اسرائیل و آغاز آژیرها در دیمونا

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ادامه حملات موشکی از غزه به اراضی اشغالی

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مقاومت فلسطین ۶ راکت از شمال نوار غزه به سمت شهر اشغالی "سدیروت" و دیگر نواحی مجاور شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل گفته که سامانه گنبد آهنین از این تعداد یک موشک را رهگیری و منهدم کرده است.

شبکه عربی ۲۱ نیز گزارش داد که سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه شنبه اعلام کرد دستکم یک موشک در شهرک‌های اطراف نوار غزه سقوط کرده است.

این حمله راکتی تنها چند ساعت پس از تهدیدهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وبنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: "در پی فعال شدن آژیرهای خطر در شهرک سدیروت، یک موشک از نوار غزه پرتاب شد.

در همین راستا، پایگاه خبری عبری زبان "مفزاک درومی" اعلام کرد که از آغاز دور جدید تنش و درگیری‌ها در نوار غزه تاکنون، حدود ۴۰ موشک و راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است.

بنیامین نتانیاهو شنبه شب گفت که اسرائیل "آماده هر سناریویی در نوار غزه است" و افزود: "ما بیش از هر چیز می‌خواهیم از نظم و قانون در اورشلیم اطمینان حاصل کنیم."

حمله انصارالله به پایگاه هوایی "ملک خالد" عربستان

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهار داشت که نیروی هوایی ارتش این کشور پایگاه هوایی ملک خالد در جنوب عربستان را با پهپاد نوع قاصف ۲K مورد حمله قرار داد.

وی گفت: به لطف خدا حمله دقیق بود و به هدف اصابت کرد.

وی اظهار داشت که حملات ارتش یمن به اهداف حساس در عربستان پاسخ طبیعی و قانونی به تشدید تجاوزات و محاصره مداوم یمن از سودی دشمن سعودی است.

روز جمعه نیز نیروی هوایی ارتش یمن دو بار در عرض ۲۴ ساعت پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط در جنوب عربستان را هدف‌گیری کرد.

این در حالی است که منابع سعودی مدعی رهگیری و منهدم کردن یک فروند پهپاد ارتش یمن در جنوب عربستان شده‌اند.

عملیات ارتش عراق برای تعقیب بقایای داعش در دیالی

نیروهای امنیتی عراق از آغاز عملیات نظامی برای تعقیب و پیگرد گروهک‌های تروریستی داعش در روستای «حوض الوقف» در استان دیالی خبر دادند.

نیروهای عراقی عملیاتی را از سه محور در ۹ روستا در امتداد بین دو منطقه «أبی صیدا» و «العباره» واقع در شمال شرق بعقوبه در مرکز استان دیالی آغاز کردند.

هدف از انجام این عملیات نظامی، تعقیب و پیگرد گروهک‌های تروریستی داعش است که در حمله «الجیزانی» دست داشتند و در نتیجه این حمله تعدادی از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

شماری از عناصر داعش نیز توسط نیروهای حشد شعبی در «جرف النصر» واقع در جنوب بغداد کشته و زخمی شدند.

حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به غزه

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد شنبه مناطقی در غزه را هدف حمله قرار داد.

به گفته منابع محلی ارتش این رژیم یک برج دیده بانی مقاومت در شرق خان یونس و یک برج دیده بانی نیز در شرق منطقه البریج در مرکز غزه را هدف قرار داد.

همچنین خبرگزاری شهاب فلسطین اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی یک پایگاه متعلق به مقاومت فلسطین در شمال نوار غزه و زمینی کشاورزی در شرق رفح را هدف قرار دادند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت که جنگنده‌های این رژیم زیر ساخت‌ها و سکوهای پرتاب موشک در غزه را هدف گرفتند.

این خبرگزاری گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی در ادامه حملات خود سه موشک به سمت منطقه جبل الریس در محله التفاح واقع در شرق غزه شلیک کردند.

این حملات پس از آن صورت گرفت که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند چندین راکت از نوار غزه شهرک‌های صهیونیست نشین مجاور غزه را هدف قرار داد و آژیر خطر در مناطق مجاور نوار غزه به صدا درآمد.

همچنین منابع اعلام کردند که در مجموع ۳۶ خمپاره و راکت شلیک شده که دو راکت به منطقه‌ای باز در نزدیکی اشکول اصابت کرده وتنها ۶ راکت توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری و منهدم شده است.

پرتاب موشک به تأسیسات اتمی دیمونا

سرهنگ هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل پنجشنبه شب گفت کسی با قصد عامدانه هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای دیمونا این موشک را از سوریه پرتاب نکرده بود. شبکه دولتی «کان» اسرائیل نیز گفت که این موشک، یکی از چند فروند موشکی بود که در واکنش به حمله نیروی هوایی اسرائیل به اهداف نظامی در سوریه، از سامانه دفاع هوایی سوریه شلیک شد.

ین در حالی است که در برخی گزارش‌های ساعات اولیه پس از اصابت موشک سوری به خاک اسرائیل، گفته شده بود که جنگنده‌های اسرائیلی در پاسخ به موشک شلیک شده از سوریه، به حمله هوایی به منطقه «الضمیر» در حومه دمشق و نقاط دیگر اطراف پایتخت سوریه اقدام کردند.

اما سخنگوی نظامیان اسرائیل و رسانه‌های این کشور در گزارش‌های بعدی خود گفتند که سامانه دفاع هوایی سوریه در رهگیری موشک‌های شلیک شده از جنگنده‌های اسرائیلی، اقدام به شلیک موشک کرد و یکی از آنها که به سوی آسمان جنوب سوریه شلیک شد، تا عمق بخش جنوبی اسرائیل پرواز کرد. بنی گانتس‌، وزیر جنگ و نخست‌وزیر دوره‌ای، هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش گفتند که موشکی که مسافت هوایی تا دیمونا در صحرای نقب را درنوردید، از نوع «اس‌آی ۵» بوده است.

درخواست واشنگتن برای توقف درگیری‌ها در مارب

همزمان با پیشروی نظامی انصارالله در استان مأرب، واشنگتن خواهان توقف درگیری‌ها در این استان شد. همچنین انصارالله یمن، عربستان را به سنگ اندازی در مسیر تبادل اسیران با دولت مستعفی متهم کرد.

تیموتی لیندرکینگ، نماینده آمریکا در یمن گفت، یک میلیون تن در استان مارب به کمک‌های انسانی فوری نیاز دارند و باید درگیری‌ها فوراً متوقف شود.

این اظهارات درست زمانی مطرح می‌شود که طبق اعلام یک منبع نظامی، انصارالله پیشروی‌هایی در این شهر داشته و پایگاه‌های غرب مارب را دست گرفته است.

رسانه‌های وابسته به انصارالله هم اعلام کردند، ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان پایگاه‌های غرب مأرب را ۱۶ مرتبه هدف گرفته است.

از سوی دیگر، عبدالقادر المرتضی، مسؤول پرونده اسرا در جنبش انصارالله گفت، دلیل رکود در پرونده اسرا این است که گروه‌های متجاوز نمی‌خواهند وارد یک تبادل همه جانبه اسرا شوند.

وی افزود، ریاض تمامی عملیات تبادل اسیران که با میانجیگری‌های داخلی انجام می‌شود، ممنوع کرده و در برابر اجرای توافقنامه‌هایی که با نظارت سازمان ملل حاصل شده، سنگ اندازی می‌کند.

هادی هیج، رئیس کمیته مذاکرات اسیران در دولت مستعفی یمن نیز در توییتی نوشت که به ساز و کار روشنی از دفتر مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن نیاز است و دولت مستعفی برای اجرای این اقدام در ماه رمضان آماده است.

ترکیه، پاکستان و افغانستان، طالبان را به تعهد به صلح و مذاکره فراخواندند

وزرای امور خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان در پایان نشست سه‌جانبه خود درباره روند صلح در افغانستان با صدور بیانیه‌ای مشترک، طالبان را به تعهد به صلح اجماع فراگیر و مذاکره شده، فرا خواندند.

در بیانیه مشترک ترکیه، پاکستان و افغانستان از تلاش‌های ترکیه، قطر و سازمان ملل در راستای تشکیل جلساتی در استانبول با هدف تسریع در روند مذاکرات صلح افغانستان قدردانی شد.

وزرای امور خارجه سه کشور مذکور همچنین تاکید کردند که نشست استانبول با مشورت گسترده طرفین جهت پیشرفت روند صلح پیگیری خواهد شد. صلح پایدار تنها از طریق روند سیاسی با هدف آتش بس دائمی و جامع که منجر به پایان یافتن درگیری‌ها شود، تحت رهبری افغانستان حاصل می‌شود.

در بیانیه مشترک مذکور همچنین بار دیگر بر پشتیبانی از افغانستان مستقل، دموکراتیک و متحد تاکید شده و آمده است: هدف قرار گرفتن غیرنظامیان، مقامات دولتی، فعالان جامعه مدنی، حامیان حقوق بشر، روزنامه نگاران و کارمندان رسانه‌ها را محکوم می‌کنیم. برای پایان دادن به خشونت‌ها و ایجاد فضای مناسب برای مذاکرات صلح، برقراری آتش بس فوری الزامی است.

در این بیانیه مشترک بر اهمیت روند «قلب آسیا- روند استانبول» به عنوان یک بستر اساسی که به ثبات منطقه از طریق همکاری‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی کمک می‌کند، تأکید شده و عزم مشترک برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تأیید شد.

در این بیانیه آمده است که منطقه و کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و ایران بیش از ۴۰ سال نقش مهمی در میزبانی از پناهجویان افغان داشته‌اند. در همین راستا از جامعه بین‌الملل خواسته شد تا همچنان به حمایت از کشورهای میزبان برای تأمین نیازهای اساسی پناهندگان افغان ادامه دهد.

در پایان بیانیه مشترک، از مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه، دولت و مردم ترکیه برای میزبانی این نشست سه جانبه تشکر شد.

کد خبر 489249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.