ارتباط بین دود دست دوم سیگار و سرطان دهان چیست؟

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که در معرض دود دست دوم قرار دارند، ۵۱ درصد بیشتر از دیگران به سرطان دهان مبتلا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سالانه ۴۴۷ هزار و ۷۵۱ نفر در سراسر جهان به سرطان دهان مبتلا می‌شوند و ۲۲۸ هزار و ۳۸۹ نفر آن‌ها جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند. سرطان‌های دهان شامل سرطان لب، سرطان حفره دهان و سرطان حلق می‌شود. عامل اصلی بروز این بیماری، استعمال دخانیات است.

نتایج مطالعات پیشین نشان داد که استنشاق دود دست دوم باعث بروز بیماری‌های مختلف مانند سرطان ریه می‌شود. با وجود اینکه استعمال دخانیات یکی از علل شناخته شده سرطان دهان است، اما تا پیش از این در این زمینه مطالعه‌ای نشده بود.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین دود دست دوم و سرطان دهان، مطالعه جدیدی انجام دادند و داده‌های سلامت ۶ هزار و ۹۷۷ فرد را ارزیابی کردند. سه هزار و ۴۵۲ نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه در معرض دود دست دوم قرار داشتند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد افرادی که در معرض دود دست دوم قرار داشتند، ۵۱ درصد بیشتر از دیگران به سرطان دهان مبتلا شدند. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان دهان در بین افرادی که به مدت ۱۰ یا ۱۵ سال در معرض دود دست دوم قرار داشتند دو برابر بیشتر از دیگران بود بنابراین پژوهشگران متوجه شدند که یک رابطه علت و معلولی بین استنشاق دود دست دوم سیگار و بروز سرطان دهان وجود دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Tobacco Control منتشر شده است.

کد خبر 489639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.