استقبال شهرداری‌های کشور از تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

معاون عمران و توسعه امور شهری وروستایی وزیر کشور با اشاره به استقبال شهرداری‌های کشور از تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر گفت: تبدیل شهرها به زیست‌بوم توسعه کارآفرینی فرهنگ می تواند گامی ارزشمند در تحقق اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مهدی جمالی نژاد در آئین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با اشاره به سیر روند افزایش شهر نشینی در جهان و ایران گفت: در سال ۲۰۰۸ جمعیت شهری دنیا از مرز ۵۰ درصد عبور کرد و سازمان ملل متحد آن سال را سال شهرنشینی نامید همچنین طی ۶۰ سال گذشته روند شهرنشینی و روستانشینی در ایران یک الگوی ضربدری را نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ روندی صعودی داشته و طی نیم‌قرن گذشته جمعیت شهری حدود ۱۰ برابر شده در حالی‌که جمعیت روستایی ۶/۱ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در تعریف جمعیت شهری ایران، بیشترین تمرکز بر تعداد جمعیت است در حالی که باید بر اساس استانداردهای جهانی به زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی، فرهنگی، بهداشتی، سکونت‌گاهی و … توجه کرد، افزود: پایش آمارها و اطلاعات بیان‌گر اهمیت و ضرورت پرداختن به مقوله ارتقا و بهبود حکمرانی شهری و استفاده مفید از ظرفیت مشارکت شهروندی در رفع مسائل و معضلات شهری است که الگوهایی مانند شهرهای خلاق، فرصتی برای پرداختن به این موضوعات از دیدگاهی متفاوت و یافتن راه‌حل‌های بدیع است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: شهر خلاق با تغییر رویکردهای سنتی، بسته و سلطه‌طلبانه به شهر و مدیریت شهری، بستر را برای حل معضلات و مسائل شهری به‌صورت خلاقانه و با تفکر جمعیِ صاحبان اصلی شهر (شهروندان و صاحبان مشاغل) در کنار مدیران‌شهری فراهم و مسیر ارتقای کیفیت زندگی شهری را در سایه افزایش میزان زیست‌پذیری شهر هموار می‌کند.

وی با بیان اینکه شهر خلاق محیطی پویا برای یادگیری فرهنگی، شکوفایی خلاقیت‌های هنری، نوآوری‌های علمی و تکنولوژیک در دینامیک شهرها و صدای رسای فرهنگ‌های رو به رشد است، تاکید کرد: در چنین محیطی، فضایی جذاب برای کار و زندگی شهروندان، به ویژه نسل جوان، حضور گردشگران، جذب بنگاه‌های مختلف اقتصادی نوظهور از جمله خوشه‌ها و مراکز تحقیقاتی به ویژه در زمینه فناوری برتر، است.

جمالی نژاد با بیان اینکه شهرهای خلاق بر تولید فرهنگی متمرکزند و در این شهرها تولید کالاها و خدمات فرهنگی مرکز خلاقیت محسوب می‌شوند، گفت: مردم، بنگاه‌های اقتصادی، فضاها، پیوندها و چشم‌انداز پنج رکن اصلی شهرهای خلاق هستند که توجه به این ارکان برای ایجاد و توسعه شهرهای خلاق در آینده حیاتی است.

وی تصریح کرد: تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حرکتی در راستای شناسایی و پیمایش ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی، هنری و طبیعی مناطق مختلف کشور و فعال کردن هسته‌ها و خوشه‌های خلاقیت در شهرهای ایران برای تقویت ظرفیت‌های اجتماعی حوزه فرهنگ و هنر و استفاده از ظرفیت بومی است.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: فعالیت فرهنگی در شهر مکمل فعالیت‌های عمرانی و خدماتی است و بخش مهمی از اهداف شهرداری‌ها، در سایه مشارکت شهروندان محقق خواهد شد که این امر اهمیت پرداختن به فرهنگ‌شهری را بیش از بیش آشکار می‌کنند.

وی اضافه کرد: تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، تجربه موفقی در هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای توسعه صنایع و اقتصاد فرهنگی شهرها است که خوشبختانه مورد استقبال شهرداری‌های کشور نیز قرار گرفته است.

جمالی نژاد ادامه داد: توجه به توسعه صنایع خلاق فرهنگی و تبدیل شهرها به زیست‌بوم توسعه کارآفرینی فرهنگی می‌تواند گامی ارزشمند در تحقق اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.

وی همچنین با اشاره به وجود آداب و رسوم و سنت‌های دیرین فرهنگی و هنری در مناطق روستایی کشورمان گفت: در روستاها نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناسبی در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آماده همکاری در زمینه تشکیل شبکه روستاهای خلاق فرهنگ و هنر می‌باشد.

به گزارش ایمنا، در این مراسم شهرهای برگزیده طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در حوزه‌های ۹ گانه موسیقی، ادبیات، مد و لباس، سینما، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، صنایع دستی، چاپ و بسته بندی، رسانه و مطبوعات معرفی شدند.

کد خبر 489450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.