مصرف کدام غذاها باعث پیشگیری از کرونا می‌شود؟

پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب، خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به شیوع موج چهارم ویروس کرونا در ایران، نگرانی مردم در مورد خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ افزایش پیدا کرده است بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، علاوه بر این که فاصله اجتماعی خود را از دیگران حفظ کرده و اصول بهداشت فردی را رعایت کنیم، باید سیستم ایمنی بدن خود را نیز بهبود بخشیم. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی، به میزان قابل توجهی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در خصوص تأثیر رژیم غذایی بر روند بیماری کووید -۱۹ با مرجان منوچهری نائینی، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

تأثیر محدودیت‌های کرونایی بر الگوی غذایی افراد چیست؟

اعمال محدودیت‌های کرونایی و قرنطینه باعث شده است افراد زمان بیشتری را در منزل طی کرده و الگوی غذایی آنها به سمت مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین سوق پیدا کند. علاوه بر این محدودیت‌های اعمال شده در زمینه واردات و صادرات مواد غذایی باعث شده است دسترسی افراد به بعضی از مواد غذایی کاهش پیدا کند به همین دلیل آنها بیشتر مواد غذایی را مصرف می‌کنند که ارزش غذایی زیادی ندارد و شامل قندهای ساده، تنقلات کم ارزش، غذاهای آماده و فست فود می‌شود در نتیجه بدن دچار کمبود ریز مغذی‌ها یعنی مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌شود علاوه بر این کاهش میزان تحرک بدنی باعث می‌شود دریافت انرژی بدن، بیشتر از مصرف انرژی باشد. موارد ذکر شده باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و درنتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ می‌شود.

 مصرف کدام غذاها باعث پیشگیری از کرونا می‌شود؟

مصرف کدام مواد غذایی باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود؟

مصرف نمک زیاد باعث می‌شود عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان مختل شود به همین دلیل توصیه شده است افراد از مصرف تنقلات شور، کنسروها، نان پر نمک، غذاهای آماده و فست فود دوری کنند علاوه بر این مصرف زیاد شکر و فرآورده‌های غذایی دارای قند افزوده نیز باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن انسان ضعیف شود و خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ افزایش پیدا کند بنابراین بهتر است افراد میزان مصرف شکلات، شیرینی، انواع آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانند. چربی‌ها نیز باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود البته افراد باید به خاطر داشته باشند که می‌توانند روزانه به میزان کم از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون، روغن کانولا و سایر روغن‌های مایع گیاهی استفاده کنند. میزان مصرف غذاهای حاوی چربی‌های مضر مانند روغن‌های جامد گیاهی، کله پاچه، گوشت‌های پرچرب، فست فود، پنیر پیتزا یا دیگر پنیرهای چرب باید تا حد ممکن کاهش پیدا کند یا حذف شود.

 مصرف کدام غذاها باعث پیشگیری از کرونا می‌شود؟

کدام مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد؟

مصرف مواد غذایی غنی از آهن، روی، ویتامین A، ویتامین D، ید و سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کنند و مانع بروز بیماری کووید -۱۹ می‌شود. اغلب منابع حیوانی و گیاهی سرشار از آهن هستند البته میزان جذب آهن موجود در منابع حیوانی به طور چشمگیری بیشتر از منابع گیاهی است. افراد می‌توانند به منظور افزایش جذب آهن منابع گیاهی، سبزیجات را کنار حبوبات و غلات یا با مقدار کمی از انواع گوشت‌ها استفاده کنند تا جذب آهن مواد غذایی گیاهی آنها افزایش پیدا کند. هر ماده غذایی که حاوی آهن باشد روی نیز دارد. غلات سبوس‌دار مانند نان و ماکارونی می‌تواند روی بدن را تا حد زیادی تأمین کند. سبزیجات و میوه‌هایی با رنگ قرمز و نارنجی و سبزیجات با برگ سبز تیره، حاوی مقدار زیادی پیش ساز ویتامین A هستند. ویتامین D نیز در بعضی از مواد غذایی مانند تخم مرغ و لبنیات وجود دارد، اما از آنجایی که طبق تحقیقات ملی، افراد زیادی با کمبود ویتامین D مواجه هستند توصیه می‌شود تمامی افراد علاوه بر مصرف منابع غذایی این ویتامین، بر اساس دستورالعمل‌های کشوری مکمل آن را نیز دریافت کنند.

لبنیات پروبیوتیک نیز به بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. مصرف دو واحد لبنیات در روز می‌تواند تأمین کننده نیاز یک فرد بزرگسال باشد. توصیه شده است افراد لبنیات را به دلیل طبع سردی که دارند با مصلحات آن مصرف کنند. به عنوان مثال بهتر است افراد شیر را با خرما یا عسل مصرف کنند یا به ماست خود نعنا، پونه یا زنیان اضافه کنند علاوه بر این افزودن سیر، زنجبیل یا زردچوبه به غذا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن فرد تقویت شود، اما نباید افراد در مصرف این مواد غذایی زیاده‌روی کنند، زیرا ممکن است خوردن بیش از حد آن‌ها باعث بروز مشکلات سلامتی دیگری شود. مصرف مایعات به ویژه آب نیز به عنوان یک اصل بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ شناخته شده است.

کد خبر 489590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.