۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
اصفهان، هر روز بیشتر می‌میرد!

شهر که تشنه شد، دیگر تاب و تحمل آدم‌ها و ماشین‌ها و ساختمان‌ها را ندارد، پس می‌شکند و از دورن خالی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرونشست به معنی فروریزش یا نشست سطح زمین است که به علت‌های متفاوتی رخ می‌دهد. مهمترین عوامل آن، استفاده بی‌رویه از منابعی نظیر نفت و گاز و بهره برداری از منابع آبی زیرزمینی در نتیجه توسعه کشاورزی عنوان شده است. به نظر می‌رسد خشکسالی یک دهه اخیر و برداشت بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی، این پدیده را تشدید کرده است.

استان اصفهان که در منطقه مرکزی و اقلیم نیمه‌خشک و خشک کشور قرار دارد هم در چند سال اخیر با این چالش مواجه بوده است. به گفته کارشناسان، پدیده فرونشست در این استان بیشتر خود را در دشت مهیار، کاشان، حبیب‌آباد، سجزی، گلپایگان، داران، دامنه و مناطق شمال کلانشهر اصفهان نشان داده است.

گویا داستان زلزله خاموش استان اصفهان پایان خوشی ندارد. اما اصفهان شهری پر از بناهای تاریخی به جا مانده از دوره‌های گذشته است که هر کدام از این بناها علاوه بر ارزش معنوی و تاریخی، مهم‌ترین نقش را صنعت توریسم این شهر ایفا می‌کنند.

داستان اصفهان خوب شروع شد، با گذر زاینده رود از میان شهر و مادی جاری چرخاب و نیاصرم و با استواری سی و سه پل‌؛ اما به نظر می‌رسد سرانجام خوشی نداشته باشد، چراکه هر چه پیش رفتیم و بزرگ‌تر شدیم، شهر را کوچک‌تر کردیم. تکه‌های وجودش را کندیم، دشنه بی توجهی در تن آن فرو کردیم و جانش را گرفتیم؛ ما "آب" را از شهر گرفتیم.

در مناطقی از استان اصفهان به ویژه شمال آن، فرونشست به یک معضل عمده تبدیل شده است. به‌طوری که در مجاورت فرودگاه و حتی در حاشیه ورزشگاه نقش جهان شکاف‌های حاصل از فرونشست، روی زمین نمایان شده است.

در این سال‌ها قول‌هایی برای "اصلاح" این شرایط زده شده و گفتند زنده‌رود دوباره زنده و پرآب می‌شود، اما هیچ کدام عملی نشد و اصفهان، هر روز بیشتر می‌میرد.

خیلی وقت است که دهانه‌های سی و سه پل صدای آب را نشنیده؛ فراغ آب و پل، تراژدی دردناک مرگ پل را در پی دارد. البته مردم نیز این پایان را سرعت می‌بخشند. با روشن کردن آتش در دهانه‌های سی و سه پل و سست کردن پایه‌های آن و با به جا گذاشتن رد زخم "خاطره نویسی" بر تن بی آبش....

پرآب بودن زاینده رود یک نیاز است، چراکه باعث می‌شود سطح آب‌های تحت‌الارضی اصفهان پایین نرود و در نتیجه فرونشست، آثار تاریخی ارزشمند آن را تهدید نکند. حالا که آب از پل دریغ شده است، نباید اجازه داد که مردم آزادانه به دهانه‌های زیرین پل وارد شوند و به آن آسیب وارد کنند. بناهای تاریخی شهر، نیاز به حفاظت و مراقبت دارد.

کد خبر 489580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    تازه دو زاریتون افتاده!!!