تفاهم‌نامه گردشگری؛ سرآغاز راه شکوفایی فرهنگ شهر

سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی اصفهان همزمان با هفته فرهنگی اصفهان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایمنا، این تفاهم‌نامه سه ساله برای همکاری‌های مشترک و استفاده از پتانسیل‌های طرفین در پیشبرد اهداف توسعه‌ای در تمام زمینه‌های گردشگری، شهری، ملی و بین‌المللی به امضا رسید. همکاری مشترک در زمینه طراحی و اجرای پروژه‌های گردشگری مختلف نظیر گردشگری ورزشی، گردشگری خلاق، اصفهان‌شناسی، گردشگری فرهنگی، مردم‌شناسی حسی، میراث ناملموس و سایر زمینه‌های گردشگری در سطوح استانی، کشوری و بین‌المللی و همکاری مشترک در برگزاری گردهمایی‌ها، همایش‌های علمی، سمپوزیم‌ها، و بینا رها و سمینارهای داخلی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری از جمله مفاد این تفاهم‌نامه ۱۲ بندی است.

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در نشست امضای این تفاهم‌نامه شهرداری را نهادی اجتماعی و توان‌افزا دانست که باید به گردشگری توجه ویژه‌ای داشته و بسترهای توان‌افزایی در حوزه گردشگری را فراهم کند.

محمد عیدی اظهار کرد: امکان ندارد به توسعه فرهنگی کشور بیندیشیم، اما به توسعه گردشگری فکر نکنیم. معتقدیم برای کاهش مهاجرت به کلانشهر اصفهان باید سطح دید خود را از افق جغرافیای تعریف‌شدهِ حقوقی کلانشهر اصفهان گسترش دهیم و بر گردشگری پیرامون انگشت تأکید بگذاریم، به این معنا که اگر حال گردشگری شهرستان‌های استان و این خطه پهناور فرهنگی خوب شود، کانون‌های فرهنگ‌خیز که هرکدام عرضه‌کننده تکثر در عین وحدت هستند، می‌توانند از نظر اقتصاد گردشگری تقویت شوند.

وی اقتصاد گردشگری و فرهنگ را اقتصادی پاک و سبز دانست و ادامه داد: با تقویت گردشگری در جای‌جای استان، انگیزه‌های مهاجرت به مرکز استان کمتر شده و پدیده‌هایی مانند حاشیه‌نشینی هم به مراتب کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، در گردشگری پایدار حق داریم از امکانات گردشگری به نفع جامعه امروز بهره ببریم، اما با این شرط که نسل‌های پس از ما نیز در این حق با ما اشتراک دارند و نباید همه چیز را فدا کنیم.

به گفته معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اگر گردشگری را به صورت پایدار گسترش دهیم از دل آن، گردشگری خلاق می‌روید و گردشگری خلاق وقتی توسعه می‌یابد که شهرها هویت و ریشه‌های خود را حفظ کنند.

عیدی تصریح کرد: توسعه گردشگری خلاق به حوزه شهرسازی کمک می‌کند تا شهر را بر پایه ریشه‌های آن برویاند و اگر گردشگری رشد کند توسعه شهر بهتر اتفاق می‌افتد. می‌توانیم به توسعه برسیم اما توسعه فرهنگی داشته باشیم نه الزاماً فرهنگ توسعه. معمار کبیر انقلاب نیز به صورت مکرر تأکید داشته‌اند که مبنای انقلاب ما فرهنگی است و در اسناد بالادستی نیز چنین تأکیدی وجود دارد.

وی اضافه کرد: زمانی که گردشگران به اصفهان بیایند گویی جهانی را در شهر اصفهان متمرکز کرده‌ایم، چراکه هویت تاریخی شهر اصفهان بر محمل فرآیند و فرهنگ گفت‌وگویی است. حاصل فرهنگ گفت‌وگویی که در زمان سلاجقه و صفویان ایجاد شده رشد خلاقیت فرهنگی بوده است. البته به گمان من یک اصفهانی حتی اگر در این دو عهد از شهر خودش خارج نمی‌شد، جهان‌دیده بود چون از تمام دستاوردهای جهان در این شهر استفاده می‌کرد و گردشگرانی که به اصفهان می‌آمدند در مهمان‌خانه ایران احساس غربت نمی‌کردند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: برای اینکه ما نیز بتوانیم روایت خود از شهر را در تاریخ ثبت کنیم، نیاز داریم موانع توسعه گردشگری اصفهان را با آغوش باز رفع کنیم و اجازه دهیم گفت‌وگوی میزبان و مهمان در فرایندی طبیعی و در محملی مدنی موجب شکوفایی شهر اصفهان شود و جهان‌شهری که در خاطره ما وجود دارد را بازتولید کنیم. بنابراین امیدوارم این تفاهم‌نامه که به نوعی دست نیاز ما به سوی حوزه‌ای مدنی است، با هم‌افزایی ظرفیت‌های دو بخش، سمفونی فاخری درباره گردشگری ایجاد و این تفاهم‌نامه سرآغاز راهی باشد که به شکوفایی فرهنگ شهر کمک کند.

عیدی خاطرنشان کرد: درخواست ما از انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های مسافرت هوایی این است که پل ارتباطی اصفهان با جهانی باشد که در رصد شهرداری قرار نگرفته، البته منظور از اصفهان جغرافیای فرهنگی اصفهان است که بستری بسیار گسترده است.

توسعه گردشگری اولویت بسیاری از کشورهای جهان

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه مدت زیادی بود که تمایل داشتیم تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری اصفهان منعقد کنیم، اظهار کرد: برای نخستین بار است که تفاهم‌نامه‌ای در این سطح میان ما و شهرداری منعقد می‌شود.

سید محسن روناسی ادامه داد: متأسفانه تا امروز نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌های شهر اصفهان در زمینه گردشگری استفاده کنیم، چراکه در این زمینه به صورت جزیره‌ای و پراکنده عمل شده است. امیدوارم با امضای این تفاهم‌نامه و ریشه‌کن شدن بیماری کرونا که متأسفانه آسیب زیادی به صنعت و صنف ما زده است شاهد بهبود شرایط باشیم و پس از پشت سر گذاشتن این شرایط، این خسارات جبران شود. اولویت بسیاری از کشورهای جهان توسعه گردشگری است، اما متأسفانه ما از این موضوع غافل شده‌ایم که امیدوارم شهرداری اصفهان با ظرفیت‌هایی که دارد در کنار ۴۱۷ دفتر و شرکت مسافرتی در استان بتوانند در حوزه توسعه گردشگری گام‌های مؤثری بردارند.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نیز با اشاره به نقش تسهیل‌گری شهرداری اصفهان در حوزه گردشگری، گفت: شهرداری اصفهان همواره تلاش کرده با بخش‌های گوناگونی که در زمینه گردشگری فعالیت دارند به تفاهماتی برسد که سود آن به شهر و شهروندان اصفهانی و در نهایت به کشور برسد.

کد خبر 489454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.