تبدیل استادیوم ورزشی متروکه به پارک در ترکیه

اغلب شهرهای جهان از فضاهایی برخوردار هستند که کمترین استفاده را برای ساکنان دارند و حتی در بسیاری از موارد به مکان‌هایی مرده تبدیل شده‌اند، استفاده دوباره از این فضاها می‌تواند چالش‌های پیش روی افزایش شهرنشینی را به حداقل برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات حاکی است که جمعیت شهرنشینی به طور باور نکردنی در حال افزایش است به طوری که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰، حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت پیدا کنند. بدیهی است که مقامات شهری از هم‌اینک باید برای توسعه شهرها بکوشند تا بیشترین سازگاری را بین فضاها و افزایش جمعیت به وجود آورند. امروزه در اغلب شهرهای جهان، ساختمان‌ها و فضاهایی به چشم می‌خورد که برای دهه‌های متمادی بدون استفاده باقی مانده و حتی در بسیاری از موارد به خرابه‌هایی تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر، در اثر توسعه اغلب شهرهای جهان، آسمانخراش‌های بتنی جای پارک‌ها را گرفته و دسترسی شهرنشینان به فضاهای سبز را به حداقل رسانده‌اند.

بدیهی است که استفاده دوباره از این مکان‌های مرده می‌تواند چالش کمبود فضا در اغلب شهرها را حل کند و یک بار دیگر، در دنیای ماشینی امروزی، انسان و طبیعت را با هم پیوند دهد.

تبدیل یک استادیوم ورزشی متروکه به پارکی زیبا در ترکیه

انتاکیه، مرکز استان ختای در ترکیه، میزبان یک استادیوم ورزشی بسیار بزرگ است که ساکنان شهر به مدت چندین دهه، هیچ بهره‌ای از آن نگرفته‌اند. با این حال، گروهی از معماران شهر با کسب اجازه از مقامات شهر و حمایت مالی شهردار تصمیم گرفته‌اند از این فضای مرده برای ساخت پارکی سبز بهره گیرند که یک مرکز فرهنگی را نیز در زیر خود جای داده است. این پارک جدید که "بال‌های سبز انتاکیه" نام خواهد گرفت در فضایی مثلثی محصور خواهد شد و با طراحی خاص خود، فضای سبز را از محیط شلوغ و پر هرج و مرج شهر جدا خواهد کرد.

تبدیل یک استادیوم ورزشی متروکه به پارکی زیبا در ترکیه

بد نیست بدانید که باشگاه ورزشی از سطحی شیب‌دار برخوردار بوده و همین امر امکان تماشای شهر را برای کاربران، از قسمت‌های بالایی فضای سبز فراهم می‌آورد. در بخش زیرین سطح شیب‌دار نیز ساختمانی احداث خواهد شد که یک مرکز فرهنگی، موزه و کتابخانه را در خود جای می‌دهد. پوشش سبز پارک، مسئولیت خنک‌سازی ساختمان فرهنگی زیرین را بر عهده دارد و پنل‌های خورشیدی نصب شده بر دیوار آن، انرژی مورد نیاز ساختمان را تأمین خواهد کرد.

تبدیل یک استادیوم ورزشی متروکه به پارکی زیبا در ترکیه


 

کد خبر 489473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.