باید تصور عمومی از وکلای پرونده‌های تسخیری تغییر کند

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: این تصور که بخشی از موکلین مراجعه کننده به وکلای معاضدتی یا تسخیری، دارند که چون وکیل، در قبال اخذ این پرونده، حق الوکاله‌ای دریافت نمی‌کند، پس نمی‌تواند مدافع خوبی برای حقوق آنان در دعاوی مربوطه باشد صحیح نیست.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، وکیل شهرام محقق، اظهار کرد: قانونگذار در هیچ شغلی جز وکالت، افراد را ملزم به ارائه یک حداقل خدمات مشخصی به نیازمندان نکرده است و این مسئله نشان دهنده معنویت، شرافت و رسالت مهمی است که بر عهده وکلای دادگستری است.

وی افزود: حتی اگر قانونگذار، ارائه خدمات معاضدتی به نیازمندان و مددجویان را برای وکلای دادگستری الزامی نکرده بود، باز هم وکلا به دلیل مسئولیت‌های اجتماعی خطیری که برای خود قائل‌اند، از ارائه این خدمات به صورت داوطلبانه، دریغ نمی‌کردند.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: بسیاری از وکلای محترم دادگستری با اینکه از ارائه خدمات معاضدتی به نیازمندان معاف می‌باشند، اما همواره نسبت به انجام این کار تاکید داشته و در بسیاری از مواقع، خود آنان برای تقبل پرونده‌های معاضدتی، داوطلب و پیش قدم می‌شوند.

وی اظهار کرد: ارائه خدمات معاضدتی به نیازمندان، بخشی از آموزش‌هایی است که کانون‌های وکلای دادگستری، در دوره کارآموزی کارآموزان وکالت و در قالب چارچوب‌های اخلاق حرفه‌ای، به آنان آموزش می‌دهد.

محقق با انتقاد از تصور نادرست عمومی نسبت به وکلای معاضدتی یا تسخیری، تصریح کرد: تجارب موجود نشان داده است که بخشی از موکلین مراجعه کننده به وکلای معاضدتی یا تسخیری، با این تصور اشتباه که چون وکیل، در قبال اخذ این پرونده، حق الوکاله‌ای دریافت نمی‌کند، پس نمی‌تواند مدافع خوبی برای حقوق آنان در دعاوی مربوطه باشد مواجه هستند.

وی تصریح کرد: شایسته است که مراجعه کنندگان به شعب معاضدت کانون‌های وکلای دادگستری بدانند که پس از ارجاع یک پرونده به وکیل دادگستری، وکیل، کلیه مسئولیت قانونی پرونده را بر عهده خواهد داشت و بنابراین تمام تلاش خود را برای ایفای هر چه بهتر نقش خود انجام خواهد داد.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: وکلای دادگستری پس از بررسی و مطالعه محتویات برخی پرونده‌های معاضدتی ارجاعی، متوجه طی شدن یک مسیر اشتباه در دعوی مطروحه توسط موکل خود شده و ممکن است به وی متذکر شوند که بر اساس قانون و رویه‌ها و تجارب حرفه‌ای موجود، این پرونده نمی‌تواند کمکی به احقاق حق موکل نماید و موکلین نباید در چنین مواقعی، دچار این تصور شوند که وکیل دادگستری، علاقه‌ای برای کمک به پرونده و یا حمایت از فرد مذکور ندارد.

کد خبر 489271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.