خرید زیر سقف‌های ناایمن

هر از چند گاهی مجتمع‌های تجاری بزرگ ناایمن کلانشهرها سوژه گزارش‌های خبری رسانه‌ها می‌شوند، مجتمع‌هایی که هر کدام ظرفیت تبدیل شدن به یک پلاسکو را دارا هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وقوع آتش سوزی پلاسکو همه از جمله مالکان و مستأجران مراکز تجاری، مدیران و مسئولان شهری و به ویژه آتش نشانی بیش از پیش متوجه اهمیت تأمین ایمنی پاساژهای تجاری در شهرها شدند چرا که برطرف نکردن حتی موارد جزئی در ساختمان‌های بزرگ مانند مراکز تجاری، بازی با جان و مال مردم است. با این حال موانع اجتماعی و اقتصادی موجود که با شیوع ویروس کرونا شدت پیدا کرد رسیدگی به وضعیت ایمنی پاساژها در شهری چون اراک را با تأخیر مواجه کرده است.

ایمن سازی مجتمع‌های تجاری شهر

مسعود آقا زیارتی، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری اراک به خبرنگار ایمنا گفت: متأسفانه مجتمع‌های تجاری اراک به دلایل مختلفی همچون قدمت زیاد یا رعایت نکردن ضوابط کارشناسی دچار ناایمنی‌هایی هستند، سازمان آتش نشانی طی سال‌های اخیر چندین بار از این مجتمع‌ها بازدید کرده و هر بار به هیأت مدیره این مراکز تجاری که متولی آنها محسوب می‌شوند، اخطارها داده شده است، همچنین رونوشتی از این اخطاریه‌ها به دستگاه‌های ذی‌صلاح از جمله مراجع قضائی، فرمانداری اراک، سازمان پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و شهرداری منطقه ارسال می‌شود تا این نهادها نیز برای پیگیری و حل مشکل در جریان امور قرار گیرند.

وی ادامه داد: هم اکنون مجتمع‌هایی چون مجتمع امیرکبیر اراک اقدامات اولیه را برای رفع این نقص‌ها انجام داده است، اما کافی نیست و باید روند ایمن‌سازی در این پاساژ تکمیل شود. علاوه بر آن می‌توان گفت بیشترین نقص‌های ایمنی مجتمع‌های تجاری اراک مربوط به پاساژ طلا، اسلامی، ملت و سعادت یک و دو است، این مراکز نیازمند اقدامات جدی برای ایمن‌سازی هستند.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری اراک تصریح کرد: سال گذشته بررسی ایمنی پاساژ طلا به طور جدی پیگیری شده و کارشناسان آتش نشانی متوجه وجود ناایمنی‌های زیادی در این پاساژ شدند، در نتیجه با مداخله معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان، طی بازدیدهای مختلف و برگزاری جلسات با متولیان پاساژها از جمله این پاساژ مقرر شد، در فاز نخست، اقدامات اولیه‌ای برای ایمن سازی این مراکز انجام شود و در فازهای بعدی به تکمیل این ایمن سازی پرداخته شود، در خصوص پاساژ طلا یکی از ناایمنی‌ها، وجود پرتگاه‌هایی در پاساژ بود که با نرده‌کشی برطرف شد، یکی دیگر از موارد ناایمنی در این پاساژ نداشتن کپسول‌های آتش نشانی بوده که این مورد نیز با تهیه کردن این کپسول‌ها برطرف شد، علاوه بر این بخشی از سیم‌های برق ناایمن و تارعنکبوتی این پاساژ هم ایمن شده است البته ایمن سازی بخش دیگر آن نیز در فاز بعدی انجام خواهد شد.

آقا زیارتی گفت: نظارت بر استحکام بنا از طریق سازمان نظام مهندسی انجام می‌گیرد، برای مثال پاساژ اسلامی در اراک از نظر استحکام بنا هم نیازمند ایمن سازی است چرا که هنگام رفت و آمد از پله‌ها لرزش‌هایی احساس می‌شود که رسیدگی به این موارد بر عهده سازمان نظام مهندسی است و سازمان آتش نشانی تنها در بخش ضوابط ایمنی و آتش نشانی آن هم بر اساس دستورالعمل‌های مباحث سوم و بیست و یکم مقررات ملی ساختمان (ضوابط آتش نشانی و پدافند غیرعامل) ورود پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: یک سری اماکن عمومی مثل مجتمع‌های تجاری، مراکز درمانی، پارکینگ‌های طبقاتی، مراکز آموزشی، مراکز ورزشی که رفت و آمد عموم در آن‌ها زیاد است سالیانه زیر چتر کارشناسان آتش نشانی قرار گرفته و کارشناسان طبق برنامه‌ریزی ها به صورت دوره‌ای از این اماکن بازدید کرده و ناایمنی‌های این بناها را به متولیان اعلام می‌کنند، اما در رابطه با ساختمان‌های مسکونی علاوه بر این که قانون چنین وظیفه‌ای را بر عهده آتش نشانی نگذاشته است امکان آن هم وجود نخواهد داشت که سالیانه از ساختمان‌های مسکونی بازدید کند و تنها در زمان تأیید نقشه اولیه روی این مسائل اعمال نظر خواهد شد و رعایت ضوابط آتش نشانی در صدور پروانه اتمام بنا لحاظ می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری اراک با اشاره به ناایمنی‌های مجتمع‌های تجاری شهر اراک گفت: بیشتر مجتمع‌های تجاری شهر اراک فاقد سیستم اعلام و اطفا حریق بوده و اگر هم مجتمعی به این سیستم تجهیز شده متأسفانه در نتیجه ترمیم نکردن و نگهداری نکردن طی سال‌های متمادی از کار افتاده است.

آقا زیارتی افزود: به طور معمول هر مغازه‌ای باید یک کپسول آتش نشانی و پودر گاز برای موارد ضروری داشته باشد، اما همین مورد نیز در مجتمع‌های اراک رعایت نشده است وجود پرتگاه در بسیاری از مجتمع‌ها نیز از دیگر موارد نبود ایمنی در پاساژهای اراک بوده که باید با نرده‌کشی برطرف شود. در برخی پاساژها نیز سیم کشی‌های برق و انشعابات آن به صورت غیرقانونی و غیر استاندارد انجام شده که بسیار خطرناک است و کوچک‌ترین اتصالی باعث آتش سوزی خواهد شد.

وی تصریح کرد: موارد یاد شده، ناایمنی‌هایی بود که در بسیاری از بازدیدهای خود به آن برخوردیم اما علاوه بر این بسیاری از مجتمع‌ها فاقد برق اضطراری هستند به طوری که اگر برق شهری قطع شود و یا در صورت آتش سوزی فیوز کنتور برق بپرد، نبودن برق اضطراری مانع از انجام اقدامات لازم و فوری خواهد شد.

رئیس سازمان آتش نشانی اراک اظهار کرد: اگر در جهت ایمن سازی مجتمع‌ها اقدام نشود قطعاً منجر به بروز خطرات بسیاری ازجمله آتش سوزی خواهد شد که جان و مال مردم را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل مراجع قضائی در این خصوص حمایت بسیار خوبی از سازمان داشته‌اند به طوری که سال گذشته با معاون پیشگیری از جرم دادگستری، مدیر کل اداره برق و کارشناسان مربوطه از این مجتمع‌ها بازدید کردیم.

وی رفع خطر ناایمنی پاساژهای شهر را از اولویت‌های کاری آتش نشانی عنوان کرد و افزود: از مالکان و مستأجران این مجتمع‌ها که به هر شکل از این مکان ارتزاق می‌کنند عاجزانه می‌خواهیم که پیش‌قدم شوند و آتش نشانی را در مقابل خود نبینند بلکه ما را در کنار خود ببینند، نیروهای ما آمادگی آموزش و ارائه مشاوره برای برطرف کردن ناایمنی‌ها دارند و این مهم با همکاری آتش نشانی و متولیان مراکز تجاری قطعاً انجام خواهد شد.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری اراک مشکلات اقتصادی را بزرگترین مانع در همکاری مالکان و مستأجران پاساژها با آتش نشانی عنوان کرد و گفت: متأسفانه از اواخر سال ۹۸ درگیر بیماری کرونا شدیم و این اتفاق تأثیر بسزایی در اشتغال و درآمدزایی افراد به خصوص در مجتمع‌های تجاری داشت، خیلی از این افراد مشتاق به کمک‌رسانی هستند، اما به دلیل تعطیلی‌ها با شرایط مالی نامناسبی مواجه شده‌اند که همین موضوع مانع از همکاری آنها با آتش نشانی در برطرف کردن نقایص پاساژها شده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا ما اقدام به ایمن‌سازی مرحله به مرحله کردیم تا به یکباره هزینه گزافی را بر مالکان و مستأجران تحمیل نکنیم، هرچند هزینه‌ها چندان نبوده و با هزینه‌ای کم و اقدامات جزئی می‌توان ناایمنی‌های بزرگی را برطرف کرده و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

آقا زیارتی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات و موانع ایمن‌سازی پاساژها می‌توان به نداشتن یک هیأت مدیره در هر یک از این مراکز اشاره کرد که در حال حاضر و به دنبال مکاتبات انجام شده، بسیاری از این مجتمع‌ها با برگزاری انتخاباتی بین خودشان اقدام به تشکیل هیأت امنا کرده‌اند و این مورد نیز تا حدودی در حال برطرف شدن است.

لزوم نظارت بر استحکام بناهای تجاری شهر

علی‌اصغر غفاری، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری نیز در خصوص رسیدگی به وضعیت استحکام بناهای تجاری شهر به خبرنگار ایمنا گفت: مقررات ملی ساختمان ۲۲ مبحث دارد که در هر کدام از این مباحث به وجوه مختلف ساختمان پرداخته شده است به طراحی، ایمنی و.. که تمامی مراحل از ابتدای احداث یک ساختمان تا پایان کار پروژه را در برمی‌گیرد.

وی افزود: بعضی از این مباحث به ویرایش پنجم رسیده است و این موضوع نشانگر این است که مقررات ملی ساختمان به طور مداوم در حال بروز رسانی بوده و تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: در این خصوص حتی ویرایش جدید مباحث نهم و دهم مقررات ملی ساختمان که مربوط به طراحی ساختمان‌های بتنی و فولادی است در حال تدوین است، بنابراین و با توجه به این مسئله که ساختمان‌های تجاری و پاساژها از نظر اهمیت در ردیف ساختمان‌های با اهمیت زیاد جای می‌گیرند، لزوم نظارت بر استحکام این بناها دوچندان می‌شود چرا که تعداد زیادی از مردم در یک آن واحد در این مکان‌ها تردد دارند.

غفاری خاطرنشان کرد: بسیاری از پاساژهای شهر اراک نیز قدمت زیادی داشته و مطابق با مقررات و آئین نامه‌های زمان احداث خود در چندین دهه گذشته ساخته شده است، بنابراین باید با تدوین هر ویرایش جدید از مقررات ملی ساختمان مجدداً مورد بازبینی و بازرسی قرار گیرد تا مشخص شود که ساختمان از نظر استحکام توان پاسخگویی به مقررات ملی ساختمان در ویرایش جدید را دارد یا خیر.

وی ادامه داد: پس از آن وضعیت ایمنی و استحکام ساختمان از لحاظ عمرانی مشخص خواهد شد و در صورتی که ساختمان نیازمند ایمن سازی باشد، باید اقدامات لازم در این راستا انجام شود. در این زمینه اسکلت ساختمان‌های فولادی را اغلب می‌توان با راهکارهای معمول‌تری تقویت کرد، اما در مورد ساختمان‌های بتنی باید راهکارهای ویژه این بناها را برای تقویت در نظر گرفت.

کد خبر 489219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.