۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
شهر منهای فراموش شدگان

درحالی‌که بخش قابل توجهی از جمعیت شهری شامل معلولان جسمی و حرکتی، سالمندان، بانوان باردار و… می‌شود، اما حق شهر از این قشر جامعه گرفته شده و این بخش از شهروندان امکانی برای استفاده از فضای شهری را ندارند.

به گزارش ایمنا، بحث مناسب‌سازی فضای شهری مدت‌هاست که در مدیریت شهری مطرح و در حال اجراست، البته در صورت مناسب‌سازی هم عموماً غیراصولی و غیرمناسب‌سازی است. گرچه این مشکل دارای یک معادله بسیار ساده با عنوان «اجرای قوانین» و «ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور» است، اما معمولاً این قوانین به شکل جامع و کامل اجرا نمی‌شود و سالیان متمادی بخش اعظمی از جامعه به جرگه فراموش‌شدگان شهری پیوسته‌اند.

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با «شهرگاه» در خصوص مناسب‌سازی فضاهای شهری برای بخش قابل توجهی از شهروندان که تاکنون به معنای واقعی این معضل برطرف نشده است، گفت: دسترس‌پذیر نبودن، مناسب‌سازی نشدن یا اصولی مناسب‌سازی نشدن معابر و اماکن برای افراد معلول، سالمندان و… موضوع دیرینه‌ای بوده و مهم آن است که یک ساختار نظام‌مند و یکپارچه در سطح کشور بر این امور نظارت ندارد و هر شهرداری به سلیقه خودش عمل می‌کند. مشروح گفتگو با او را که پیش‌تر در «پانزدهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

او با ابراز خرسندی از اینکه شهرداری تهران به این نتیجه رسیده که باید ستاد مناسب‌سازی شهرداری بر پروژه‌ها نظارت داشته باشد، افزود: ما شاهد اجرای پروژه‌هایی هستیم که هنوز استانداردی که ضوابط و مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب کرده را ندارد. درحالی‌که باید در کل کشور یک نظام قانون‌مند در این زمینه وجود داشته باشد.

مدیر کمپین معلولان ادامه داد: در حال حاضر شیوه‌نامه‌های متعدد ضوابط و قوانین مربوط به حمایت از معلولان وجود دارد که پس از مناسب‌سازی، باید اهل فن و متولی تدوین قوانین گواهی ارائه دهند البته مناسب‌سازی‌ها دارای مشکلاتی هم هستند. اخیراً در شهر تهران مناسب‌سازی‌ها اصولی نبوده و این انتقاد را از کمپین معلولان نپذیرفتند. / اشکال مفهومی / برای مثال پروژه استاد معین جنوبی با عجله افتتاح شد و دو هفته پس از افتتاح، شهرداری منطقه متوجه شد که استانداردهای لازم انجام نشده، بنابراین مجدداً کار را اجرا کردند اما باز هم این پروژه استاندارد لازم را ندارد.

مروتی با اشاره به اینکه در گام اول باید برای مناسب‌سازی فضاهای شهری یک پایلوت وجود داشته باشد، تأکید کرد: این پایلوت باید به عنوان یک نمونه اصولی از شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تائیدیه دریافت کند، پس از آن، همه پروژه‌ها بر اساس همان پایلوت و متریال انجام شود و در نهایت هم یک گواهی کلی برای هر پروژه از شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دریافت شود که متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

او با انتقاد از اینکه شهرداری بیشتر شهرها ناظرانی را استخدام می‌کند که دارای معلولیت هستند، اظهار کرد: معلولیت دلیل بر این نیست که یک فرد علم کافی برای مناسب‌سازی فضاهای شهری داشته باشد چرا که از یکسو، بسیاری از ناظران از استانداردها و ضوابط شهرسازی و معماری اطلاعی ندارند و اگر هم تخصص کافی داشته باشند، به دلیل تعارض منافع به‌وجود آمده، نمی‌توانند نسبت به پروژه‌ها واکنش انتقادی داشته باشند. از سوی دیگر، شوراهای شهرها هم نسبت به این مسئله منفعل هستند، درحالی‌که ناظران باید با شوراهای شهر تعامل کامل داشته، شوراها مستقیماً به شهرداری انتقاد کنند و پیگیر این مهم باشند.

مروتی بر این باور است که باید شورای عالی استان‌ها وارد عمل شود و همه شوراهای شهرها و روستاها را نسبت به مسائل مناسب‌سازی که مختص جمعیت کثیری از شهر مانند معلولان، سالمندان، معلولان موقت، بانوان باردار و… است را آگاه کند. بسیاری از اعضا شوراهای شهرها و روستا از ضوابط و قوانین موجود اطلاعی ندارند.

مدیر کمپین معلولان همچنین یادآور شد: شهرداری‌ها و دهداری‌ها باید وارد این مسائل شوند و گزارش عملکرد ارائه دهند؛ حتی شهرداری‌ها باید کلاس‌های آموزشی برای پیمانکاران و ناظران بگذارند و از شورای عالی شهرسازی و معماری و قوانین بالادستی تبعیت کنند.

او با اشاره به اینکه برخی از شهرداری‌ها قدیمی بودن شهرها را بهانه‌ای برای عدم مناسب‌سازی فضای شهری معرفی کرده‌اند، گفت: در این راستا سه بخش وجود دارد؛ اول معابری که قدیم ساخته شده، دوم معابری که در حال بازسازی است و سوم معابری که در آینده بازسازی می‌شود. در حال حاضر بحث ما بر روی دو بخش آخر است؛ بخصوص معابری که در حال حاضر در دست بازسازی است و باید بدون نقص انجام شود. پروژه‌هایی که اخیراً به‌خصوص از تاریخ اول مهر ۹۹ در دست احداث هستند، ملزم به رعایت قوانین مناسب‌سازی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خواهند بود.

کد خبر 489579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.