رئیس شورا: اراده شورای پنجم، پل ابوطالب مشهد را ساخت

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پل ابوطالب بر مبنای نیاز و خواست مردم بود که قبلاً در نهادهای بالادستی تصویب شده بود اما اراده اجرای آن در این دوره محقق شد و از همین دست می‌توان به چندین پروژه از جمله محورهای خلج، طرق و نماز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری امروز (دوشنبه) در یکصد و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به نهم اردیبهشت، روز شوراها، اظهار کرد: ۲۲ سال قبل با عزم و جرأت دولت اصلاحات یکی از حقوق معطل مانده مردم و تاکید شده در قانون اساسی محقق و حق مردم و جوامع محلی در تعیین و حاکمیت بر سرنوشت خود به خواست و اراده خودشان واگذار شد.

وی با بیان اینکه شوراها از جلوه‌های حقیقی مردم سالاری دینی تلقی می‌شوند، افزود: واگذاری اختیارات به شوراها به معنی قدرتمند شدن مردم است اما در سال‌های گذشته این مهم با مقاومت دولت‌ها و ادوار مجلس اتفاق نیفتاده هرچند با همین روند هم مدیریت شهری توانسته کارنامه قابل دفاعی ارائه کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت فعالیت‌های حوزه عمرانی شهر اگر در اختیار بخش دولتی بود دست کم دو تا سه سال طول می‌کشید چراکه بودجه‌های دولت سالانه است و بیشتر متمم‌ها و اصلاحیه‌ها برای مشکلات جاری در نظر گرفته شده، از سهم عمرانی برای امور جاری کاسته می‌شود.

حیدری با بیان اینکه در نظام شورایی در هر شرایط زمانی امکان ایجاد تسهیلات از طریق ارائه طرح‌های مختلف تأمین مالی برای پروژه‌های اجرایی شهر فراهم می‌شود، تصریح کرد: این سرعت عمل برای پویایی نظام شورایی یک ضرورت است و ضمن اینکه موضوع نظارت بر عملکرد شهرداری در قالب اختیارات شورا، یکی از وجوه برجسته نظام شورایی است.

وی گفت: اگر نظام شورایی نبود تا آن ظرفیت‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهد کاری از پیش نمی‌رفت و امروز همه امکانات از تأمین مالی، متمم و اصلاحیه‌ها به برکت وجود نظام شورایی است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: خدمات مدیریت شهری در این دوره خدماتی همه جانبه و در همه ابعاد بوده است و هرچند حوزه عمرانی به دلیل حجم عملیات بیشتر دیده شده و اقدامات و عملکرد مدیران شهری در ابعاد مالی و اقتصادی، محیط‌زیست، فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی و معماری کمتر به چشم آمده است.

حیدری افزود: در بحث حقوق شهروندی موضوع زیرساختی شهر همگان، اقدامات مرتبط با امور حاشیه شهر به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی نشده است و در حالی که عملکرد و فعالیت‌های انجام شده در این دوره در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه محیط زیست کاملاً بنیادی و اساسی است.

حیدری خاطرنشان کرد: آنچه سبب افتخار است مطالبات مردم در قالب این فعالیت‌ها پاسخ داده شده بسیاری از پروژه‌ها در پاسخ به مطالبات طولانی مدت شهروندان اجرا شده بود؛ پل ابوطالب بر مبنای نیاز و خواست مردم بود که قبلاً در نهادهای بالادستی تصویب شده بود اما اراده اجرای آن در این دوره محقق شد و از همین دست می‌توان به چندین پروژه از جمله محورهای خلج، طرق و نماز اشاره کرد.

حیدری با اشاره به ۷ اردیبهشت که بنام روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده، اضافه کرد: موضوع حمل و نقل نیاز ضروری در زندگی شهری است به ویژه حمل و نقل پاک و در دسترس از اهداف توسعه شهرها به شمار می‌رود و در شورای پنجم توجه به این مقوله توجه ویژه داشتیم و در موضوع حمل و نقل ریلی و هم در حوزه حمل نقل پیاده محور اقدامات درخشانی انجام شده است که تأمین شرایط حمل و نقل روان و کم خطر و تسهیل دسترسی ترافیکی نیز در این دوره در اولویت‌های کار قرار داشت.

وی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه رمضان، ادامه داد: این روز مصادف است با روز ملی تکریم خیرین نیز بوده است، خیرین که نقش ویژه‌ای حمایت از اقشار محروم داشته‌اند در ابعاد مختلف آموزش و بهداشت و فرهنگی و امور اجتماعی برای آسیب‌دیدگان اقدامات چشمگیری ارائه کرده‌اند و خیرین بزرگوار همیشه در حوزه‌هایی وارد شده‌اند که بر اساس آموزه‌های دینی و اجتماعی بر ما تکلیف شده و اگر حمایت و همراهی ایشان نبود، قطعاً دولت از پس مشکلات برنمی‌آمد.

وی اضافه کرد: در این دوره شورا نیز نهاد خیرین شهریار به عنوان میراث ماندگار شورای پنجم به نحوی که مدیریت آن را خود خیرین بر عهده دارند تشکیل و فعال شده است و دستورالعمل‌های لازم است موضوع نیز در حال تدوین است تا خیرین که برگزیدگان خداوند تلقی می‌شوند به عرصه خدمات مدیریت شهری ورود کنند.

کد خبر 489485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.