۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
جنبش رستوران‌های باز نیویورک

مقامات رسمی نیویورک در آمریکا، سال گذشته طرحی تحت عنوان "رستوران‌های باز" ارائه دادند که قرار شد به طور آزمایشی در سراسر شهر اجرا شود؛ موفقیت این طرح و استقبال قابل توجه مردم از این رستوران‌ها، آن‌ها را به روندی دائمی در زندگی شهر تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیل دی بلازیو شهردار نیویورک در ژوئن سال ۲۰۲۰ به تمام صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها اجازه داد میزهای خود را در فضاهای بیرونی بچینند و در آنجا خدماتشان را به مردم ارائه دهند. این طرح قرار بود به طور آزمایشی پیاده شود اما افزایش نشاط شهروندان آمریکایی مقامات را بر آن داشت تا بسیاری از خیابان‌های سراسر شهر را برای همیشه به روی وسایل حمل و نقل موتوری ببندند و رستوران‌های باز را جایگزین آن‌ها کنند. البته بعضی از این خیابان‌ها در روزهای خاصی از هفته به سرو غذا و نوشیدنی به ساکنان شهر اختصاص داده شده و در سایر ایام، میزبان خودروها هستند.

جنبش رستوران‌های باز نیویورک

یکی از مزایای جالب توجه طرح رستوران‌های باز نیویورک این بوده که بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ داوطلب برای برپایی چنین مراکز خدماتی در شهرداری ثبت نام کرده‌اند که این کار امنیت نسبی شغلی برای حدود ۹۰ هزار نفر را تأمین کرده است. از سوی دیگر، فعالیت رستوران‌ها در فضاهای باز هر روز بر تعداد افرادی که به سمت صرف غذا و نوشیدنی در این مکان‌ها رغبت دارند، افزوده که این امر به سهم خود، در رونق اقتصادی شهر نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

بیل دی بلازیو، طرح رستوران‌های باز نیویورک را گام بلندی در احیای فضاهای شهری و همچنین حمایت از صنایع مهم دانسته و ادعا کرده که این جنبش یکی از مهم‌ترین اقدامات شهر طی چند دهه اخیر بوده که باید به روندی دائمی تبدیل شود. از نظر وی، پیاده‌سازی این طرح، برای نشاط شهروندی نیز بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند حس تعلق به فضاهای عمومی را در میان شهروندان و در نتیجه مسئولیت‌پذیری آن‌ها نسبت به محیط اطراف خود افزایش دهد. در واقع، بلازیو در نظر دارد با گسترش رستوران‌های باز و اقداماتی مشابه با آن نظیر بستن خیابان‌ها به روی خودروها و جایگزین کردن مکان‌های تفریحی، نیویورک را در آینده‌ای نه چندان دور به پویاترین شهر جهان تبدیل کند. البته پیاده‌سازی دائمی این طرح، مشمول انجام اقدامات بیشتری است که در ادامه به شرح بعضی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

جنبش رستوران‌های باز نیویورک

استفاده از فضاهای مقابل املاک مجاور

بدیهی است که ایجاد رستوران‌های باز تنها در فضای مقابل این مراکز امکان‌پذیر نیست و قلمرو بیشتری برای چیدن میز و صندلی‌های آن‌ها لازم است. در همین راستا، بیل دی بلازیو موافقت رسمی مالکان ساختمان‌های مجاور رستوران‌ها و کافه‌ها را برای استفاده از فضای مقابل ملک آن‌ها کسب کرده و به کارآفرینان اجازه داده از آن‌ها برای ارائه گسترده خدماتشان بهره گیرند. البته در پیاده‌سازی این طرح نیز محدودیت‌های خاصی وجود دارد و به عنوان مثال، استفاده از فضای مقابل سایر املاک، تنها در ساعات خاصی مجاز است و در ساعات دیگر، صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها مشمول پرداخت هزینه در قبال استفاده از این فضاها هستند.

گسترش سیستم‌های گرمایشی به فضاهای بیرونی

مقامات محلی نیویورک صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها را مجاز دانسته‌اند در فصول سرما، سیستم‌های گرمایشی خود را به فضاهای بیرونی انتقال دهند تا از این طریق، مشتریانشان را در مقابل سردی هوا حفظ کنند. البته برای پیاده‌سازی این طرح نیز مقررات ویژه‌ای اعمال شده است؛ به عنوان مثال، بخاری‌های برقی را می‌توان در دو طرف پیاده‌روها و مسیرهای تردد نصب کرد، اما صاحبان رستوران‌ها مجازند وسایل گرمایشی گازی را تنها در پیاده‌روها نصب کنند تا خطر احتمالی آن‌ها برای عابران پیاده و مشتریانشان به حداقل برسانند. مقامات رسمی نیویورک دستورالعمل‌هایی مبنی بر نحوه نصب و استفاده از وسایل گرمایشی را در اختیار رستوران‌ها و کافه‌ها قرار داده‌اند که جزئیات را به صورت تصویری و نوشتاری به طور کامل برای کارکنان این مراکز شرح داده است.

چادرهای زمستانی و تابستانی

از دیگر اختیارات صاحبان رستوران‌ها در ایام سرد سال، استفاده از چادرهایی دور تا دور میز و صندلی‌هاست تا از این طریق، مشتریانشان را در مقابل سرما و وزش باد حفظ کنند. البته، دست کم ۵۰ درصد فضای داخلی این چادرها باید قابل مشاهده باشد تا از وقوع خطر در فضای بسته جلوگیری به عمل آید. علاوه بر این، استفاده از بخاری‌های برقی در داخل این چادرها مجاز خواهد بود، با این حال، صاحبان رستوران‌ها نمی‌توانند از سایر وسایل گرمایشی در فضاهای بسته بهره گیرند. در فصول گرم نیز صاحبان رستوران‌ها موظف هستند با تعبیه آلاچیق و سیستم‌های خنک کننده، ایمنی و آسایش مشتریان را برطرف کنند.

کد خبر 489358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.