واکنش عضو شورای شهر ارومیه به حواشی یک سخن ناصواب درباره «فضولی»

عضو شورای شهر ارومیه گفت: "فضولی" بر شاعر بزرگ "صائب" هم تقدّم فضل و هم فضل تقدّم دارد و این صائب است که از اشعار فضولی تأثیر پذیرفته و به نوعی تربیت‌ یافته مکتب فضولی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا علیزاده امامزاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"دوستان، قطعه‌ای در فضای مجازی برایم فرستاده‌اند که ظاهراً مدرّس درس ادبیات صدا و سیما گفته است "این شاعر [مراد: فضولی] بیخود این اسم را انتخاب نکرده است بلکه او فوضول! اشعار صائب است و هر شعری را که صائب سروده، این شاعر به ترکی نوشته است"!!

اجمالا در پاسخ عرض کنم: سخن کاملاً مخدوش و ناصواب است و بیانش تعجب برانگیز! کسی که مختصر اطلاعی از تاریخ ادبیات داشته باشد، می‌داند فُضولی شاعر قرن دهم و صائب تبریزی شاعر قرن یازدهم است. هر چند فاصله زمانی بین آن‌ها چندان بلند و طولانی نیست [حدود چهار دهه] ولی "فضولی" بر شاعر بزرگ "صائب" هم تقدّم فضل و هم فضل تقدّم دارد و این صائب است که از اشعار فضولی تأثیر پذیرفته و به نوعی تربیت‌ یافته مکتب فضولی است، صائب در موارد عدیدی از سروده‌های فضولی الهام گرفته است، حتی پاره‌ای از محققان بر این نظرند که به واقع آغازگر و سلسله جنبان سبک هندی، فضولی است و صائب تبریزی از وی متأثر می‌باشد.

فضولی شاعری چند زبانه [ذوُ اَلسنة] بود که سه دیوان به زبان‌های ترکی، عربی و فارسی دارد و از طرفی نثر وی فاخر و استوار می‌باشد.

منظور تصحیح یک اشتباه بود وگرنه فضولی و صائب هر دو سرمایه‌های معنوی و عرفانی آذربایجان و از "فیض عشق" مانند روحی واحد در دو جسم هستند.

گشته ام از فیض عشق موی به موی، دوست دوست

این نبوَد او منم، وین نه منم، اوست اوست

یا چنانکه فضولی؛ خود گفته است:

قَد اَنارَ العشقُ للعشّاقٍ مِنهاج الهُدا

سالیک راه حقیقت عشقه ائیلر ایقتیدا

با مشاهده فیلمِ درس‌گفتار، یاد سخن یکی از فقهای برجسته معاصر، آیت الله میرزا علی فلسفی افتادم که در مجلسی از وی خواسته بودند صحبت بکند. با تمام دانش و فضل متواضعانه گفته بود: مطالعه نکرده‌ام آماده نیستم! اصرار کرده بودند: پس از خطبه آغاز سخن گفته بود: صحبت بدون مطالعه قبلی، اهانت به مخاطب و تضییع حقوق مستمعان می‌باشد والسلام!

کاش مدرسین محترم با مطالعه کافی در کلاس‌های صدا و سیما حضور یابند که سهل انگاری موجب تضییع حقوق هزاران ناظر و مخاطب می‌شود. "

کد خبر 489364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.