲ درصد کاهش دهد بنابراین، دستیابی به تردد ایمن و کاهش تصادفات در تایلند نیز دور از ذهن نیست بلکه به عملکرد دولت و مردم بستگی دارد. در ادامه به شرح بعضی از رویکردهای کارآمدی که مقامات مسئول تایلند می‌توانند با همکاری مردم اعمال کنند تا به ایمن‌سازی جاده‌ها بپردازند اشاره می‌شود.

اول اینکه دولت باید ضمن استخدام مدیران کارآمد، سرمایه‌گذاری‌های لازم را در ایمن‌سازی خیابان‌ها و جاده‌ها انجام دهد تا از این طریق بتواند نرخ تصادفات و به تبع، مرگ‌های ناشی از آن را به حداقل برساند. گزارشات حاکی است که کمبود نیروهای مسئول در مدیریت تردد خیابان‌ها، عامل اصلی وقوع حوادث در آن‌ها به شمار می‌رود که باید مورد توجه مقامات ارشد قرار گیرد البته اخیراً نهادهای مختلف تایلند نظیر نیروهای امنیتی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر حمل و نقل، سلامت عمومی و مؤسسه ملی فوریت‌های پزشکی تلاش کرده‌اند با همکاری یکدیگر اقداماتی برای افزایش ایمنی خیابان‌های سراسر کشور انجام دهند و تبعات ناشی از این رویدادها را به حداقل برسانند.

استراتژی‌هایی برای کاهش تصادفات مرگبار در تایلند

دوم، دولت تایلند در سرمایه‌گذاری و استخدام نیروهای انسانی باید امنیت تمام مردم را بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار دهد و آن را به یک نگرش مشترک در میان شهروندان و مقامات خود تبدیل کند. به عنوان مثال، کشور سوئد پیشگام "رویکرد صفر" است و تا امروز کمترین نرخ مرگ‌های ناشی از سوانح خیابانی جهان را به خود اختصاص داده است. برنامه‌ریزان شهری در نقاط مختلف سوئد در طراحی‌های شهری خود، حفظ جان شهروندان را در اولویت قرار داده و همین امر باعث شده، زیرساخت‌هایی ایجاد شود که در آن مردم می‌توانند با امنیت خاطر تمام به تردد در داخل شهر بپردازند بنابراین، دولت تایلند نیز می‌تواند با تمرکز بر ایمنی شهروندان، زیرساخت‌های شهری را از امنیت کامل برخوردار کند که همین امر خود نقش مهمی در کاهش تصادفات خیابانی و مرگ‌های ناشی از آن ایفا خواهد کرد. از سوی دیگر، محدودیت سرعت در خیابان‌های سراسر کشور یا دست کم، در مسیرهایی که عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بیشتر به تردد می‌پردازند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استراتژی‌هایی برای کاهش تصادفات مرگبار در تایلند

کد خبر 489681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.