حال و روز حمل‌ونقل عمومی اصفهان در شورای پنجم

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اقدامات شورای پنجم در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر را تشریح کرد.

امیراحمد زندآور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعیت شهرها در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است و در دهه‌های گذشته شاهد افزایش تردد و استفاده زیاد مردم از خودروهای شخصی بوده‌ایم بدین سبب یکی از حوزه‌های مهم، پر اثر و پر دغدغه در این دوره شورای شهر اصفهان توسعه حمل و نقل عمومی بود.

وی ادامه داد: کلانشهر اصفهان امکانات، تجهیزات و ضرورت‌هایی را برای پنج میلیون نفر نیاز دارد زیرا این شهر در مرکز استان قرار داشته و باید علاوه بر حدود دو میلیون نفر جمعیت ثابتی که در آن حضور دارند به سایرین که از شهرهای دیگر استان به این شهر رفت و آمد دارند خدمت‌رسانی کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به جمعیت کنونی کلانشهر اصفهان امکانات حمل و نقل عمومی ما نیازها را برطرف نمی‌کند. در بعضی از حوزه‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوسرانی بسیار خوب ظاهر شدیم و توانستیم اتوبوس‌های جدید را خریداری کنیم اما در مترو هنوز مشکلاتی وجود دارد و شاهد نواقصی در این حوزه هستیم. در سازمان تاکسیرانی نیز خوب عمل کرده‌ایم و در حال حاضر تعداد تاکسی‌های شهر به گونه‌ای است که نیاز شهروندان را رفع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات در این خصوص با توجه به برنامه راهبردی ۱۴۰۵ انجام می‌شود و به برنامه منظم دست پیدا کرده‌ایم؛ تمامی برنامه‌های حوزه حمل و نقل بر اساس موضوعات اصلی و فرعی و طبق اصول برنامه‌ریزی‌های مدون که شهرداری تنظیم کرده است پیش می‌رود که این موضوع نشان دهنده نگاه‌های علمی در حوزه حمل و نقل است.

زندآور با بیان اینکه در دوره پنجم شورا گاهاً حدود ۵۰ درصد از بودجه سالانه شهرداری اصفهان به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته، افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان علاوه بر یک خط مترو شامل یک هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۵ هزار تاکسی می‌شود و در کنار آن، در حوزه حمل و نقل بار نیز یک مجموعه بزرگ فعال است که نزدیک به ۷۰ هزار وسیله نقلیه مانند تریلی، کامیون و وانت‌بار را در خود جای داده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سال جاری حدود ۴۰ درصد از بودجه شهرداری در حوزه حمل و نقل هزینه خواهد شد که شامل خرید اتوبوس، رام قطار و عملیات حفاری مترو است، اظهار کرد: حمل و نقل در موضوعات گردشگری نیز بسیار مؤثر است بنابراین باید به ارتقای آن توجه داشته باشیم تا اصفهان بتواند سطح رقابت خود با سایر شهرهای گردشگر پذیر جهان را حفظ کند.

زندآور ادامه داد: در طول سال‌های گذشته و قبل از انقلاب اسلامی مطالعاتی در حوزه حمل و نقلی اصفهان انجام شده بود تا اینکه در دوره پنجم شورای شهر قرارداد مطالعات جامع حمل و نقل بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل و نقل شورا جلسات خود را در دوره پنجم به‌طور منظم برگزار کرده است و می‌توان ادعا کرد که فعالیت‌های این کمیسیون بسیار چشمگیر بوده است زیرا فعالیت‌ها از نظر بودجه، تعداد لوایح و طرح‌ها نسبت به دوره‌های گذشته افزایش زیادی داشته است.

هزینه‌های سنگین احداث مترو برای اصفهان

وی با بیان اینکه جبران کمبودهایی که در متروی خط یک اصفهان وجود دارد نیازمند هزینه‌های سنگین است، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی انجام این کار برای ما سخت شده است. حوزه حمل و نقل شورای شهر به همراه کمک‌های مدیریت شهری تلاش می‌کند تا موضوعات حمل و نقل شهری را به سرانجام برساند که در چهار سال گذشته شاهد این اتفاقات بوده‌ایم و از نظر من باید کارهای این دوره با گذشته مقایسه شود تا اقدامات انجام شده بیش از این به چشم بیاید.

زندآور اضافه کرد: افتخار داشتیم در این دوره خط یک مترو را به ثمر برسانیم تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند، در پروژه خط دو مترو شاهد فعالیت‌های بسیار خوبی هستیم و از ۲۴ ایستگاه موجود ۱۶ ایستگاه در دست اقدام و ساخت است و در بخش حفاری و ایجاد تونل در وضعیت خوبی قرار دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اعتمادی که در بین مردم به وجود آمد باعث شد مدیریت شهری با نهایت تلاش احداث خط دو مترو را پیش ببرد و اکنون شاهد طی شدن این مسیر هستیم که روند بسیار خوبی دارد و امیدوارم دوره ششم شورای شهر نیز، ایجاد مترو و توسعه آن را با همین شدت پیش ببرد و توقفی ایجاد نشود زیرا این توقف در سال‌های گذشته برای شهر اصفهان در جهات مختلف ضرر و زیان‌های مالی، خدماتی و دسترسی ایجاد کرد.

وی افزود: تصویب ردیف‌های بودجه، اخذ درآمد از طریق انتشار اوراق اسلامی جهت تأمین منابع مالی برای تکمیل خط دو و انجام مطالعات خط سه دیگر اقدامات برای توسعه مترو بوده است.

عمر ناوگان اتوبوسرانی تا ۷ سال کاهش یافت

زندآور افزود: در دوره پنجم شورا توانستیم در بخش اتوبوسرانی در چند مرحله اتوبوس خریداری کنیم و مابقی دستگاه‌ها در پایان این دوره، وارد خط خواهند شد و در چند مرحله در طول این سال‌ها توانسته‌ایم ۱۵۰ اتوبوس جدید را وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر کرده و اتوبوس‌های فرسوده را کنیم که با این کار عمر ناوگان کاهش یافت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به هدف بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده، اضافه کرد: اکنون برای ۶۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بازسازی بسته شده و اگر با همین روند پیش برویم تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ درصد از اتوبوس‌ها بازسازی شده و با این بازسازی‌ها عمر این ناوگان‌ها به نزدیک هفت سال می‌رسد.

وی ادامه داد: مهمترین اقدامات در سازمان اتوبوسرانی وارد کردن اتوبوس‌های جدید، نوسازی اتوبوس‌ها و استفاده از اوراق مشارکت اسلامی بوده است و به ساماندهی اتوبوس‌های بخش خصوصی توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.

رضایتمندی رانندگان تاکسی از مدیریت شهری

زندآور اظهار کرد: در توجه به مسائل فرهنگی رانندگان تاکسی، فعالیت‌های خوبی داشتیم و توانستیم فرهنگ‌سازی‌هایی را در حوزه تاکسیرانی انجام دهیم، رضایت تاکسیرانان در این دوره چشمگیر بوده و اعتمادسازی و احترام متقابل به رانندگان نیز از اقدامات دوره پنجم شورای شهر است همچنین بسته‌های تشویقی را در اختیار رانندگان قرار دادیم که با رضایت آنها رو به رو شد و در زمینه آموزشی و رفاهی نیز اتفاقات خوبی افتاد.

وی تصریح کرد: رانندگان تاکسی به عنوان سفیران فرهنگ‌سازی میان مردم انتخاب شدند که در این زمینه شاهد فعالیت‌های خوبی بودیم و اکنون نیز در حال پیگیری است. برنامه‌ریزی کرده‌ایم یک هزار دستگاه تاکسی جدید، وارد شهر اصفهان بکنیم که به احتمال زیاد تا چهار ماه اول امسال ۵۰۰ دستگاه تاکسی وارد شهر خواهد شد؛ رانندگان می‌توانند تاکسی‌های فرسوده خود را تحویل بدهند و از خدمات و وام ۵۰ میلیون تومانی که شهرداری برای آنها در نظر گرفته است استفاده کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در اواخر سال گذشته حدود ۳۰۰ تاکسی جدید وارد شهر اصفهان شد و سعی داریم تا چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ این عدد را به ۵۰۰ دستگاه افزایش دهیم، امیدوارم تا پایان سال بتوانیم یک هزار دستگاه تاکسی جدید را وارد کنیم تا از نظر کاهش آلودگی هوا و ارائه بهتر خدمات شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

زندآور با بیان اینکه درصدی از مبلغ کرایه تاکسی‌های اینترنتی بر اساس مصوبه به سازمان تاکسیرانی اختصاص داده می‌شود، اظهار کرد: تصویب شیوه نامه تأسیس تاکسی‌های اینترنتی یکی از اقداماتی بود که در این دوره شورا به آن توجه شد زیرا رفت و آمد آنها در شهر موجب فرسودگی زیرساخت‌های شهری می‌شود و باید عوارض آن را پرداخت کنند.

به سرانجام رسیدن طرح هوشمندسازی اتوبوس‌ها

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: گام برداشتن جهت تحقق شهر هوشمند دیگر اقدامی بوده که در دستورکار قرار داشته و در این راستا اقدامات خوبی شده است و در سازمان‌های مختلف بحث هوشمندسازی مطرح شد و توانستیم در اتوبوسرانی سامانه موقعیت الکترونیک را به بهره برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: سیستم AVL و AFC که در فرآیند هوشمندسازی اتوبوس‌ها بسیار تأثیرگذار است، از سال‌های گذشته مطرح بود که در این دوره به سر انجام رسید و کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات برای تحقق حمل و نقل هوشمند نقش خود را به بهترین شکل ایفا کرد.

زندآور با بیان اینکه در جلب مشارکت بخش خصوصی و اخذ تسهیلات از بانک‌ها کارهای خوبی شده است، گفت: در بخش ممیزی املاک که مربوط به سازمان فاوا می‌شود پیشنهادهایی داشته‌ایم و راهکارهایی ارائه کردیم و در برنامه راهبردی ۱۴۰۵ نیز این موضوع را در نظر گرفتیم و شهرداری تا جایی که ممکن بود قراردادهای مربوط به این کار را مدنظر داشته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اجرای طرح پارک حاشیه‌ای دیگر اقدامی بود که در این سال‌ها در شهرداری اصفهان به آن پرداخته شد و با این کار شاهد کاهش ترافیک و توقف در شهر بودیم، نرخ پارکینگ‌ها نیز در ایام مختلف به آن توجه شد.

زندآور با بیان اینکه سعی کردیم از دانشگاه‌ها و مراکز علمی نهایت استفاده را در زمینه‌های مختلف ببریم، خاطرنشان کرد: به مسائل پژوهشی در کمیسیون حمل و نقل نگاه ویژه‌ای شده و در حوزه معاونت حمل و نقل رویکرد توسعه حمل و نقل محور و گزارش توسعه زیر ساخت‌ها و استفاده از فرهنگ دوچرخه مد نظر بود و سعی کردیم از شهرهای دیگر جهان به عنوان الگو استفاده کنیم.

مقابله با آلودگی هوا در رأس برنامه‌های کمیسیون

وی اضافه کرد: بحث مقابله با آلودگی هوا در رأس برنامه‌های کمیسیون حمل و نقل بوده و در تمامی دستور کارها به آن توجه کردیم و در مترو، اتوبوس و تاکسی به این موارد توجه کردیم. گزارش پیشرفت پروژه تعیین سهم منابع آلاینده شهر اصفهان دیگر اقدامی بود که به آن توجه شد که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نشانگر آلاینده‌های گازی شهر اصفهان بود و در رابطه با این موضوع مطالعات زیادی انجام شد و در تمام تصمیم‌گیریهای شهری تأثیر داشت و همیشه میزان آلایندگی سنجیده می‌شد و راهکارهایی نیز در همین راستا ارائه شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: زیرساخت‌های دوچرخه سواری و فرهنگ سازی استفاده از آن نیز در دستور کار بوده که در آینده نیز راهکارهایی برای این موضوع در نظر گرفته خواهد شد؛ در این رابطه اصفهان را با لندن مقایسه کردیم و شباهت‌های ترافیکی در سه ابزار خطوط قرمز، هزینه آلایندگی و هزینه ازدحام توجه شد. با این مقایسه‌ها توانستیم محدودیت‌ها و فرصت‌هایی را ایجاد کنیم تا منابع آلاینده در شهر کاهش پیدا کند.

هوشمندسازی سنجش ناوگان حمل و نقل بار

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حوزه فاوا شهرداری اصفهان، اضافه کرد: در خصوص داده‌کاوی توسط مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اقداماتی شد و جا به جایی مرکز داده را در این سازمان داشتیم، همچنین راه‌اندازی کیف پول الکترونیک و بارکد دو بعدی را در این دوره شورا در سازمان فاوا داشتیم.

وی گفت: توسعه فیبر نوری یکی از مسائلی است که باید به آن توجه می‌شد بنابراین در این راستا اقدامات لازم شد  و آن را با استفاده از ظرفیت بالای شهر اصفهان توسعه دادیم، هزینه‌های فیبر نوری بالا است بدین سبب از بخش خصوصی در این زمینه کمک گرفتیم و از طریق سازمان سرمایه گذاری به این کار نگاه شد که اکنون در مراحل پایانی به سر می‌برد و این کار برای شهرداری درآمدزا خواهد بود و می‌تواند خدمات عمومی و اختصاصی را انجام دهد.

زندآور خاطرنشان کرد: در حمل و نقل بار به موضوعات زیست محیطی توجه داشته‌ایم و عوارض اضافه بار خودروها تصویب شد، سنجش بار و تشخیص سرعت وسیله نقلیه نیز با تجهیز ورودی‌های شهر به دستگاه‌های مربوط به سنجش آن انجام می‌شود.

اختصاص ردیف بودجه برای تراموا

وی افزود: سالیان زیادی است که راجع به راه‌اندازی تراموا در اصفهان صحبت می‌شود اما در این دوره به آن پرداختیم و در بودجه ۱۴۰۰ ردیفی را برای آن تدوین و مبلغ قابل ملاحظه‌ای را برای آن در نظر گرفتیم و واحد و مدیریتی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: امیدوارم این روند خوب در دوره‌های بعدی نیز اجرا شود، سعی داریم تجربیات خود را در اختیار آیندگان قرار بدهیم تا آنها نیز این راه را به خوبی ادامه دهند و شاهد اتفاقات خوبی باشیم؛ مسیری که در حوزه حمل و نقل طی شده است ادامه دار باشد و در آن توقفی به وجود نیاید.

کد خبر 489412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.