شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، فرصتی برای خلق تعلق‌ها است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر انرژی تاریخی شهرهای فرهنگ و هنر را به حالت فعال در بیاوریم، کیفیتِ بودن را افزایش داده‌ایم که این موارد در ماندگاری تعلق فرد به کشور و شهر به عنوان وطن بزرگ و کوچک تاثیر دارد؛ بنابراین شبکه شهرهای خلاق، فرصتی برای خلق تعلق‌ها است.

به گزارش ایمنا، سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه معرفی شبکه شهرهای فرهنگ و هنر با اشاره به سابقه شهرنشینی در جهان، اظهار کرد: شهر و شهرنشینی، سابقه دیرینه‌ای دارد و در سال‌های اخیر مورد توجه مضاعف قرار گرفته است؛ بیش از ۸۰ درصد جمعیت جهان در شهر سکونت دارند و شهرنشینی گستره اجتماعی گسترده‌ای است و راه‌های گوناگونی برای مدیریت آن ابداع و عرضه شده و با نقدهایی که در سده‌های اخیر به شهرنشینی وارد شده، باید راه‌هایی برای فرهنگ سازی شهرها پیدا کرد.

وی ادامه داد: شهر خلاق فرهنگ و هنر شهری است با ایده‌های نو که فرهنگ و هنر مرکز و کانونی برای ایده‌های خلاقانه آن است تنوع و تکثر از ویژگی‌های شهرهای خلاق است؛ زیرا فرهنگ و هنر محل زایش تنوع و تکثر هستند. شهری که فرهنگ و هنر در آن حاکم باشد کیفیت زندگی در آن بیشتر است و در سطح تعداد و ارقام حرکت نمی‌کند و به عمق می‌پردازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و هنر را از عوامل ارتقای کیفیت فضای زندگی دانست و گفت: شهر خلاق شهری با هویت است که ریشه در گذشته و معنی در حال دارد ترکیب این دو هویت می‌آفریند شهری که گذشته‌ای ارجمند داشته باید در زمان حال نیز معنا بدهد و یکی از از مقومات شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همین هویت یابی است، شهر خلاق فرهنگ و هنر برند ساز و نشان ساز و دانایی محور و تجربه آموز است مرکز اصلی تولید فرهنگ و هویت است و مردم در آن حضوری زنده دارند.

وی با اشاره به برنامه‌هایی نظیر انتخاب پایتخت کتاب و شهر و روستاهای دوستدار کتاب، تصریح کرد: ما دو تجربه موفق در حوزه پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب داشتیم، این برنامه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ماه‌های است که به ثمر نشسته اما به جستجوی راه‌هایی بودیم که در این وضعیت کرونایی بتوانیم برنامه اختتامیه را به خوبی برگزار کنیم.

صالحی در توضیح انگیزه‌ها برای انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در معاونت هنری، گفت: انگیزه نخست ما تقویت تداوم حضور و زنده نگه داشتن هنر در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بود. ما همچون آتشفشان های خاموش، شهرهایی را داریم که هنر آنها زیر خاکستر قرار گرفته و قصد داشتیم انگیزه تداوم را در شهرهایی که سبقه هنری و فرهنگی دارند زنده کنیم.

وی ادامه داد: شهرهای فرهنگ و هنر با این نگاه در عملکرد شهری تأثیر دارد؛ وقتی شهروندان بدانند با کسب مزیت‌ها افق‌های جدیدی در مدیریت شهری به وجود می‌آید، می‌توانند به پیشرفت فکر کنند. این چشم انداز روشن را حتی بخش خصوصی نیز می‌تواند پیدا کند. ایجاد نشاط در شهرهای است انگیزه دیگر ما بود که این کار مبتنی بر هنر انجام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای ادامه مسیر از مدیران پس از خود خواست مطالعات انجام شده را تکمیل کنند، افزود: نمی‌خواهیم یک کپی دست چندم از آنچه یونسکو (سازمان آموزشی و علمی فرهنگی ملل متحد) انجام داده را به عمل برسانیم، هدف ما بومی سازی و تکمیل و تکامل کارهاست فازهای بعدی می‌تواند اهداف ما را کامل کند.

وی خواهان تکمیل کتاب‌های منتشرشده از پژوهش‌های انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شد و افزود: علاوه بر تکمیل آن که در ادارات مربوط انجام می‌شود، در نهادهایی چون میراث فرهنگی، وزارت کشور، شهرداری‌ها و هر جا می‌خواهند در تداوم این برنامه همکاری داشته باشند باید نسخه‌ای از این اثر وجود داشته باشد که بتواند راه درست را نشان بدهد.

صالحی با اشاره به روند پژوهشی انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، اظهار کرد: آنچه به دست آمده حاصل مبانی نظری داوری‌ها و مبتنی بر مسیری است که هم مطالعات نظری و هم بررسی نمونه‌ای داشته است. کاری که امروز انجام شده و ما به ۶۰ شهر رسیده ایم کاری بزرگ است که با ادامه کار می‌توانیم شهرهای دیگر را هم به اهداف دیگری برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه این روند برای داوری نبوده بلکه به دنبال یک ادبیات نظری مشترک بوده ایم که بتوانیم در بدنه اصلی سیاست‌های دولتی و حاکمیتی به کار ببریم، درباره تفاوت دبیرخانه شبکه‌های خلاق با سایر دبیرخانه‌ها، گفت: کار دبیرخانه‌ها با پایان یافتن برنامه تمام می‌شود اما این دبیرخانه باید پشتیبان و هدایت کننده مسیر شهرهای خلاق باشد و رابطه پیوسته میان ۶۰ شهر ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهرهایی که به عنوان برگزیده معرفی شده اند باید با دبیرخانه در ارتباط باشد، تصریح کرد: شهرهای خلاق این گونه در سیاست‌های شهری و کشوری به موضوعی جدی تبدیل خواهند شد، این عنوان صرفاً یک نشان نیست امکان پیدا کردن راهی برای دیدن از یک افق تازه است و این نشان در سال‌های آتی افقی را می‌طلبد که شبکه شهری بر اساس آن شکل گرفته است.

وی پیشنهاد کرد: دبیرخانه هر شب که کار خود را از همین امروز و ماه‌های پایانی معرفی آغاز کند و ارتباط روشنی داشته باشد، چون یکی از اهداف این برنامه این بوده که ظرفیت‌های جمعی را در اختیار بگیریم و زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی دبیرخانه‌ها برای هر شبکه اهمیت دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 489294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.