۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
فرهنگی بودن، شاخصه مهم توسعه سنندج

عضو شورای شهر سنندج گفت: اگر بخواهیم گامی نسبتاً مهم در راستای توسعه شهر و استان بر داریم باید شاخصه مهم و تأثیر گذار فرهنگی بودن را از سایر عوامل و شاخص‌ها پر رنگ تر جلوه دهیم

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلال شریعتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"جهان امروز جهان توسعه گراست چه آنانی که روند توسعه را صدها سال پیش آغاز کرده‌اند و چه جوامع یا کشورهای که در حال توسعه هستند البته در دنیای پیشرفته امروزی نمی‌توان برای توسعه حد و مرزی قائل شد ولی بلااستثنا تمامی جوامع از توسعه پایدار دم می‌زنند که امکان رشد و تعالی هرچه بیشتر را برای خود فراهم کنند و آن را توسعه‌ای تعریف می‌کنند که ضمن تأمین تمامی نیازها مادی و معنوی جامعه خلل و آسیبی به نیاز نسل‌های آینده وارد نشود.

هر جامعه‌ای با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، طبیعی و جغرافیایی که دارد دارای مزیت‌های خاصی برای توسعه می‌باشد که در صورت شناسایی آن مزیت با برنامه‌ریزی سنجیده، علمی, منظم و دقیق آن مزیت می‌توان زمینه رشد و بالندگی آن جامعه را فراهم کرد.

در حال حاضر آنچه را که اجماع نظر بسیاری از محققین و صاحبنظران در مورد استان کردستان است و توافق نظر وجود دارد فرهنگی بودن استان است لاجرم ما هم اگر بخواهیم گامی نسبتاً مهم در راستای توسعه شهر و استان بر داریم این شاخصه مهم و تأثیر گذار را باید از سایر عوامل و شاخص‌ها پر رنگ تر جلوه دهیم و لذا می‌باید به هر دلیل و بهانه‌ای سعی در معرفی کردن استان کردستان و سنندج به عنوان مرکز استان و توانمندی‌های فرهنگی و طبیعی و میراث و تمدن باستانی این خطه ارزشمند کنیم، فعالیت‌های خوب فرهنگی همچون برگزاری کنگره مشاهیر کرد، برگزاری جشنواره اقوام، برگزاری مراسم‌های نوروزی، برگزاری جشنواره هزار دف، اقدام در به ثبت رساندن سنندج در یونسکو به نام شهر خلاق موسیقی و …و در این میان نامگذاری روزی به نام روز سنه در تقویم محلی که جا دارد از همه کسانی، اداره‌ها و سازمان‌هایی که در انجام و اجرای چنین برنامه‌هایی ایفای نقش کردند تقدیر و تشکر نمایم. این اقدامات البته با حمایت و تلاش اصحاب رسانه در پوشش رسانه‌ای قوی و گسترده می‌تواند زمینه ساز توسعه فرهنگی و رشد اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار باشد.

می‌توان اهداف نامگذاری روز سنه در دو مورد زیر خلاصه کرد.

بهانه‌ای برای برگزاری جشن و سرور و شادی و ایجاد نشاط اجتماعی در شهروندان که طبیعتاً همبستگی اجتماعی و تعلق خاطر و احساس مسئولیت شهروندان به همدیگر و شهر را به دنبال دارد آن‌هم در روزی که با سایر اعیاد و مراسم‌های ملی و مذهبی و طبیعی دیگر تداخل ندارد و روز خاص سنندج است.

اما هدف اصلی و مهم‌تر، تشدید حس کنجکاوی و تفکر و تعقل بیشتر در مورد گذشته، حال و آینده شهر بین آحاد مردم، اساتید، صاحبنظران، فرهیختگان، فعالان مدنی، مدیران و دست‌اندرکاران شهری است که می‌بایست با جدیت و اهتمام بیشتر در تاریخ و پیشینه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی گام بردارند و دلایل کامیابی‌ها و ناکامی‌ها، پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها، فرازها و فرودها را استخراج و تجزیه و تحلیل نموده و از آنها درس و تجربه‌ای برای آینده‌ای بهتر ترسیم و ارائه دهند با این دید که گذشته علتی برای امروز و امروز علتی برای آینده خواهد بود.

بنابراین انتظار است تمامی افرادی که به این آب و خاک و سرزمین علاقه دارند در حد توان خود با قلمی یا قدمی برای شناساندن نام و و آوازه شهرمان و تاریخ و میراث فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی و ظرفیت‌های شهر به جهانیان تلاش نمایند تا جایی که هر گردشگری در اقسا نقاط دنیا این نام را شنیده و تصویری خوشایند در ذهن ایجاد کرده باشند و مشتاق دیدن و بهره گرفتن از زیبایی‌ها و فرهنگ و … شهر گردند.

و اما عامل دیگری که برای گام برداشتن در مسیر توسعه بسیار مهم است توسعه زیرساخت‌های شهری همچون توسعه راه‌ها، افزایش پروازها، افزایش امکانات رفاهی، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، توسعه مبلمان شهری توسعه فرهنگسراها و تالارهای فرهنگی و مراکز تفریحی و جاذبه‌های توریستی است و انجام این رسالت مهم و تأثیر گذار بر دوش دولتمردان و مدیران محلی است که با عزمی جزم و جدیت پیگیر جبران عقب ماندگی‌های چندین دهه غفلت و ناعدالتی گذشتگان باشند، و چاره اندیشی نموده و التیام بخشند.

کوتاه سخن عرض کنم که هدف اصلی از ارائه هر اقدام و خدماتی در هر محل و منطقه ایجاد محیطی امن و آرام برای ساکنان آن محل و منطقه است. امیدوارم که یک روز به نام سنه در تقویم محلی هر ساله تلنگری شود که بیشتر به خود آییم اهدافمان را برای آینده شهر و مردم به روز کنیم برنامه و استراتژی در دست اقدام را با توجه به پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی آپدیت نمایم، احساس علاقه، مسئولیت و تلاش برای شهر در شهروندان را نهادینه نمائیم، و نهایتاً با ایجاد انسجام اجتماعی، وحدت و همدلی باعث می‌شویم شهر روی ریل توسعه قرار گیرد. با آرزوی اینک در آینده شاهد شهری توسعه یافته، پویا، خلاق، هوشمند، و دوستدار صلح و امنیت و محیط زیست با مردمانی با نشاط و مهربان، و علاقمند به شهر و فرهنگ خود باشیم.

گفتنی است ۶ اردیبهشت روز سنه بر مبنای دستور شاه صفی‌الدین صفوی به سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۱۶ هجری شمسی برای بنیان گذاری شهر جدید سنندج و انتقال مرکز حکومتی به آن می‌باشد."

کد خبر 489478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.