جنجال انتشار یک فایل صوتی از محمد جواد ظریف

آرایش سیاسی اصولگرایان، نامه ظریف به رهبر انقلاب، اتهام نمایندگان به قالیباف در مورد دستکاری بودجه، تقطیع فایل صوتی محمد جواد ظریف و بررسی مذاکرات کمیسیون برجام در نشست وین از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «عبور از قالیباف، دعوت از رییسی» به بررسی آرایش سیاسی اصولگرایان پرداخت و نوشت: روز گذشته ۲۲۰ نماینده در نامه به آیت الله رئیسی از او خواستند به عرصه انتخابات ورود کرده و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند. مشخص نیست این روزها در اردوگاه اصولگرایان چه می‌گذرد که چنین عیان به خودزنی مشغول هستند. درخواست از رئیسی برای کاندیداتوری یعنی «نه» واضح و شفاف به حمایت انتخاباتی از قالیباف که چندی پیش با رأی نمایندگان رئیس مجلس شد. این دعوت نشان داد که اعتقادی به قالیباف حتی از سوی اصولگرایانی وجود ندارد که نمایندگانشان در مجلس هستند!

این نکته هم قابل تأمل است که بخشی از نمایندگان مجلس از حامیان محسن رضایی هستند اما انتشار این نامه شفاف کرد که جریان حامی محسن رضایی هم که برخی از آنها در مجلس هستند از وی هم عبور کرده‌اند. این رفتار اصولگرایان آنقدر پررنگ است که شاید در تاریخ سیاسی کشور ثبت شود. از سوی دیگر حداد عادل در جایگاه رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دیروز به قم رفت و با برخی علما دیدار کرد. این سفر در شرایطی صورت گرفت که هر یک از طیف‌های اصولگرایی بر طبل انتخاباتی خودشان می‌کوبند و هنوز وضعیت این جریان در انتخابات مشخص نیست.

جنجال انتشاریک فایل صوتی ازمحمد جواد ظریف

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «مسئله کاندیداتوری آقای دیپلمات» به بررسی نامه ظریف به رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: چیزی دیگر به زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است و گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد در حالی که طیف اصولگرا در صورت آمدن سید ابراهیم رئیسی حول او اجماع خواهند کرد در این سو نیز به نظر می‌رسد اگر محمد جواد ظریف حضور پیدا کند گزینه نهایی اصلاح‌طلبان خواهد بود هر چند محمد جواد ظریف بارها اعلام کرده است قصد کاندیداتوری ندارد اما توئیت آخر مبنی بر این که فشارها به او و تیم مذاکره کننده ممکن است نتیجه عکس بدهد این گمان را تقویت کرد که همه راه‌های حضور او مسدود نیست.

همچنین محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ظریف را گزینه نهایی حزب کارگزاران دانست و گفت: جواد ظریف رأی منفی کم، اعتماد رهبری و اجماع نخبگانی را داراست.

همچنین طی چند روز گذشته نیز مرعشی حملات به ظریف و مذاکرات را نشان از «عقب‌ماندگی سیاسی» خوانده و گفته است: «ظریف در فضای سیاسی ایران طرفدارانی جدی دارد و آمدن به تصمیم خودش است.» پیش از این هم دیگر اعضای کارگزاران ظریف را کاندیدای جدی خود اعلام کرده بودند. به‌ هر حال احتمالاً تا پیش از شروع نام‌نویسی کاندیداها، خبر تازه‌ای از ظریف منتشر نشود.

جنجال انتشاریک فایل صوتی ازمحمد جواد ظریف

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «تهدید قالیباف به سرنوشت تاجگردون؟» به بررسی اتهام نمایندگان به قالیباف در مورد دستکاری بودجه پرداخت و نوشت: توئیت میرسلیم پس از اتهام دستکاری در بودجه تهدید قالیباف به سرنوشت تاجگردون؟ متهم ردیف نخست محمدباقر قالیباف است. بعد از نامه هشدارآمیز عضو جبهه پایداری خطاب به الیاس نادران و محمدباقر قالیباف درباره دستکاری در ارقام بودجه ۱۴۰۰ بعد از تصویب در صحن مجلس حالا مصطفی میرسلیم دیگر نماینده تهران هم در توییتی نوشت این مجلس اعتبارنامه رئیس کمیسیون تلفیق دهم را رد کرد، حتماً با مسئولان دست‌ بردن در جداول بودجه ۱۴۰۰ برخورد خواهد کرد.

رسانه‌ها این توئیت را این‌گونه تفسیر کرده‌اند که عضو موتلفه قالیباف را به سرنوشت تاجگردون تهدید کرده است. به جز این صد نفر از نمایندگان هم به قالیباف نامه نوشته و از او خواسته بودند که دراین‌باره توضیح دهد. یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان هم جزئیات بیشتری از این دستکاری منتشر کرده و آن را به یکی از نزدیکان قالیباف با اهداف سیاسی در دولت آینده نسبت داده است! به نظر می‌رسد برای نخستین‌بار است که چنین تخلفی در تاریخ بودجه‌نویسی رخ داده و تاکنون سابقه نداشته است برای بودجه‌ای که طبق قانون باید قبل از ابلاغ و اجرا در صحن به تأیید نمایندگان مجلس برسد چنین اتفاقی رخ دهد. در صورت صحت این اتفاق بودجه ۱۴۰۰ از اعتبار قانونی ساقط است.

برای همین بیش از صد نماینده مجلس به رئیس مجلس نامه نوشتند و از تغییر جداول بودجه پس از تصویب لایحه در مجلس انتقاد کردند. در نامه نمایندگان آمده است: «بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارائه‌ شده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول فقط توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رئیس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رأی‌گیری لایحه در صحن مجلس در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹ نهایی شده است».

در نامه بیش از صد نماینده مجلس خطاب به قالیباف تأکید شده بود: «آنچه در ضمن تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس اتفاق افتاد به شهادت نمایندگان محترم ادوار در نوع خود بی‌نظیر بود و رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آئین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر در جابه‌جا کردن اعداد کلان بودجه بود». هفته گذشته «علی خضریان»، نماینده جبهه پایداری تهران، در توییتی «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس و «الیاس نادران»، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس را متهم کرد که ارقام و اعداد بودجه را پس از تصویب در مجلس، تغییر داده‌اند. کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا نیز دراین‌باره گفت: «تیمی که پس از تصویب، بودجه را تنظیم کرده است احکام را مورد دستکاری قرار داده و چنین دستکاری‌ای در بودجه سابقه نداشته است».

جنجال انتشاریک فایل صوتی ازمحمد جواد ظریف

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «جنجال انتشار یک فایل صوتی از محمد جواد ظریف» به بررسی تقطیع فایل صوتی محمد جواد ظریف پرداخت و نوشت: در صورت موافقت نهادهای ذی‌ربط کل گفت‌وگوی ۷ ساعته منتشر خواهد شد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص فایل صوتی مخدوش منتشره در برخی رسانه‌ها با صدای محمدجواد ظریف در خصوص سردار سرافراز شهید سلیمانی گفت: فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی ۷ ساعته است که به هیچ‌ وجه منعکس‌ کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیرهایی که ایشان در ادامه گفت‌وگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر به فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست.

خطیب‌زاده با بیان این نکته که دوستی دیرینه و قرابت‌های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست، افزود: این گفت‌وگو صرفاً برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان با بیان این که متأسفانه با توجه به افزایش بی‌اخلاقی‌های سیاسی که این روزها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم، باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفت‌وگو یا موارد مشابه هم باشیم، تاکید کرد: در صورت موافقت نهادهای ذی‌ربط کل گفت‌وگوی ۷ ساعته منتشر خواهد شد.

لازم ذکر است فایلی صوتی روز گذشته در برخی رسانه‌ها از گفت‌وگوی جواد ظریف ظریف منتشر شد. یک رسانه فارسی‌زبان نزدیک به عربستان‌ سعودی اقدام به پخش فایل‌های تقطیع شده از مصاحبه‌ای کرد که محمدجواد ظریف در اسفند ماه ۱۳۹۹ انجام داده است. این رسانه فارسی‌زبان ابتدا اقدام به پخش چند فایل چند دقیقه‌ای تقطیع شده، کرد و همزمان از برخی ایرانی‌های مقیم خارج درباره اطلاعات داده شده در این فایل‌ها پرس و جو کرد. این رسانه فارسی‌زبان با انتخاب گزینشی بخش‌هایی از این گفت‌وگو اینگونه القا می‌کند که وزیر خارجه ایران در حال انتقادهای پیاپی از سیاست نظام جمهوری اسلامی در منطقه است. به گفته این رسانه، این گفت‌وگوی بیش از سه ساعته با سعید لیلاز که از چهره‌های نزدیک به دولت روحانی است صورت گرفته است.

جنجال انتشاریک فایل صوتی ازمحمد جواد ظریف

روزنامه کیهان، در صفحه نخست خود با تیتر «منافع ملی در وین خرج بازی‌های انتخاباتی نشود» به بررسی مذاکرات کمیسیون برجام در نشست وین پرداخت و نوشت: پس از حدود هشت سال معطلی همه ظرفیت‌ها و امکانات کشور به پای مذاکرات نافرجام برجامی و پس از بارها هشدار و توصیه رهبر انقلاب مبنی بر این که «کلید حل مشکلات اقتصادی در نیویورک و لوزان و ژنو نیست، رمز عبور از تحریم‌ها و تهدیدها در نگاه به داخل و تکیه بر توان جوانان و برداشتن موانع تولید و… است»، متأسفانه این روزها باز هم شاهد هستیم که دولت تدبیر و امید در روزهای پایانی عمر خود هم چشم امید از غربی‌های عهد شکن و فریبکار بر نداشته و این‌ بار در سراب مذاکرات وین به‌دنبال کلید حل مشکلات اقتصادی است.

نکته قابل تأمل در این میان استشمام رویکرد انتخاباتی دولت در دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام آن‌ هم در این برهه حساس و خطیر کنونی کشور است، چه آن که جریان مذکور در بهره‌گیری از مناسبات سیاست خارجی برای منافع حزبی و جناحی ید طولایی دارد و با توجه به تجربه برجام و اصرار دولت برای طی کردن مسیری مشابه برنامه جامع اقدام مشترک در روزهای آینده، به‌نظر می‌رسد دولت در فاصله کمتر از سه ماه تا موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، تصمیم دارد حداکثر بهره‌برداری انتخاباتی را از مناسبات سیاست خارجی انجام دهد.

ظاهراً دولت و جریان سیاسی- رسانه‌ای حامی آن در سودای آن هستند که ولو با تعلیق نمایشی و گزینشی و جزئی تحریم‌ها، اقدام به دستاورد سازی از بیراهه مذاکره کرده و بار دیگر با فریب افکار عمومی و وعده‌فروشی به مردم، به خیال خود فضا را برای پیروزی کاندیدای جریان غرب‌گرا در انتخابات پیش‌رو مهیا سازند.

هرچند دولتمردان طی روزهای گذشته از تریبون‌های مختلف سعی داشته‌اند ضمن انکار رویکرد انتخاباتی مذاکرات وین، منتقدان را به داشتن قصد و نیت انتخاباتی از نقد این رویکرد خطرناک و پر خسارت دولت متهم کنند، اما بیان همین مواضع، خود اعتراف ناخواسته دولت به انتخاباتی بودن مذاکرات وین است.

جنجال انتشاریک فایل صوتی ازمحمد جواد ظریف

کد خبر 489367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.