بررسی نسبت ادبیات و معماری در «آداب مهرازی»

امسال با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا، برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان که از سوم اردیبهشت آغاز شده و تا نهم اردیبهشت ماه ادامه دارد به فضای مجازی کوچ کرده و یکی از ویژه‌برنامه‌های این هفته انتشار سلسله پادکست‌های «آداب مهرازی» است که با حضور اساتید فن به بررسی نسبت ادبیات و معماری می‌پردازد.

به گزارش ایمنا، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره این پادکست‌ها، گفت: این برنامه از سوی موزه گرمابه علیقلی آقا به عنوان دفتر تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تهیه شده است.

علی عطریان افزود: "آداب مهرازی" در واقع برقراری نسبت میان معماری و ادبیات است، چراکه معماری اصولاً حوزه‌ای میان‌فرهنگی است که یک طرف آن، جریان‌های مهندسی و طرف دیگر جریان‌های هنری است و به همین دلیل در طول تاریخ و فرهنگ کشور ما آثار معماری همواره مورد بررسی قرار می‌گرفت. از طرفی تحلیل معماری به بررسی لایه‌های تاریخی و مردم‌شناسی آن می‌انجامیده است.

وی ادامه داد: "پادکست‌های مهرازی" از زبان دانشمندان و بزرگان به تحلیل و بررسی نسبت میان ادبیات و معماری پرداخته است. البته میان معماری و تمام رشته‌های علوم انسانی فی‌ذاته ارتباطی برقرار است و به همین دلیل می‌توانیم در آینده نسبت معماری و سایر رشته‌ها را نیز در برنامه‌های مشابه بررسی کنیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: مهدی حجت، محمدمنصور فلامکی، سیدمحمد بهشتی، نوشاد رکنی، داراب دیبا، امیرهوشنگ اردلان، نوید پور محمدرضا، حسین مسجدی، محسن سامع و شهاب‌الدین ارفعی از جمله اساتیدی هستند که با آنها در قالب عناوین الفبای بنا، کاوش‌های ادیبانه، آسمان معماری، مرغ باغ ملکوت، معماری شاعرانه، به عمل کار برآید، فهم روایی شهر، نیمه پنهان شهر و انس با خاک در ادبیات گفتگو شده است.

گفتنی است؛ "پادکست‌های آداب مهرازی" تا نهم اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۲ در «کست‌باکس» و «شنوتو» منتشر می‌شود.

کد خبر 489251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.