۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
اهداف سفر ظریف به قطر چه بود؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امروز مصلحت ایران، قطر، عربستان و عراق در این است که تنش‌ها در منطقه کاهش یابد و وزیر خارجه کشورمان نیز برای پیگیری گفت‌وگوهای هیئت ایرانی و عربستانی این سفرها را انجام می‌دهد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد دستاوردهای سفر ظریف به قطر اظهار کرد: سفر روز یکشنبه وزیر امورخارجه ایران به دوحه در چارچوب گسترش و تعمیق روابط دوجانبه با قطر، به ویژه پس از تحولات اخیر در سطح منطقه و جهان بسیار مهم است. وزیر خارجه همچنین سفری به عراق داشت که برای ایجاد همگرایی منطقه صورت می‌گیرد به این علت که مذاکرات سیاسی و امنیتی مقامات ایران و عربستان در بغداد از تاریخ ۹ آوریل آغاز شده و این سفرها ممکن است ارتباطی با این موضوع داشته باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تغییراتی که در جهان شکل گرفته، عربستان را به سمت بازنگری در سیاست‌های تهاجمی خود علیه ایران سوق داده است. مشخصاً تیم جو بایدن نیز دیدی منفی به دولتمردان فعلی عربستان دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که بایدن به صورت جدی به دنبال برکنار کردن محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی این کشور است و می‌خواهد چهره‌ای را جایگزین وی کند که به سیاست‌های خود نزدیک‌تر است و آن چهره نیز بن نایف بوده که امروز در حصر خانگی به سر می‌برد. این شنیده‌ها به شدت حاکمیت عربستان را نگران کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: تیم بایدن قصد دارد تا پرونده‌های حقوق بشری حاکمیت فعلی عربستان را به جریان انداخته و آنها را تحت فشار قرار دهد. تجربه ثابت کرده که هرگاه ریاض با واشنگتن و کشورهای اروپایی به مشکل برمی‌خورد به دنبال ترمیم روابط خود با ایران و کشورهای نزدیک به آن می‌رود. مذاکراتی که در بغداد جریان دارد نتیجه سفر اخیر مصطفی الکاظمی به ریاض بوده که آمادگی عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض را اعلام کرده و عربستان نیز به علت شرایط منطقه و شکست در عرصه میدانی یمن و زیر فشار بودن از سوی غرب، نرمش از خود نشان داده و رو به گفت‌وگو آورده است.

هانی‌زاده تاکید کرد: سفر وزیر خارجه ایران به قطر و عراق به این علت صورت گرفت که این کشورها نقشی تعیین کننده در کاهش تنش‌های سیاسی در ایام اخیر ایفا می‌کنند و همین امر سفرها را مهم کرده است. در این میان قطر هم ظرفیت میانجی‌گری میان ایران و عربستان را دارد و هم می‌تواند در سایر عرصه‌ها به فعالیت بپردازد و از سوی دیگر به وضوح از اختلافات ایران و عربستان ابراز نگرانی می‌کند؛ زیرا این اختلافات بر اوضاع منطقه تأثیر گذاشته و عراق را به جامعه‌ای دو قطبی تبدیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز مصلحت ایران، قطر، عربستان و عراق در این است که تنش‌ها در منطقه کاهش یابد و وزیر خارجه کشورمان نیز برای پیگیری گفت‌وگوهای هیئت ایرانی و عربستانی این سفرها را انجام می‌دهد. باید توجه کرد که اگر تلاش‌های این کشورها در منطقه به نتیجه ختم شود نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه کم می‌شود و امنیت و ثبات به خاورمیانه باز خواهد گشت.

کد خبر 489389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.